اجتماعیشهری، جامعه

افزایش ۴٠ درصدی بودجه سازمان رفاه شهرداری

اقتصاد جامعه؛ مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های شهرداری در خصوص آمار بودجه امسال اظهار کرد: بودجه سال گذشته سازمان مجموعا بر اساس بودجه ای که مصوب شد ١٣٠ میلیارد اعم از هزینه ای و سرمایه ای بود. خوشبختانه امسال افزایش قابل ملاحظه ای داشتیم و ١٩٩ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که افزایش حدود ۴٠ درصدی داشته است. البته نیاز ما بیشتر از این بود اما باید تشکر ویژه داشته باشم از شورای شهر و از دفتر شهردار که نگاه ویژه ای به سازمان داشتند. این بودجه که در دوره مدیریت شهری به حدود ١٠٠ میلیارد رسیده است سال ٩٨ که افتخار داشتم در خدمت همکاران باشیم حدود ٧۴ یا ٧۵ میلیارد تومان بود. در بودجه سال ٩٩ کد پروژه هایی داشتیم که توانستیم در سال ١۴٠٠ آن ها را توسعه دهیم. این کمکی بود که عزیزان در اداره  شهرداری همکاری خوبی با ما داشتند.

به گزارش اقتصادجامعه؛ سید مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ویدیو کنفرانس خبری که ظهر امروز برگزار شد گفت: در خصوص بحث واکسن از زمانی که هنوز بحث کووید ١٩ مطرح نشده بود برای واکسن آنفلوآنزا با وزارت بهداشت و.. مکاتبات انجام دادیم و اظهار کردیم که شرایط خاصی داریم. احساس می کنیم که هنوز سختی کار مددکاران به خوبی مشخص نشده است.

وی گفت در خصوص شناسایی و جذب آسیب دیدگان بر اساس آمار در سال ٩٩، ٨٩ هزار و ۶٨ نفر را از سطح شهر جذب کردیم. تعدادی از این افراد به گرمخانه ها و تعدادی به سامان سراها منتقل شدند. البته در میان این ٨٩ هزار نفر قطعا تکرار زیاد است و ممکن است برخی چند دفعه جذب شده باشند.  از تعداد کل تقریبا هزار و ٩٠٠ نفر خانم و سایر افراد آقا بودند. به نسبت سال قبل در جذب مردان ٣۴ درصد افزایش و در بانوان ٢۵ درصد کاهش داشتیم. در مجموع حدود ٣٢ درصد افزایش جذب افراد بی خانمان را داشتیم. تراکم جذب در زمستان بیشتر بود و حدودا از آبان ماه بالغ بر ۴٠ هزار نفر را جذب کرده ایم.

وی گفت: زمانی که توزیع واکسن مطرح می شود متاسفانه مددکاران در اولویت قرار نمی گیرند. رایزنی های بسیاری در این خصوص داشتیم، قول هایی با نگاه مثبت نیز دریافت کردیم. به نظر من بعد از کادر درمان مددکاران در اولویت هستند. به نظر بنده به حوزه مددکاران کم لطفی شده است. تا انتهای سال ٩٩، بالغ بر ٩٣ نفر از همکاران ما درگیر کرونا شدند و به نسبت تعداد افراد آمار بالایی بود. در این موج جدید بیش از ٣٠ فرد کرونایی مثبت داشتیم. از این تعداد برخی در گرمخانه ها و بعضی در سازمان خدمت رسانی می کنند.  تا به این لحظه ما هیچ پیغامی در خصوص نوبت واکسیناسیون مددکاران دریافت نکردیم.

حسینی در خصوص کرونا در گرمخانه ها گفت: تا پایان ٩٩ موردی که بدحال گزارش شود نداشتیم، یک مورد در یکی از گرمخانه ها که البته زیرمجموعه ما به آن معنا نبود مشاهده شد و متاسفانه در چندروز گذشته دو مورد مثبت داشتیم، البته تقریبا آن جا را قرنطینه کردیم. ما ایراد اساسی در خصوص قرنطینه داریم چرا که برخی از این افراد مصرف کننده مواد مخدر هستند. البته حال این دو نفر خوب است و مشکلی ندارند. در یکی از این سامان سراها نیز همین مشکل را داشتیم که شش مددکار و چهار مددجو مبتلا به کرونا شدند. البته هم اکنون از حالت بحرانی خارج شده است. در مورد معتادان متجاهر هیچ ماموریتی نداریم.  همکاری برای تامین وسیله نقلیه داشتیم که البته گشت های ما نبودند. به این موضوع ورود نکردیم و نخواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص افزایش کارتن خواب ها به لحاظ دیدگاه اجتماعی گفت: به نظر می رسد که افزایش تعداد به شدت سال گذشته نیست. اخیرا هم اخباری دیدیم که این عزیزان از سطح بزرگراه ها جمع آوری و جذب شدند که البته مراکز ماده ١۶ هم فعال هستند. پس از شیوع کرونا تقریبا تا اردیبهشت ماه و خرداد ماه به خاطر اجرای پروتکل ها تعطیل بودند. در آن دوره تنها مراکزی که تعطیل نشد گرمخانه ها و سامانسرا های شهرداری بود. در آن دوره حجم افرادی که اصطلاحا ماده ١۶ اطلاق می شدند مواردی بودند که به ما مراجعه می کردند. الان این مراکز به نسبت کمتر شدند.

وی در خصوص خصوص همراه سرا ها و اینکه آن ها غیر فعال شدند یا خیر ؟ گفت: آن ها غیر فعال نشدند حتی در حال افزایش ظرفیت ها هستیم. خوشبختانه برای بودجه سال آتی نیز، ردیف بودجه پیش بینی شده و شورای شهر هم همکاری خوبی کرد. تا پیش از این همراه سراها ردیف بودجه نداشت اما حالا تقریبا ۶ میلیارد تومان برای آن دیده شده است که آن را تقویت می کند.  هیچ گزارشی در خصوص تعطیلی همراه سراها نداشتیم و همکاری خوبی با یک موسسه برای افزایش پذیرش ها داشتیم.

حسینی در خصوص اینکه آیا قرار است گرمخانه ها به بخش خصوصی واگذار شود یا خیر؟ گفت: ما با مسئولیت اجتماعی نمی توانیم گرمخانه ها را اداره کنیم.  الان هزینه هایی که داریم شامل غذا، پوشاک، مباحث بهداشتی و مراقبتی و هزینه نیروی انسانی استو اینها مواردی نیست که بتوان با مسئولیت اجتماعی آن را اداره کرد. تکلیفی که برای نگهداشتن اجتماعی شهر هست را نمی توان به بخش غیر دولتی واگذار کرد. البته اجرا را شاید بشود اما اینکه صفر تا صد آن را واگذار کرد نه عملی و نه منطقی است. اما از ظرفیت آن استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر در خصوص هر مددجو ٣٢ هزار تومان می دهیم و بخشی از این از طرف مسئولیت اجتماعی تامین و کمک می شود.

مدیرعامل سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران درباره رایزنی با بخش خصوصی برای تامین واکسن گفت: در خصوص واکسن اگر قرار باشد کاری انجام شود متولی آن شهر سالم است. با دوستان بخش خصوصی مذاکره داشتیم که در زمینه مسئولیت اجتماعی آن را تامین کنیم اما آنچه که می بینید این است که بخش خصوصی هنوز نتوانسته چیزی وارد کند و اگر وارد شود باید در این خصوص مذاکره کنیم. امیدوارم طی آخرین رایزنی هایی که داشتیم همکاران من در اولویت قرار گیرند. در خصوص واکسیناسیون مددجو ها نیز درخواست دادیم که بستگی به تصمیم گیری ها دارد.

وی در خصوص گرمخانه های سیار گفت: کاهش دما می تواند موجب نارسایی های جسمی و.. شود. به طور کلی تقریبا نزدیک به ۶ هزار نفر در هر شب، را خدمات دادیم که آمار قابل ملاحظه ای است. امسال وارد دومین سالی می شویم که مرگ ناشی از سرما یا عواقب ناشی از سرما نداشتیم و این اتفاق ارزشمندی است. هیچ شخصی اگر در تهران بی سرپناه بماند و خودش داوطلب باشد امکان ندارد که بدون مکان بماند و خدمات دریافت نکنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران درباره راه اندازی سامانه ای برای ساماندهی کارگران فصلی و تعداد آن ها اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار هایی که ما داریم. تا پیش از این ١٢ هزار نفر آمار با شناسه شخصی داشتیم، هر ساله بحث بر این بود که مکان هایی برای ساماندهی این عزیزان در نظر گرفته شود، اما این چاره کار نبود.

وی افزود: از فروردین امسال این طرح اجرا شد و با یک پلتفرم که خدمات در منزل می دهند هماهنگ کردیم و فعلا اولین مرکز در منطقه ١١ راه اندازی شده است. روال کار اینطور است که افرادی که در بانک اطلاعاتی ما هستند با آن ها تماس گرفته می شود که آن ها در این خصوص تخصص دارند یا مدرک دارند که خود به خود جذب می شوند، آن هایی که نه تخصص و نه مدرک دارند هماهنگی آن انجام می شود که مدرک بگیرند. با این کار در افق چند سال آینده نباید کارگر فصلی داشته باشیم چرا که به محض اینکه موردی باشد با تلفن وی تماس گرفته می شود.

وی افزود: فاز اول ما بر ٣ هزار نفر بوده است. البته این مقدار هم نیاز به فرهنگ سازی دارد که سعی داریم آن ها را در این خصوص مدیریت کنیم. در این ایام تقریبا ١١٩ نفر از کارگران فصلی که از کار افتاده شدند را بسته حمایتی دادیم.

سید مالک حسینی در خصوص پذیرش مددجویان در گرمخانه ها در شرایط کرونا گفت: همچنان در عمده مراکز خود که امکانش هست روزی سه بار ضدعفونی سطوح را داریم و ماده های شوینده و.. توزیع می شود. همچنان جلسات آموزشی به صورت گروهی برگزار می شود. همه آن چیزی که باید برای مراقبت از یک فرد باشد فراهم شده است.پیش از این نیز گفته شده که دو یا سه زیرساخت از گرمخانه ها چالش جدی تری دارند که با شهرداران مناطق آن مکاتبه کردیم تا در خصوص فضای جایگزین اقدام کنند. اتاق های قرنطینه هم همچنان فعال است.

وی در باره پویش ١+١ گفت: فلسفه این پویش که از یلدای سال ٩٩ آغاز شده این است که خانواده تهرانی حامی یک نیازمند باشد. سال گذشته با کارکنان شهرداری تهران این را آغاز کردیم. همکاران عزیز من در شهرداری تهران بالغ بر ۴۰۰۰ نفر به طور داوطلبانه مبالغ را کمک کردند که بالغ بر ١٢٩ میلیون تومان از این طریق جمع آوری شد. یک کار دیگر آن بود که با پلتفرم هفت هشتاد و خیریه همت انجام شد که بالغ بر ١۶۴ میلیون تومان از آن محل جمع آوری شد.

 

وی در خصوص اقدامی که با فروشگاه شهروند انجام شد گفت: اقدام دیگری نیز با همکاری شهروند انجام شد که به صورت بارکد صورت گرفت. شهروندان می توانستند بارکدهای اهدای کمک را از فروشگاه های شهروند خریداری کنند. کمک هایی که انجام می شود از دو قالب سامانه سمات و خود سازمان از منابعی که در اختیار داشته انجام می شود. مجموعا هزار و ٢٠٠ سبد کالا را خود سازمان توزیع کرده است و یکسری نیز واسطه توزیع بودند. مجموعا تلاش کردیم که آلام افراد نیازمند را کاهش دهیم. ز نیمه ماه مبارک رمضان به دنبال این هستیم که اقدام دیگری را هم انجام دهیم که در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به گسترش یافتن پاتوق های فردی در تهران و اینکه آیا برنامه ای برای شناسایی و ساماندهی آن ها وجود دارد، گفت:  ماده ١۶ موفق نبوده است و شاهد مثال من مصاحبه مقامات ستاد مبارزه با مواد مخدر است که ٨٠ تا ٩٠ درصد به چرخه اعتیاد برمی گردند. اگر همین هزینه در مسیر درست خود با رویکرد کاهش آسیب قرار گیرد به نظر بنده اتفاقات بهتری رخ می دهد. تا به امروز چندین و چند سال است ماده ١۶ را تجربه می کنیم. باید اجازه داد روش های دیگر تجربه شود تا ببینیم چه خروجی دریافت می کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که یک معتاد ماده ١۶ دستگیر می شود همان امرار معاشی که داشتند مختل می شود. اینکه بدانیم یک روشی که جواب نمی دهد را تکرار کنیم این پدیده ها بیشتر می شود، یا باید قانون اصلاح شود و یا مشخص شود مجری اصلی ساماندهی مبارزه با مواد مخدر کدام دستگاه است.

حسینی در خصوص اقدامی که امکان دارد برای معتادان خانمی که فرزند دارند و شب ها به همراه آن ها هستند انجام شود، اظهار کرد: متاسفانه کودکان شاهد اتفاقات تلخی هستند. تا زمانی که قانون به این خانم اجازه می دهد فرزند خود را به همراه داشته باشد بهزیستی هم نمی تواند مداخله کند. به غیر از اینکه قانون اعلام کند که این افراد نمی توانند فرزندان خود را به همراه داشته باشند. به گفته وی، تا قاضی حکم ندهد که مادری صلاحیت نگهداری از فرزند ندارد نمی توان اقدامی انجام داد. ما آمادگی داریم که با همکاری بهزیستی چه از طریق گشت های فوریت اجتماعی و چه از طریق دیگر آن ها را به اتاق های مادر و کودک منتقل کنیم. متاسفانه این در حوزه وظایف و اختیارات ما نیست، اما با این حال این آمادگی را داریم تا از عزیزان قوه قضاییه هم درخواست کنیم.

وی در خصوص فنس کشی در محدوده گرمخانه گفت: موضوع فنس کشی به هیچ وجه مورد تایید ما نیست. بسیاری مکان ها درخواست مردمی داریم، اما باید بپذیریم که با پدیده ای به عنوان فرد داری اعتیاد مواجه هستیم. در واقع فرد با فنس محدود نمی شود. تا جایی که بتوانیم پای این موضوع هستیم که این اتفاق نیفتد، دلیل آن هم این است که با پس زدن آن به سمت حاشیه موضوع ابعاد خطرناک تری پیدا می کنند.

مدیر عامل سازمان رفاه شهرداری تهران درباره کل تعداد واکسن های مورد نیاز برای واکسیناسیون کووید١٩ گفت: مجموع نیروهای سازمان بالغ بر ۶٠٠ نفر است.یعنی اگر بخواهیم کل سازمان خدمات اجتماعی را واکسینه کنیم به ١٢٠٠ دُز نیاز داریم. افرادی که خیلی مستقیم درگیر هستند حدود ۴٠٩ نفر هستند اما تقریبا ٨٠ درصد همکاران ما درگیر کرونا شدند. به واسطه رفت و آمد به گرمخانه ها زمینه انتقال ناخودآگاه وجود دارد. پس مجموعا بین ٨٠٠ تا ١٢٠٠ دُز واکسن اگر دریافت کنیم سازمانی که شهر را خدمت می دهد ایمن می شود.

وی در خصوص واکسیناسیون آنفلوآنزا در سال ٩٩ نیز گفت: با وجود انجام تمام پیگیری ها به نتیجه ای نرسیدیم. البته یکی از علوم پزشکی ها در خاور شهر تعدادی را برای یکی از مراکز فرستاد که توانستیم ٧٠ دُز پس از پیک دریافت کنیم.  همچنین مراجعه پدر و فرزند به صورت محدود داریم. اولین بار زمستان پارسال مراجعه ای داشتیم که آقایی با دختر خانم و پسری رویت شد.  فرد دارای اعتیاد بود و شب داخل ماشین می خوابید. این انگیزه شد که اولین اتاق پدر و کودک را تجهیز کنیم. شاید به تعداد انگشتان یک دست مراجعه پدر و کودک نداشتیم.

وی در خصوص اینکه آیا خاموشی ها در سطح شهر دردسر ساز بوده است یا خیر؟ گفت: وقتی یک پارکینگ که درخت دارد و فضای سبز دارد تاریک و خاموش می شود تبدیل به فضای بی دفاع می شود. به تعداد پارک های خاموش پایتخت با فضای بی دفاع مواجه هستیم. برای همین زمان که خاموشی ها انجام می شد همکاران بنده این پارک ها را که شرایط خاصی بودند را بررسی می کردند و باید تمام درختان و شمشادها را بررسی می کردند.

حسینی در پایان گفت: ما یک مسئله ای که داریم که فرد مصرف کننده زمانی که از پاتوق مصرف خود باز میگردد اگر دچار سرمای شدید بشود و دوزی که مصرف کرده تمام بشود طبیعتاً بین راه در یک گوشه ای می افتد. این ها کار همکاران را سخت می کند که البته با توجه به تجربه مسیر را بررسی می کنند اما به عنوان مثال خاموشی پارک ها و سطح شهر معضل کار همکاران بنده را بسیار زیاد کرده است.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/BukVO

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا