اجتماعیشهری، جامعه

چوبداری شوراها به عنوان فرزند ناخوانده نظام شناخته می شوند.

 چوبداری با بیان اینکه تاخیر ۲۰ ساله در شروع به کار شوراها سبب تضعیف جایگاه آنها شده گفت: این تاخیر باعث شده است تا شوراها به عنوان فرزند ناخوانده نظام شناخته شوند.

به گزارش  اقتصاد جامعه و به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، سعید چوبداری مشاور رئیس شورای عالی استان ها در امور استان ها که در جلسه شورای استان سمنان حضور یافته بود گفت: قانون جایگاه ویژه ای برای شوراها و به ویژه شورای عالی استان ها در نظر گرفته است اما روز به روز این جایگاه تنزل می یابد. شاید دلیل آن هم تاخیر ۲۰ ساله در تاسیس شوراها است در حالی که مجلس و دولت بلافاصله بعد از انقلاب شروع به کار کردند. از این رو شوراها به عنوان یک فرزند ناخوانده شناخته شد.

وی افزود: اما اکنون شرایط تغییر کرده است و تمام تلاش ها در شورای عالی استان ها بر این است که جایگاه شوراها ارتقا یابد و لازمه این کار هم همکاری شوراهای استان با شورای عالی استان ها است.

چوبداری با بیان اینکه ویژگی منحصر به فرد شوراها رابطه درختی آنها با تمام نقاط کشور است بیان کرد: هیچ نهادی چنین پتانسیلی ندارد. بنابراین ما باید بتوانیم از این ویژگی استفاده کنیم.

مشاور رئیس شورای عالی استان ها در امور استان ها با اشاره به دور جدید فعالیت های شورای عالی استان ها گفت: بحثی در دستور کار است که تمام شوراها و شهرداری های سراسر کشور ذی نفع و ذی ضرر آن هستند. لایحه مالیات بر ارزش افزوده می تواند بر مدیریت شهری تاثیر گذار باشد. با توجه به اینکه در لایحه جدید، سهم شهرداری ها ۳۰ درصد است آسیب زیادی به مدیریت شهری می رسد. بنابراین در شورای عالی استان ها یک لایحه دو فوریتی برای دفاع از حق ۵۰ درصدی شهرداری ها از لایحه مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده است و تلاش می کنیم قبل از تصویب این لایحه در مجلس، اصلاحاتی به نفع مدیریت شهری صورت پذیرد.

وی مورد مهم بعدی را لایحه مدیریت یکپارچه شهری عنوان کرد و توضیح داد: تا پیش از این لایحه، شوراها تنها شورای شهرداری بودند اما این درست نیست بلکه باید شورای شهر محسوب شوند. یکی از دغدغه های مهم مهندس الویری به عنوان رئیس شورای عالی استان ها نیز پیگیری این لایحه است.

چوبداری ادامه داد: البته لازمه رسیدن به این مهم آموزش و تقویت شوراها است. بنابراین باید ساز و کارهایی تشکیل شود تا بتوانیم زیرساخت های مناسب را به کار بندیم.

مشاور رئیس شورای عالی استان ها در امور استان ها با تاکید بر اهمیت شوراهای استان در به ثمر رسیدن این لایحه عنوان کرد: درخواستی که از شوراهای استان داریم این است که نظرات خود را در رابطه با لایحه مدیریت یکپارچه شهری برای ما ارسال کنند تا بتوانیم پس از تصویب در شورای عالی استان ها به مجلس ارسال کنیم. البته نقش مهم شوراهای استان بعد از این مورد است و آن رایزنی با مجمع نمایندگان استان برای گرفتن موافقت آنها در تصویب این لایحه در مجلس است.

وی با اشاره به اهمیت آموزش شوراها نیز تصریح کرد: ما در حال آماده کردن پروپزالی برای آموزش شوراها هستیم. پیشتر آموزش شوراها زیر نظر وزارت کشور بود اما رئیس شورای عالی استان ها نمی پذیرند که آموزش شوراها زیر نظر یک نهاد دیگر باشد. بنابراین همت ما بر این است که شورای عالی استان ها متولی این امر باشد.

چوبداری با اشاره به ارتباط مویرگی شوراها با یکدیگر گفت: در آینده نزدیک یک ارتباط سیستماتیک میان شورای عالی استان ها با شوراهای سراسر کشور به ویژه شورای استان ها بر پایه اتوماسیون و در بستر وب پی ریزی خواهد شد که امری سازنده خواهد بود.

مشاور رئیس شورای عالی استان ها در امور استان ها اضافه کرد: شوراهای استان می توانند از این طریق نظرات و پیشنهادات خود را برای شورای عالی استان ها ارسال کنند تا ما بتوانیم این پیشنهادات را بعد از بررسی در کمیسیون ها به عنوان طرح و لایحه به مجلس و دولت ارسال کنیم. البته لازم است که شوراهای استان قبل از ارسال طرح با مشاوره کارشناسان حقوقی شورای عالی استان ها، بار علمی و حقوقی و عملیاتی آن را بالا ببرند.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/lQfBS

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا