اجتماعیرفاه، کار، سلامت

«میگرن کات» قابلیت جهانی شدن دارد

مدیر عامل شرکت دانش بنیان میم دارو (شرکت دانش بنیان توسعه یافته): شعار ما این است که” میگرن درمان دارد”. این شعار کاملا واقعی است و در مجموعه ی ما به اثبات رسیده است. با تشکر از الطاف خداوند و تقدیر از زحمات بسیاری از پژوهشگران، می توانم با افتخار ابراز کنم که در طی ۲۴ سال تلاش به تولید صنعتی داروی “میگرن کات” رسیدیم. اسپری بینی “میگرن کات”، یک داروی گیاهی و برگرفته از میراث عظیم طب ایرانی است؛ میگرن کات اولین داروی درمان میگرن در جهان است. میگرن کات نخست در دسترس ۹٫۵ میلیون بیمار ابرانی قرار می گیرد. امیدواریم که این دارو در دسترس ۸۰۰ میلیون بیمار جهان نیز در آینده ی نزدیک قرار بگیرد. در جریان این حرکت عظیم بخش تحقیق و توسعه ی شرکت میم دارو و پژوهشگران در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران, ایران و گیلان و نیز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش درمانگاهی و بالینی به ما یاری رساندند. من این دستاورد را لطف عظیم الهی می دانم که به همکاران گرانقدر در میم دارو و نیز پژوهشگران همراه هوشمندی، توانایی پژوهش، صبوری و فداکاری بخشیدتا به این موفقیت بزرگ دست یابیم. فراموش نکنیم که سردردهای میگرنی یکی از مشکلات بزرگ ملی ولی خاموش کشور است. بر پایه ی ۱۵ پژوهش منتشره ی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ۶۷/۱۱ درصد از جمعیت ایران دچار سردردهای میگرنی اند. در چنین وضعیت، می توان به اهمیت دست یابی به اولین داروی درمان میگرن در ایران و جهان پی برد.
دکتر رضا رمضانی خورشید دوست مدیر عامل شرکت دانش بنیان میم دارو و بنیان گذار درمانگاه چند تخصصی درد آرامش تهران، “اولین درمانگاه میگرن در خاورمیانه” در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما، درباره ی بیماری میگرن گفت: میگرن سومین بیماری شایع و ششمین بیماری ناتوان‌کننده ی ‌ جهان است. یکی از علایم میگرن، سردرد معمولا ضرباندار و یک‌طرفه، متوسط تا شدید است که با فعالیت جسمانی تشدید می‌شود، اغلب با نورگریزی، صداگریزی، تهوع و بعضاً با استفراغ همراه است و بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد.

رمضانی خورشید دوست ادامه داد: روزانه در سراسر جهان ۲۰ میلیون حمله‌ی میگرنی رخ می دهد. آمار مبتلایان به میگرن در زنان بالغ ۲ برابر مردان بالغ است. ۱۰ درصد از کودکان بین سنین ۵ تا ۱۵ سال از میگرن رنج می‌برند، ۵۰ درصد زنان میگرنی بیش از یک حمله‌ی میگرنی در ماه دارند، علاوه بر ناتوان‌کنندگی، میگرن خطر ابتلا به سایر بیماری‌های جسمی و روانی را بیشتر می‌کند، بیماری میگرن هزینه‌های مالی و روانی برای خانواده‌ها، مدیران و کشورها به بار می‌آورد..

بنیان گذار درمانگاه چندتخصصی درد آرامش تهران، درباره ی این که آیا واقعا اسپری میگرن کات سردردهای میگرنی درمان می‌کند تصریح کرد: ترکیبات این دارو از ۲۰ نوع گیاه دارویی است که بعد از سال‌ها تحقیق و توسعه و انجام مطالعات پیش بالینی و کارآزمایی بالینی، سرانجام تأیید سازمان غذا و داروی کشور را دریافت کرد و در آذر ماه ۱۳۹۶ به تولید صنعتی رسید. داروی میگرن کات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در مرحله پایانی تجاری سازی، وارد چرخه ی صنعتی شد. میگرن کات اسپری بینی است که هم خاصیت “تسکین ” سردرد و هم خاصیت “درمان” بیماری میگرن را دارد.

وی ضمن تاکید مجدد بر درمان میگرن با این داروی صددرصد ایرانی خاطر نشان کرد: میگرن‌کات دارویی است حاصل ۲۴ سال مطالعات محققان ایرانی و بین‌المللی و متشکل از ترکیب گیاهان دارویی برگرفته از منابع طب سنتی که علاوه بر اثربخشی مثبت و درمان سردردهای میگرنی، به کاهش شدت سایر سردردها در زمان درد نیز کمک می‌کند، از مزیت های شکل اسپری بینی میگرن کات این است در صورت وجود مشکلات گوارشی در بیماران میگرنی، روش استفاده دارو رسانی صورت می پذیرد. داروی میگرن‌کات در مرحله‌ی کارآزمایی بالینی بر بیش از ۳۰۰ بیمار مورد مطالعه قرار گرفته است. ۸۱ درصد از بیماران میگرنی استفاده کننده ی اسپری میگرن‌کات درمان شدند. در افزون بر ۱۰ درصد بیماران کاهش چشمگیر علایم سردردهای میگرنی رخ داد. افزون بر ۹۵ درصد بیماران میگرنی استفاده‌کننده ی اسپری میگرن کات، تغییرات قابل توجهی در وضعیت سردردهای میگرنی خود تجربه کرده اند و بر اثر درمانی یا کاهش دردهای میگرنی از میگرن کات رضایت داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: هزینه ی سالانه ی هر بیمار میگرنی در حدود ۸۴۰ هزار تومان است. با توجه به ۹٫۵ میلیون بیمار میگرنی در ایران، هزینه ی ملی میگرن کشور افزون بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان در سال است و به قیمت دلار سال ۱۳۹۶ در حدود دو میلیارد دلار می شود. یعنی هزینه سالانه ی سردردهای میگرنی در حدود نیم درصد (۵/۰ %) تولید ناخالص داخلی کشور است. این هزینه بسیار سنگین است. دو نمونه ذکر می کنم تا زیان ملی ناشی از میکر ن حس شود. این مبلغ در حدود میانگین هزینه ی سالانه تحقیق و توسعه ی کل کشور بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱ بود. همچنین با احتساب ۵۰٫۰۰۰ دلار سرمایه گذاری برای یک کار دایم، با ۲ میلیارد دلار می توان سالانه برای ۴۰٫۰۰۰ نفر شغل ایجاد کرد.

مدیر عامل شرکت میم دارو تاکید کرد: هر بیمار میگرنی چهار نوع هزینه دارد. هزینه های مستقیم عبارتند از هزینه ی مراجعه به پزشک ،دارو، اورژانس بر اثر حملات شدید، هزینه ی بیماری های همزاد مانند افسردگی، مسمومیت دارویی. این هزینه ها عمدتا مستقیم و ملموس اند.

وی ادامه داد: هزینه های غیر مستقیم بر اثر بیمار میگرنی به خود بیمار، خانواده، اطرافیان و جامعه وارد شود. این هزینه ها ناشی از سردردهای میگرنی است مانند کاهش بهره وری کار، غیبت از کار، از کار افتادگی است و بالاخره در مجموع منجر به افت توان اقتصادی خانواده می شود. مجموع هزینه های یادشده برای هر بیمار میگرنی در کشور در حدود ۷۰ هزار تومان در ماه است. بخشی از این هزینه ها را شخص یا خانواده بیمار پرداخت می کند، بخشی را شرکت های بیمه می دهند و بخش دیگر به کشور، یعنی به مردم، تحمیل می شود. متأسفانه این هزینه ها سنیگن است و از توجه تصمیم گیران کلان کشور به دور مانده است. خوشوقتانه چون ما در درمانگاه چندتخصصی درد آرامش تهران (کلینیک میگرن) و شرکت میم دارو به طور تخصصی و ویژه روی میگرن کار می کنیم، به پیامدهای نامطلوب میگرن، مانند هزینه های مستقیم و غیرمستقیم توجه ویژه داریم.

این فعال صنعت دارو تاکید کرد: متاسفانه تصور عمومی این ا ست که “میگرن درمان ندارد و بیماران باید یک عمر آن را تحمل کنند”، باید با صراحت بگویم این تصور کاملا بر خلاف یافته های حاصل از کارآزمایی بالینی ما در طی ۲۴ سال مطالعه است؛ با تأکید باید به بیماران میگرنی بگویم که “دوران میگرن درمان ندارد به پایان رسید” و دوران نو فرارسید که “میگرن درمان دارد”. خوشوقتانه پژوهشگران شرکت میم دارو و متخصصان کلینیک میگرن (درمانگاه چند تخصصی درد آرامش تهران) آماده اند که هر گونه پرسش علمی و بالینی پزشکان- به ویژه متخصصان مغز و اعصاب- درباره ی درمان میگرن با اسپری میگرن کات را پاسخگو باشند. برای این منظور خطوط ویژه تلفنی با مشاوران پزشکی (۹۶۶۲۱۴۱۳-۰۲۱) و امکانات ایمیل وجود دارد.

وی یاد آورشد: شخص خودم از ۶ سالگی بیمار میگرنی بودم و ۳۰ سال از درد میگرن رنج کشیدم. خوشوقتانه با استفاده از ترکیبات این دارو بیش از ۲۴ سال است که درمان شدم و در این سال ها حتی یک حمله میگرن نداشته ام. متاسفانه از آغاز پرداختن به داروی درمان میگرن تا رسیدن به اسپری میگرن کات در حدود ۲۴ سال طول کشید. عملا از نیمه ی فروردین ۱۳۹۷ میگرن کات به تدریج به داروخانه های کشور رسید. در این میان تا کنون چند صد نفر از پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب پس از آشنایی با اثربخشی درمانی میگرن کات، ابراز همکاری کردند. البته هنوز تعداد درخور توجهی از پزشکان و متخصصان با میگرن کات آشنا نشده اند. در تلاش ایم که به این همکاران اطلاع رسانی کنیم. به یاری الهی اطمینان داریم که با پاسخگویی به پرسش های تخصصی و مشاهده ی اثر درمانی میگرن کات و بیشتر شدن تعداد بیماران میگرنی درمان یافته، سایر پزشکان نیز باور خواهند آورد که “میگرن درمان دارد” و از مروجان میگرن کات خواهند شد.

رمضانی یادآور شد: در طی ۲۵ سال گذشته، پس از درمان شدن خودم، موضوع میگرن، بیماران میگرنی و بهبود وضعیت بیماران از موضوع های اصلی زندگی من شده است. چون خودم سال ها از سردرد میگرنی بی تاب شدم، رنج گران این بیماری را با تمام وجودم حس می کنم. این احساس انگیزه ی بزرگی به همراه داشت تا برای مشکلات راه را تحمل کنم، راهی که از تحقیق و توسعه تا تولید و عرضه اسپری میگرن کات ادامه یافت. این راه اگرچه بسیار سخت بود و لی امروز که نجات بسیاری از بیماران میگرنی را می بینم، به نتیجه رسیدن تلاش ها، درمان و فروکاستن درد میگرنی و آغاز زندگی نوی بیماران، بسیار شیرین است.

بنیان گذار کلینیک چند تخصصی درد آرامش تهران: سن مبتلا یان به سردردهای میگرنی بین ۶ تا۷۰سال است. بر اساس پژوهش های دانشگاهی، درحدود ۱۰ درصد بیماران میگرنی دچار “بیماری میگرن مزمن” یا کرونیک اند. این بیماران حداقل ۱۵ بار در ماه دچار حمله ی میگرنی می شوند؛ هر حمله میگرنی بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد که در واقع می توان گفت در حدود ۲۰ روز در ماه سردرد دارند. سایر میگرنی ها مبتلاء به “بیماری میگرن اتفاقی” اند.

وی تاکید کرد: در بیماران میگرن اتفاقی، شدت سردرد حمله های میگرنی بسیار بالا است. بر حسب رهنمود “جامعه بین المللی سردرد” (IHS) بیمارانی که بیش از ۱۰ بار در ماه و سه ماه متوالی داروهای مسکّن ویژه ی میگرنی (مانند خانواده تریپتن ها یا ارگاتامین) مصرف می کنند، دچار عوارض “مصرف زاید دارویی” (MOH)- که گونه ای از مسمومیت دارویی است- می شوند. درخور توجه است که مصرف بیش از ۱۵ بار مسکّن های عمومی هم همین اثرهای نامطلوب را در پی دارد. متأسفانه تجربه ی درمانگاهی نشان می دهد که برخی از بیماران از ترس و دلهره ی سردردهای میگرنی روزانه بین ۸تا ۱۶ داروی مسکّن ویژه میگرن مصرف می کنند. عمق فاجعه ی استفاده از مسکّن ها را در هشدارهای “جامعه بین المللی سردرد” می توان درک کرد. خوشوقتانه داروی میگرن کات هم درمانی است و هم گیاهی و هم در مصرف آن، پیامدهای نامطلوب در مراحل پیش کلینیک و کلینیکی مشاهده نشده است.

وی از توزیع این دارو در ۲۰ مرکز استان کشور خبرداد و تاکید کرد: امیدوارم تاپایان تیر ماه سال جاری این دارو در داروخانه های منتخب همه ی مراکز استان و تعداد قابل توجهی از شهرهای کشور در دسترس بیماران قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت میم دارو در باره ی صادرات میگرن کات گفت:در گام نخست به دنبال صادرات به کشورهای همسایه هستیم و این امکان در حال فراهم شدن است.

رمضانی آمار افراد میگرنی در جهان را بیش از ۸۰۰ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: نسبت بیماران میگرنی زن دو برابر بیماران مرد است، همچنین نژادسفید قفقازی بین۱۱تا ۱۲ درصد جعیت دچار میگرن اند. این نژاد بخش عمده ی نیمکره شمالی شامل جمعیت آمریکا، کانادا، اروپا، استرالیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه می شود. ایران هم در این گروه قرار دارد. البته برخی از کشورها مانند ترکیه بیش از ۱۶ درصد جمعیت بیمار میگرنی دارد که موجب شگفتی است و علت آن معلوم نیست.

وی آمار ابتلاء به میگرن در نژاد زرد را در حدود ۹ تا ۱۰در صد بر شمرد و افزود: این آماردر نژاد سیاه بین ۷تا ۹درصد است. طبق آمار رسمی در امریکا ۳۳ میلیون میگرنی با بیش از ۲۳ میلیارد دلار هزینه مالی سالانه به سر می برند. امیدواریم نه خیلی دیر، مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و سازمان غذا و داروی اروپایی(EMA) را دریافت کنیم. برای این منظور، گزارش تدوین و مستندات و مدارک مربوط تنطیم و گام های اولیه برداشته شده است. میگرن کات قابلیت جهانی شدن دارد. امیدوارم میگرن کات به عنوان یک کالای افتخارآمیز ایرانی به ۸۰۰ میلیون جهان عرضه شود.

مدیر عامل شرکت میم دارو در باره ی مصرف میگرن کات گفت: هر بیمار می بایست ۶ قوطی در ۱۲۰روز متوالی مصرف کند. شیوه ی مصرف روزانه، هر سه ساعت یک پاف در هرمجرای بینی مطابق دستورالعمل های همراه دارو است. داروی به قیمت هر بطری ۵۷۰٫۰۰۰ ریال، در داروخانه ها در اختیار بیماران قرار می گیرد. توان مالی ما برای تولید میگرن کات محدود و در مرحله ی اول برای ۵۰٫۰۰۰ بیمار میگرنی است، در حالی که تعداد بیماران میگرنی کشور ۹٫۵ میلیون و تعداد بیماران میگرنی مزمن، به ستوه آمده از ۲۰ روز سردردهای ماهانه ۹۵۰٫۰۰۰ است. آرزو داریم که میگرن کات کافی برای بیماران میگرنی مزمن کشور تولید نماییم، با توان مالی خودمان این آرزو زمان بر خواهد بود. در صورتی که کسانی علاقنمند به سرمایه گذاری برای افزایش تولید میگرن کات به صورت مشارکتی باشند، آمادگی همکاری داریم.

بنیان گذار کلینیک چند تخصصی درد آرامش تهران گفت: با احتساب میگرنی ها و خانواده های ایشان در کشور، اسپری میگرن کات و درمانگاه چندتخصصی درد آرامش (کلینیک میگرن)، برای بیش از ۴۵ درصد مردم ایران آرامش به ارمغان می آورد. این لطف بزرگ خداوند به همکاران در میم دارو و کلینیک میگرن است ،

پیدایی اسپری میگرن کات موجب صرفه جویی بزرگ ملی تا میزان ۸ هزار میلیارد تومان معادل ۲ ملیارد دلار به قیمت ۱۳۹۶ می شود. فراموش نشود که مواد اولیه میگرن کات گیاهی است و عمدتاً از بوم ایران قابل برداشت است. ارزش هر بشکه از داروی میگرن کات معادل ۱۰٫۰۰۰ بشکه نفت است. با احتساب افراد شاغل در فرآیندهای مختلف پیدایی، تولید و توزیع، مشاوره و خدمات پس از فروش میگرن کات، افزون بر ۶۰۰ نفر در طرح تولید میگرن کات شاغل می شوند و بخشی از این مشاغل تحقق یافته است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان توسعه یافته میم دارو و بنیان گذار کلینیک چند تخصصی درد آرامش تهران (کلینیک میگرن):در پایان ضمن تشکر از زحمات همه همکاران و همراهان افزود: از آقای دکتر بهزاد سلطانی مدیر عامل ارجمند صندوق نو آوری و شکوفایی، دکتر رحیمی معاونت محترم نوآوری، متخصصان و کارشناسان بزرگواری که بی هرگونه چشمداشت، از تجاری سازی میگرن کات پشتیبانی کردند، تشکر و قدردانی می کنم. امیدوارم مدیران عالی کشور قدر امثال دکتر سلطانی و متخصصان صندوق نوآوری و شگوفایی را بدانند. خوشوقتم که ابراز کنم که به زودی دستاوردهای داروهای نو و مورد ابتلای بسیاری از بیماران را اعلان و به بازار عرضه خواهیم کرد. از خداوند بزرگ خواهانم که در آینده گام های موثری برای انسان ها و نیز برای این مزرو بوم برداریم.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/hHwBz

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام من اولین روزه که دارم این دارو رو استفاده میکنم و بعد از مصرف تا زمان دوزبعدی آبریزش بینی شدید دارم طوریکه نمیتونم کارمو انجام بدم. طبق دستور اسپری رومیزنم و مجرای بینی رو هم چرب میکنم. چکاری باید انجام بدم واقعا استفاده تومحل کارم برام سخته.

  2. سلام خواهر من این دارو را دارد استفاده میکند ولی حملاتی اینقدر زیاد و شدید شده که در بیمارستان بستری می شود و قبلا اینطور نبود.نمیدونم براش چکار کنم؟یعنی میگرن کات بهش نساخته؟کمکم کنید

  3. من بعد از ۶ روز استفاده حالم خیلی خیلی بد شد و سردرد های وحشتناکی گرفتم گیجی و درد های حفره های سینوسی نیز اصافه شد
    تپش قلب شدیذ هم داشتم که هیچ سابقه ی قبلی‌ نداشتم
    با مراجعه به اپرژانس و قطع دارو بهتر شدمدولی هنوز سردرد های عارضی سینوس مانند را دارم
    لطفا نفرمایید بدون عارضه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا