اجتماعیشهری، جامعه

تشویق معلولین به حضور در ۴۴ بوستان مناسب سازی شده پایتخت

اقتصاد؛ شهرداری تهران با مناسب سازی ۴۴ بوستان پایتخت در جهت تشویق به حضور توان یابان در روز طبیعت در راستای تحقق حقوق شهروندی با شعار «تهران شهری برای همه» پیشگام شد.

به گزارش اقتصاد جامعه وبه نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، نشست هم اندیشی و هماهنگی سه جانبه شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و انجمن های فعال در حوزه معلولین در خصوص برنامه ریزی برای روز طبیعت برگزار شد و در زمینه نحوه ارائه خدمات شهری به توان یابان در این روز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

این نشست به ریاست جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و با حضور مختاری رییس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران، ضرغامی رییس سازمان زیباسازی، بیات مدیرکل بهزیستی استان تهران، نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، نصیری مدیر کل سلامت، فاضلیان مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت اجتماعی و فرهنگی، محمدی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی، وزیری مدیرعامل خودروسرویس شهر، پرتوی نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی، محمودنژاد مدیرعامل انجمن دفاع ازحقوق معلولان،آروان مدیرعامل جامعه معلولان ایران وهمچنین نمایندگانی از رادیو تهران، اداره کل فرهنگی شهرداری، مرکز ارتباطات شهرداری تهران، شرکت پیام رسای شهرداری و انجمن علمی و آفرینش های هنری معلولان ایران برگزار شد.

محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، انجام مسئولیت اجتماعی شهرداری تهران در زمینه برخورداری همه گروه ها و اقشار جامعه از امکانات شهری را ایده کلی طرح ارائه خدمات شهری به توان یابان در روز طبیعت دانست و افزود: اکنون ۹۷۰ هزار سالمند در شهر تهران وجود دارد و همچنین افراد دارای معلولیت نیز جزو شهروندان تهرانی هستند باید فضای شهری برای بهره مندی آنان مناسب سازی شود که بخشی از آن بر عهده شهرداری و بخش دیگر از سوی سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط باید صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مسیر درست این است که شهرداری تهران در حد توان خود مسئولیت بر عهده بگیرد تا منجر به خدمت رسانی عادلانه و یکسان به توان یابان و در نهایت جلب رضایتمندی آنان شود. بنابراین ما در حیطه مناسب سازی معابر و بوستان ها، آماده سازی سرویس های حمل و نقل عمومی ویژه افراد دارای معلولیت ورود یافته ایم که جزو وظایف شهرداری و قابل پیگیری و استمرار است.

جوادی یگانه با اعلام مناسب سازی ۴۴ بوستان در سطح شهر تهران با همکاری سازمان بوستان ها ، ویژه افراد دارای معلولیت تاکید کرد: بناداریم از روز ۱۳ فروردین ضمن توصیه به حضور همگان در طبیعت، بتوانیم فرصت و فضایی را فراهم کنیم که همه مردم از جمله  افراد دارای معلولیت نیز از منازل خود خارج شوند و در بوستان ها حضور یابند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اتوبوس های مناسب سازی شده شهری نیز با بخشی از  ناوگان های خود جهت نقل و انتقال افراد دارای معلولیت و سالمندان در روز طبیعت آماده خدمت رسانی هستند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این حرکت را مقدمه ای برای اتفاقات بزرگتر در آینده عنوان و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در راستای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» فضایی را برای معلولین و بخشی از جامعه که تاکنون کمتر  دیده شده اند؛ فراهم کنیم که آغاز آن از ۱۳ فروردین کلید می خورد.

مختاری رییس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز با اشاره به ۴۴ بوستان مناسب سازی شده ویژه معلولین اظهار داشت: اکنون در هر منطقه مناسب سازی ۲ بوستان از جمله المان ها، معابر، ساختمان ها، سرویس های بهداشتی و … انجام شده تا جانبازان و معلولین عزیز ما بتوانند از آن استفاده کنند. علاوه بر آن ۲۲ بوستان نیز در دست اقدام است که ظرف دو ماه آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 وی اعلام کرد: تلاش داریم بوستان های جدیدالاحداث نیز در محله های مختلف تهران با رعایت شاخص های مناسب سازی طراحی شود.

همچنین پرتوی نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اعلام کرد: امکان سرویس دهی اتوبوس های مناسب سازی شده در روز طبیعت (۱۳ فروردین) از میادین اصلی چون آزادی، انقلاب، راه آهن، قزوین، امام حسین (ع)، فردوسی، خراسان، شوش و سه راه آذری برای انتقال افراد دارای معلولیت به ۱۹ بوستان مناسب سازی شده وجود دارد.

وزیری مدیرعامل خودرو سرویس شهر نیز آمادگی این مرکز را برای سرویس دهی به سایر افراد دارای معلولیت چون نابینایان، ناشنوایان، کودکان دارای سندرم داون و اوتیسم در روز طبیعت اعلام کرد.

نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز ضمن استقبال از ایده شهرداری تهران برای خدمت رسانی به اقشار خاص در روز طبیعت گفت: خوشبختانه شهرداری تهران در این زمینه بسیار فعال است و اینکه در روز سیزده بدر افراد دارای معلولیت را از انزوای فردی خارج کنیم و  به مکان های دسترس پذیر ببریم تا از خدمات برابر با سایر مردم استفاده کنند در جهت تلفیق اجتماعی و ایجاد حس عدالت اجتماعی بسیار موثر است.
وی آمادگی سازمان بهزیستی را برای همکاری با شهرداری تهران در این زمینه اعلام کرد و خواستار برنامه ریزی برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه شد.

نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز ضمن تاکید بر لزوم مناسب سازی بوستان های جنگلی برای استفاده توان یابان، از افراددارای معلولیت خواست ضمن حضور در شهر و بوستان ها، اشکالات شهر را مشاهده، یادداشت و به شهرداری تهران گزارش دهند.

 محمودنژاد مدیرعامل انجمن دفاع ازحقوق معلولان نیز از برگزاری مراسم عیددیدنی در بوستان ۲۲ بهمن منطقه ده تهران در روز ۲۲ فروردین با حضور ۳ هزار فرد دارای معلولیت خبر داد و از پیشگامی شهرداری تهران برای فراهم کردن زمینه برای حضور افراد دارای معلولیت در کنار سایر شهروندان استقبال و تقدیر کرد.

در ادامه این نشست نمایندگان رادیو تهران، شرکت پیام رسا و انجمن ها و صنف های فعال در حوزه معلولین نیز آمادگی خود را برای همکاری با شهرداری در موضوعات مشخص شده اعلام

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/G1RO5

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا