یادداشت

اهمیت قدرت پردازش در ماینینگ

جامعه اقتصادی؛کارت گرافیک‌‌‌‌های امروزی از قدرت پردازش بالایی برخوردارند و این دقیقاً همان چیزی است که برای استخراج ارز‌‌‌‌های دیجیتال مورد نیاز است. بازار استخراج ارزرمز علی‌رغم تمام مسائل همچنان به سرعت رو به گسترش است. با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال استخراج کنندگان ارزرمز دوباره کارشان را شروع کرده اند، اما با وجود رقابت شدید در صنعت ماینینگ باید از کدام کارت گرافیک استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند تا کیف پولشان خالی نماند و بتوانند خیلی راحت‌تر پول‌دار شوند؟

به گزارش خبرنگار جامعه اقتصادی،آنچه مهم است انتخاب کارت گرافیک مناسب با هش ریت قابل قبول است؛ چراکه مهم‌ترین قسمت کار در این زمینه همین انتخاب درست کارت گرافیک است. قدرت هش یا هش ریت کارت گرافیک‌‌‌‌ها با توجه به پردازنده‌‌‌‌های آنها با یکدیگر متفاوت است. قدرت هش، در اصل، توانایی کارت گرافیک در شناسایی یک الگوریتم مشخص است. به عنوان مثال الگوریتم SHA-256 الگوریتم بیت کوین است. هر چه قدرت پردازش بیشتر باشد، شانس استخراج نیز بیشتر می‌‌‌‌شود.

هر کارت گرافیکی بسته به نوع و مدل خود، مصرف برق مشخصی دارد که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد. این ویژگی‌‌‌‌ها که وجه تمایز کارت گرافیک‌‌‌‌ها هم محسوب می‌‌‌‌شود، دقیقاً در هنگام خرید دستگاه‌‌‌‌های ماینر (ASIC) نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا پروژه استخراج با موفقیت به سرانجام برسد. برای اطمینان از سود‌‌‌‌دهی GPU های خود می‌‌‌‌توانید از ماشین حساب ماینر کمک بگیرید. مبنای قرار گیری GPU ها در این لیست کاملاً تصادفی است و صرفاً بر اساس نام برند تقسیم‌‌‌‌بندی شده‌‌‌‌اند. کارت گرافیک‌‌‌‌های معرفی شده در ۲ نوع Nvidia و AMD تقسیم‌بندی شده‌‌‌‌اند.

کارت گرافیک Nvidia GTX 1070 Ti یک کارت گرافیک بسیار عالی برای استخراج آلت کوین‌‌‌‌ها است. قیمت بسیار مناسب آن از یک سو و قدرت هشینگ ۳۰.۵MH/S ازسوی دیگر، این کارت گرافیک را در لیست بهترین کارت گرافیک‌ برای استخراج اتریوم در سال ۲۰۲۱ قرار داده است. مصرف برق پایین نیز که تنها ۱۸۰ وات است از دیگر مزایای استفاده از این کارت گرافیک محسوب می‌شود.

در خصوص بیت کوین (BTC)، امکان استخراج اولین ارزرمز دنیا چند سال پیش برای مردم عادی متوقف شد، چرا که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هنگفت، تجهیزات ویژه و دسترسی به مقدار زیادی برق ارزان‌قیمت است. این مسئله امروزه حتی بغرنج‌تر هم شده است چرا که بعد از نصف شدن پاداش (هاوینگ) درآمد استخراج بیت کوین نصف و دشواری استخراج همچنان بیشتر می‌شود.

همچنین از دیگر بهترین کارت های گرافیک برای استخراج بیت کوین عبارتند از؛  کارت گرافیک‌ AMD radeon vii؛ این کارت گرافیک کوچک، قدرت هشی قریب به ۹۰ مگاهش بر ثانیه دارد که در مقایسه با هم‌‌‌‌رده‌‌‌‌های خود مقرون به صرفه‌‌‌‌تر است. بازدهی این کارت گرافیک برای استخراج اتریوم ۷۹ مگاهش بر ثانیه (۷۹MH/S) و مصرف برق آن ۳۰۰ وات است. کارت گرافیک AMD Radeon RX 580؛ قدرت هش این کارت گرافیک در استخراج اتریوم تنها ۳۰MH/S است. اگر این هش ریت پایین را نقطه ضعف محسوب کنیم، مصرف برق پایین آن که ۱۸۵ وات است این ضعف را می‌‌‌‌پوشاند.

این کارت گرافیک به قدری هوادار پیدا کرده است که تا مدتی جزو جی پی یو‌‌‌‌های کمیاب محسوب می‌‌‌‌شد. کارت گرافیک AMD Radeon RX 470، این کارت گرافیک، قدرت هشی معادل ۲۶MH/S دارد و از مدل RX 480 کارایی بهتری از خود نشان داده است. مصرف برق این کارت گرافیک ۱۲۰ وات است. کارایی این GPU باعث شده است که کاربران آن را در لیست بهترین کارت گرافیک برای استخراج قرار دهند.

وقتی نوبت به اتر و فورک‌هایش می‌رسد، استخراج با کارت گرافیک دوباره به چند دلیل محبوب می‌شود. اول اینکه، طی دو سال اخیر، هش ریت اتریوم ۱۵ درصد کاهش داشت، و حالا به ۲۵۶.۲۲۱ TH/s رسیده است. این یعنی اینکه اتر اکنون راحت تر استخراج می‌شود. دوم اینکه، مدلهای مدرن و قدیمی کارت‌ها هنوز هم می‌توانند برای استخراج استفاده شوند.

در حال حاضر با توجه به افزایش شدید سختی شبکه بیت کوین، استخراج بیت کوین با کارت گرافیک آنچنان به صرفه نیست و بیشتر فارم‌‌‌‌های ماینینگ هم به ماینرهای ASIC مجهز هستند. اما برای سایر رمزارزها، استخراج با ریگ و کارت گرافیک همچنان مقرون به صرفه هست. قیمت ریگ‌‌‌‌های ماینینگ و کارت‌‌‌‌های گرافیک در بازار ایران بسیار متغیر است.

 

خبرنگار :اکبر کشاورز معتمدی

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/bA6m3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا