![جبران عقبماندگیهای حمل و نقل عمومی تهران سالها زمان میبرد جبران عقبماندگیهای حمل و نقل عمومی تهران سالها زمان میبرد](https://eghtesadejameh.ir/wp-content/uploads/2021/08/60-1.jpg)
اقتصاد جامعه؛عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با برنامه تهران ۲۰ با اشاره به راهکارهای حل معضلات حمل و نقل در دوره جدید مدیریت شهری، بر لزوم ارتقاء و تقویت حمل و نقل عمومی تاکید کرد.
به گزارش اقتصاد جامعه ، سید جعفر تشکری هاشمی شب گذشته در گفت و گوی زنده برنامه تهران ۲۰ گفت: واقعیت این است که حالِ حمل و نقل تهران خوب نیست و ناوگان عمومى دچار فرسودگى مفرط ناشى از یک دوره عقبگرد شده که جبران این عقبماندگیها شاید سالها زمانبر باشد. در حال حاضر، ناوگان ریلى تهران به ٢ هزار دستگاه واگن مترو و ٩ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و از این رو، تامین یکهزار دستگاه واگن جدید مترو و تکمیل ایستگاههای خطوط ۶ و ۷ مترو در ناوگان ریلی پایتخت، اصلیترین محورهای مورد تاکید شورای ششم مىباشند.
وی با بیان اینکه کار ساخت ١٠۵ دستگاه واگن جدید مترو به مرحله انعقاد قرارداد رسیده که هزینه آن از محل منابع داخلى شهردارى تهران تامین خواهد شد.تصریح کرد: خط ۱۰ مترو از محل ۲۵ درصد قراردادهای قبلی آغاز شده اما معتقدم در این دوره میبایست به طور جدی عملیات احداث خط ۱۰ مترو را فراموش کرده و به جای آن و به منظور پاسخگویی به نیاز شهروندان، بر تامین واگنهای مورد نیاز و تکمیل خطوط در دست احداث تمرکز کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: قریب به ١٠ سال است که تامین اتوبوس جدید و نوسازى ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت تقریباً صفر بوده و در حال حاضر، تنها ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که این تعداد هم در مرز فرسودگى قرار دارند و امروز تهران به بیش از ٧ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد.
اکنون ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین که در دوره گذشته تامین شده بود، به دلیل خرابی قطعه در پارکینگ خوابیده و میبایست به فوریت با همکاری خودروسازان داخلی نسبت به تامین قطعات مورد نیاز این اتوبوسها اقدام شود.
تشکری هاشمی اظهار داشت: تامین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تا پایان سال از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شده و در دست پیگیری است.
عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به تاکید مجری برنامه تهران ۲۰ بر عدم اجرای مصوبات قانونی در خصوص حمل و نقل عمومی گفت: در قدیم میگفتند: «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته؟» اما امروز باید گفت: «قوانین را چه کسی اجرا و چه کسی پیگیری کرده؟»
بر اساس ماده ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آنها از محل منابع پیشبینی شده در بودجه سنواتی به نحوی اقدام نماید. بر این اساس، تا پایان اجرای قانون برنامه، میبایست ۲ هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوطه به خطوط ریلی شهری اضافه شود که از این تعداد، ۱۰۵۰ دستگاه سهم تهران است.
تشکری هاشمی در پایان یادآور شد: در اواخر سال ۹۷ قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از طریق دریافت تسهیلات مالی خارجی فیمابین وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و کنسرسیوم چینی – ایرانی (واگنسازی تهران و سی آر سی چین با راهبری شرکت نورینکو) منعقد شد که جاریسازی قرارداد منوط به تامین سهم ۱۵ درصدی دولت به عنوان پیشپرداخت فعالسازی فاینانس تامین ۶۳۰ دستگاه واگن شد که هنوز محقق نشده و از زمره دیون دولت به شهرداری تهران تلقی میشود.