اجتماعیشهری، جامعه

بررسی نقش فرماندهی در مدیریت بحران

اقتصاد جامعه؛نشست تخصصی « نقش فرماندهی و کنترل در مدیریت بحران» با هدف بررسی جایگاه و تاثیر مدیریت واحد و یکپارچه در مدیریت بحران و بررسی روش‌های تقویت این جایگاه ، برگزار شد.

به گزارش اقتصاد جامعه،در این نشست تخصصی که با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت بحران و امداد و نجات برگزار شد، دکتر علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این که فرماندهی بحران یک امر همه جانبه است،ضمن برشمردن ویژگی‌های این نوع فرماندهی بر ضرورت در نظرگرفتن شرایط ویژه در هنگام وقوع بحران تاکید کرد و گفت: ویژگی‌های فرماندهی در زمان بحران شبیه فرماندهی در وضعیت جنگی است. در نتیجه هر تجربه ای در فرماندهی سلسله مراتبی وجود دارد را باید برای افزایش کارایی در مواجهه با بحران مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: فرماندهی باید در صحنه حادثه رخ دهد و هماهنگی‌ها در ستادها انجام گیرد. در نتیجه کسانی که باید در ستاد و مراکز کنترل( EOC ) بنشینند و نقش خودشان را داشته باشند، نیازی نیست در صحنه حادثه حضور داشته باشند و باید کار نظارتی خود را انجام دهند.

وی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه قانونی شهردار تهران در فرماندهی مدیریت بحران پایتخت و ذکر بخشی از زیرساخت‌های شهر تهران در این زمینه ، توضیحاتی در خصوص ساختار مدیریت بحران در مناطق، نواحی و محلات شهر تهران ارائه داد و یادآور شد: این ساختار تا سطح محلات به این دلیل طراحی شده که قرار است نقش فرماندهی مبتنی بر محلات را در صحنه حوادث ایفا کنند.

وی افزود: ما به عنوان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، نقش هماهنگ کننده را بر عهده داریم و این امر مهم با همکاری و همراهی همه دستگاه ها محقق خواهد شد.

وی در ادامه بر لزوم به اشتراک‌گذاری اطلاعات تخصصی به عنوان یکی از پیش نیازهای هماهنگی موفق نام برد و خاطرنشان کرد: باید به سمت مدیریت مشارکتی و مبتنی بر اعتماد متقابل حرکت کنیم و نقش خود را به درستی ایفا کنیم تا فرایند اجرای کار متوازن و هماهنگ شود.

در ادامه این نشست دکتر اوطادالعجم عضو انجمن فرماندهی وکنترل نیز گفت: در شرایط متعارف همه سازمان‌ها به کار مدیریتی می‌پردازند، حتی اگر تمرینی انجام می دهند صرفا یک کار مدیریتی است، اما زمانی بحث فرماندهی و کنترل پیش می آید که شرایط غیرمتعارف اتفاق افتاده باشد.

وی افزود: ما باید از سامانه ای استفاده کنیم که با استفاده از آن بتوانیم بهترین تجربیات را برای تصمیم‌گیری درست در اختیار فرمانده قرار دهیم. سامانه ای که بتواند از تصمیم‌گیری در فرماندهی بحران، پشتیبانی کند.

در ادامه این نشست دکتر مهراب شریفی سده معاون آموزش جمعیت هلال‌احمر نیز بر اهمیت استفاده از تمامی منابع برای کنترل تمام ابعاد حادثه در هنگام فرماندهی حادثه تاکید کرد و توضیحاتی در خصوص نحوه تصمیم‌گیری در زمان وقوع بحران ارائه داد.

در ادامه این برنامه مهندس مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به تشریح ویژگی‌های ساختار فرماندهی در هنگام حادثه پرداخت و با بیان این که این ساختار باید انعطاف‌پذیر باشد از ارتباط ضعیف بین نیروهای عمل‌کننده، ضعف در برنامه‌ریزی، تعداد زیاد فرماندهان حادثه و دستورات متعدد به عنوان بخشی از چالش‌ها در حین فرماندهی حادثه نام برد.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/lSy8y

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا