اجتماعیشهری، جامعه

بررسی چالش‌ها و راهکارهای بازتوانی پس از بحران در چهارمین کنگره کاردرمانی ایران

جامعه اقتصادی ؛بیست و چهارمین کنگره کاردرمانی ایران با شعار همبستگی با گروه‌های اجتماعی در تاریخ سوم تا پنجم آبان ماه ۱۴۰۲ در مرکز همایشهای بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش جامعه اقتصادی  و به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، شاهین مظفری معاون بازیابی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این خبر گفت: یکی از محورهای جدید و مهم در این کنگره، بازتوانی پس از بحران در ایران و بررسی چالش ها و راهکارهای آن است، که ریاست این پنل را دکتر علی نصیری عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله و رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر عهده دارد.

وی افزود:  سوانح طبیعی (مانند زلزله، طوفان، خشکسالی، سیل) اغلب به طور غیرمنتظره، سریع و با شدت تخریب زیاد رخ می‌دهد که منجر به تلفات گسترده می‌شود. پیشرفت‌های اخیر در حوزه نجات جان انسان ها و مدیریت میدانی در بلایا، میزان بقای قربانیان بلایا را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. داده‌های به دست آمده از فجایع اخیر، نشان دهده افزایش زیاد و خیره‌کننده افراد دارای جراحات در مقایسه با افراد فوت شده است. این موارد شامل افزایش بازماندگان با صدمات ناتوان‌کننده پیچیده و طولانی‌مدت، مانند آسیب مغزی و نخاعی، اعصاب محیطی و آسیب‌های اسکلتی عضلانی است.

وی با اشاره به این که ممکن است تعداد قربانیان سوانح طبیعی با تشدید بالای شرایط مزمن پزشکی و اختلالات روانی نیز افزایش یابد، افزود:  بروز این مشکلات مدیریت جامع میان رشته‌ای بلندمدت از جمله توانبخشی را ایجاب می‌کند. توانبخشی پس از بحران مجموعه‌ای از اقدامات را شامل می‌شود که به افرادی که ناتوانی را تجربه می‌کنند (یا احتمالاً تجربه خواهند کرد) کمک می‌کند تا  عملکرد فیزیکی، حسی، هوشی، روانی و اجتماعی خود را در تعامل با محیط  به دست آورده و یا آن را حفظ نمایند.
به گفته مظفری از مهمترین اهداف توانبخشی پزشکی پس از بحران می‌توان به موارد مدیریت آسیب حاد، پیشگیری و مدیریت عوارض مرتبط، بهینه‌سازی قابلیت‌های عملکردی (شامل عملکرد فیزیکی، شناختی، عصب روانشناختی) و یکپارچگی مجدد اجتماعی اشاره کرد که این موارد از جمله مباحث مورد بحث در پنل بازتوانی پس از بحران در ایران است.

وی در مورد این پنل توضیح داد: این پنل با مشارکت اساتید با تجربه در این حیطه از جمله دکتر محمدرضا خانکه استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با موضوع مدیریت جامع خطرحوادث و سوانح در نظام سلامت، دکتر علی نصیری عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله و رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با موضوع  آسیب‌شناسی بازیابی پس از بلایا ، دکتر جلیل عرب خردمند متخصص جراحی مغز و اعصاب و ریاست مرکز تحقیقات سلامت دفاعی با موضوع بازتوانی مصدومین ترومایی و جانبازان، دکتر زینب نصیری مشاور بازتوانی سازمان  پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با موضوع آسیب‎‌شناسی بازیابی در اسناد ملی، دکتر شاهین مظفری معاون بازیابی، توانمندسازی و مشارکت جامعه‌محور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با موضوع فرهنگ بحران و دکتر آیدا راوریان دکترای کاردرمانی و عضو دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با موضوع کاردرمانی در برنامه‌ریزی و مدیریت بحران، جمعه ۵ آبان ماه سال ۱۴۰۲در سالن۲ (تالار حکمت) در مرکز همایش های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

بررسی چالش‌ها و راهکارهای بازتوانی پس از بحران در چهارمین کنگره کاردرمانی ایران

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/wZC1l

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا