اقتصادیبانک و بیمهتجارتتکنولوژیفناوری اطلاعاتفین تکموبایل و کامپیوتر

خرید و فروش با بیت کوین

اقتصادجامعه؛ خرید کالا با بیت کوین در ایران به دلیل امنیت بالایی که دارد از جانب برخی از افراد صورت می گیرد. از آن جا که قیمت دلار دارای نوسان است کسب و کارهای ایرانی در حال حاضر این روش پرداختی را زیاد قبول نمی کنند از این رو برای خرید کالا در سایت های ایرانی می توانیدبه خرید بیت کوین بپردازید و ارز خود را به پول ایران تبدیل کنید و با استفاده از آن برای خرید کالا اقدام کنید.  در سال ۲۰۱۴ ، “Overstock” یکی از اولین فروشندگان بزرگ الکترونیکی شد که پرداخت مستقیم Bitcoin را پذیرفت. پس از آن توسعه تعدادی از مشاغل مرتبط با بلاکچین ادامه یافت. جاناتان جانسون، مدیرعامل شرکت در مصاحبه ای این موضوع را صریحا اعلام کرد که “هیچ تفاوتی بین فروش مبل های دست دوم و ارزهای اصلی جهان وجود ندارد. بیت کوین منبع درآمد زیادی برای Overstock نیست.” در طی سه چهارم نخست سال ۲۰۲۰ ، این سایت تقریباً ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. آقای جانسون گفت: “به طور متوسط ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار در هفته از طریق رمز ارز حاصل می شود. همچنین اطلاعات آماری نشان می دهد مردان تمایل بیشتری به خرید بیت کوین دارند.” به نظر می رسد بیت کوین به یک گزینه برای پرداخت تبدیل شده است زیرا منش و روش آن با گرایش های آزادیخواهانه آقای جانسون و پاتریک بیرن بنیانگذار Overstock گره خورده است. به هر حال از خرید مبلمان پاسیو تا پرداخت هزینه آزمایش ویروس کرونا در خانه از جمله کالاها و خدمات عجیب و غریبی هستند که مردم با ارز رمزنگاری شده خریداری می کنند. در دوازده ماه گذشته ارزش یک واحد بیت کوین از کمتر از ۱۰هزار دلار به بیش از ۳۰هزار دلار رسیده است. شرکت هایی از جمله Square و IBM از بلاکچین (فناوری پشتیبان ارز) برای طراحی و ارتقای روش های پرداخت دیجیتال استفاده می کنند.

به گزارش اقتصادجامعه؛ بیت کوین به دلیل غیر متمرکز بودن، از دیگر پول های الکترونیک متفاوت است و حمایتی از جانب ارگان و یا شرکتی خاص دریافت نمی کند. جابه جایی این پول مجازی بین کاربران از طریق کدهای دیجیتالی است. برای خرید کالا با بیت کوین در ایران باید از طریق فضاهای دیجیتال مثل سایت ها، برنامه ها و اپلیکیشن های موبایل اقدام کنید. برخی فروشندگان امروزه این روش را برای فروش کالاهای خود می پذیرند. تعداد زیادی از فروشگاه های آنلاین برای ارائه سرویس های خود حتی برای ارائه قهوه، خوراکی و دیگر کالا ها بیت کوین را قبول می کنند. البته خرید کالا با خرید و فروش بیت کوین در ایران آن قدرها هم جا نیفتاده است و دلیل آن آشنایی نداشتن با این تکنولوژی، نوسانات ارز و عدم آگاهی از چگونگی ایجاد درگاه پرداخت بیت کوین می باشد.

هنری الدر، رئیس مدیریت ثروت در Wave Financial که یک شرکت دارایی های دیجیتال در لس آنجلس است گفت: “بیت کوین هنوز کارآمدترین ارز نیست.”به عنوان مثال می توان با استفاده از یک سرویس شخص ثالث به نام کیف پول، کالاها را از آمازون با بیت کوین خریداری کرد.عملکرد این کیف پول به این صورت است: مشتری اقلامی را که می خواهد از آمازون خریداری کند انتخاب می کند ، سپس آدرس URL را کپی کرده و به کیف پول برمی گردد تا تراکنش را با استفاده از کارت های هدیه ی افرادی که خواهان رمز ارز هستند، پردازش کند. کیف پول به مشتریان خود تخفیف حداقل پنج درصدی از قیمت های لیست آمازون را تضمین می کند همچنین گزینه مذاکره برای دریافت حداکثر پانزده درصد تخفیف وجود دارد.

یکی از خصوصیات این رمزارز این است که نام هیچ کس مستقیماً به بیت کوینِ متعلق به او پیوست نشده است. درعوض ، برای دارنده یک کلید خصوصی فراهم می شود که امکان ایجاد رمز عبوری را دارد که فقط برای او شناخته شده باشد. سوابق از طریق یک دفتر دیجیتال عمومی، معروف به بلاک چین، توسط ارتش داوطلب بر روی سرورهای متعددی مدیریت و ثبت می شوند. هنگام انجام معاملات بین دارندگان مختلف بیت کوین، مدارک دوباره ساماندهی می گردد.

بسیاری از سرمایه گذاران خرده فروشی اکنون بیت کوین را از طریق شرکت هایی مانند Coinbase و Bitpay خریداری می کنند که به عنوان مبادلات ، پردازش معاملات بین خریداران و فروشندگان فعالیت می کنند. خرده فروشان در حال راه اندازی سیستم های پرداخت بیشتری هستند که معاملات بیت کوین را امکان پذیر می کند.

از جمله بزرگترین آنها می توان به مایکروسافت ، AT&T و Home Depot اشاره کرد. علاوه بر این ، برنامه های موجود در فروشگاه های اپل و اندروید این امکان را برای متخصصان رمزنگاری فراهم می کنند که با تبدیل بیت کوین به پول فیات هزینه بلیط هواپیما را پرداخت کنند. (اکثر واحدهای پولی از پشتوانه‌های کالایی مثل طلا و نقره بهره برده‌اند درحالی‌که پول فیات صرفاً بر باور عمومی نسبت به وضعیت اقتصادی استوار است)

رقیب جدی برای بیت کوین اتریوم است. بسیاری از خرده فروشان اصلی که وارد معاملات رمزارز می شوند ، امکان استفاده از گزینه های دیگر را هم به مشتریان ارائه می دهند. در ماه ژوئن گذشته Mastercard اعلام کرد که با همکاری Bitpay در حال معرفی کارت بر پایه رمزارز است که می تواند توسط بیش از ۳۰۰۰ تاجر در سراسر جهان استفاده شود. در ماه اکتبر پی پال گفت که به مشتریان در ایالات متحده امکان فروش یا نگهداری ارزهای رمزپایه را از طریق سیستم عامل های خود می دهد. در اواخر امسال نیز مشتریان می توانند با آن اقدام به خرید کنند.

اما با این وجود بسیاری از کسانی که بیت کوین خود را خرج کرده اند پشیمان شدند. مثلا اگر کسی در سال ۲۰۱۳ از بیت کوین خود برای خرید اسکیت بورد استفاده کرده باشد ضرر کرده زیرا در آن زمان ارزش خیلی کمی داشت مانند ۱۰۰ دلار سکه.

شایان ذکر است؛ در اواخر سال جاری ، Gemini ،زیرمجموعه شرکت Winklevoss ، قصد دارد یک کارت اعتباری هدیه معرفی کند که پاداش آن به صورت بازپرداخت پول نیست بلکه به شکل Bitcoin است. در مصاحبه ای ، تایلر وینکلوس گفت : ”پول نقد خرج کنید ، در بیت کوین سرمایه گذاری کنید. پول نقد زباله است.” البته این نکته به این مطلب اضافه کنیم که بعد از اعلام خبر مدیرعامل شرکت تسلا یعنی ایلان ماسک مبنی بر سرمایه گذاری میلیاردی در بیت کوین قیمت این ارز به ۴۵ هزار دلار رسید!

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/c8DaJ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا