یادداشت

بلوغ رمزارزها و موازنه اقتصادی

جامعه اقتصادی؛چشم انداز ساتوشی ناکوموتو این بود که در شرایط بحرانی، دولت‌ها در برابر چاپ کردن بیشتر پول مقاومت نشان نخواهند داد  حتی با در نظر گرفتن ریسک تحقیر ارز خود، برای همین موسس بیت کوین در کد آن حداکثر ۲۱ میلیون را به عنوان سقف بیت کوین موجود در نظر گرفت. بیشتر از این حد به هیچ عنوان قابل استخراج نیست و این در شرایط کووید-۱۹ به نفع بیت کوین شده است.

به گزارش جامعه اقتصادی؛به گفته آموس: تعداد افرادی که به این درک رسیده‌اند که تعداد محدود خزانه بیت کوین باعث بهتر شدن شانس حفظ ارزش آن در آینده می‌شود، در حال رشد است. پول نقد تقاضای پیشین خود را در بازار از دست خواهد داده و تجارت‌ها به مرور این نوع پول را از چرخه مالی خود حذف خواهند کرده اند.

این اتفاق به دنبال مسائل مربوط به کرونا تشدید شده و از سوی دیگر جذابیت کار با بیت‌کوین افزایش پیدا کرده است. ارزش دلار آمریکا در حال سقوط است بازدهی در اوراق قرضه تقریبا وجود ندارد و بازارطلا عملکرد پایینی دارد و از آن گذشته کمبود جا برای نگهداری نقدینگی شرکت‌های کنترل نقدینگی باعث شده که روی آوری به ارز دیجیتال افزایش یابد.

بلوغ رمزارزها به شکلی منطقی وابسته به موازنه اقتصادی است و سود و زیان به هزینه‌ها بستگی دارد. این یعنی ارزش این توکن‌های رمزارز نمی‌تواند به شکلی مجزا از هزینه‌های پنهان منابع تعیین شود. اگر هنوز متقاعد نشده‌اید، بیایید این آزمون و خطای فکری را انجام دهیم.

عدم وجود تز سرمایه‌گذاری برهان محرک برای بیت‌کوین، موضوعی نگران‌کننده است. بدون یقین از آنچه اتفاق می‌افتد، ما همواره در خطر این هستیم که به خاطر احساسات‌مان، قربانی نوسانات قیمت بیت‌کوین شویم. در دنیای بیت‌کوین، همه‌چیز راجع به اطمینان خاطر از اینست که استراتژی شما از کاهش‌های اساسی قیمت جان سالم به در می‌برد و زمانی که سایرین به وحشت افتاده‌اند، شما باید خطر کنید.

کنار زدن شمش‌های طلا تنها بخش کوچکی از ماجراست، زیرا بیت‌کوین این پتانسیل را دارد که با ذخایر بین‌المللی ادغام شود. در حال حاضر طلا سهمی ۱۱ درصدی از مجموع ذخایر بین‌المللی با ارزش ۱۲ تریلیون دلار دارد. ۸۹ درصد باقی مانده را ارزهای بین‌المللی تشکیل داده‌اند که بخش اعظمی از آن‌ها نیز در قالب دلار آمریکا نگهداری می‌شوند. توزیع نامتناسب باعث شده که اکثر کالاهای برجسته براساس دلار آمریکا ارزش‌گذاری شوند و این کشور نیز نقشی اساسی در مبادلات بین‌المللی ایفا می‌کند.

با توجه به نبردهای تجاری اخیر و تنش اقتصادی ادامه‌دار میان کشورهایی نظیر چین و ایالات متحده، ایده‌آل نخواهد بود که اکثر ذخایر بین‌المللی در قالب دلار آمریکا نگهداری شوند. کاهش دادن مقادیر دلار آمریکا در ذخایر بین‌المللی باعث می‌شود آمریکا کنترل کمتری روی دیگر کشورها داشته باشد. اینجاست که دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین به عنوان ابزارهای ذخیره ارزش غیر دولتی و بدون پشتوانه وارد میدان می‌شوند.

بیت‌کوین می‌تواند جایگزینی برای ۱۰ الی ۷۵ درصد از ذخایر پولی بین‌المللی باشد و این خود ۶۰ هزار الی ۴۴۰ هزار دلار به ارزش هر بیت‌کوین خواهد افزود. اگر هر دو سناریو اتفاق بیفتند و بیت‌کوین یک ابزار ذخیره ارزش غیر دولتی و بدون پشتوانه‌ی موفق باشد، ارزش آن طی ۱۰ سال به ۱۹۱ هزار الی ۹۷۰ هزار دلار خواهد رسید.

 

 

مدیر مسئول : فرزانه کشاورز معتمدی

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/uQkAs

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا