اجتماعیشهری، جامعه

دستورات مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست سرلوحه کار مدیران شهری باشد

جامعه اقتصادی :رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرى شوراى اسلامى شهر تهران تاکید کرد: مصرف بهینه آب، انرژى ،آبخیزدارى، آلودگى و فرسایش خاک، آلودگى هوا از موضوعات مهم محیط زیستى کلانشهرهاى کشور است .

به گزارش جامعه اقتصادی و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار؛”مهدى پیرهادی” در نشست کمیته محیط زیست کلانشهرهای کشور که صبح امروز در برج میلاد برگزار شد، به اهمیت موضوعات محیط زیستی در شهر تهران پرداخت.

وى گفت :شهر تهران به دلیل پایتخت بودن و همچنین مرکز اقتصادی و استقرار ‌پردیس حکومتی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، که باید تلاش کنیم به نقطه مطلوب محیط زیستی برسد. قاعدتا در حوزه آلودگی هوا مشکلات زیادی وجود دارد، متاسفانه در سال گذشته در شهر تهران بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، فقط ۱۰ روز هوای پاک داشتیم که یکی از دلایل اصلی آن ناوگان فرسوده حمل و نقل در کشور است.
پیرهادی همچنین ادامه داد: ۶۰ درصد از آلودگى هوای تهران به منابع متحرک و مابقی به منابع ثابت، مربوط است. از خودروهای سواری و تاکسی و ون گرفته تا خودروهای سنگین نظیر اتوبوس و کامیون به دلیل فرسودگی، مشکلات زیادی را در زمینه آلودگی هوا ایجاد کرده است. در این راستا در جهت اجرای قانون هوای پاک و با حمایت های بی بدیل رییس جمهور شهید مان، توسعه ناوگان عمومی و مترو و همچنین خرید خودروهای برقی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرى شوراى اسلامى شهر تهران در ادامه به موضوع فضای سبز اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر سرانه فضای سبز در شهر تهران رشد قابل توجهی داشته است. به طوری که طبق آمار رسمی سرانه فضای سبز شهر تهران بیش از ۱۶ متر اعلام شده که این میزان نسبت به قبل از انقلاب اسلامی حدود ۳۱ برابر شده است. هر چند در کنار موضوع توسعه سرانه فضای سبز می بایست به مهندسی منظر و طراحی هم توجه بیشتری میشد چرا که ایجاد تاسیسات عمومی در فضای بوستان ها نیازمند ظرافت و الزاماتی است که بی توجهی به آن ممکن است سایر اقدامات ارزنده در این حوزه را دچار چالش کند.

پیرهادی در خصوص موضوع بحران آب و برداشت های غیر قانونی سفره های آب زیر زمینی نیز هشدار داد و گفت : در صورت ادامه این رویه ما در سالهای آینده شاهد فاجعه ای به نام فرونشست زمین خواهیم بود و این اتفاق به دلیل حفر چاه های متعدد و برداشت های بی رویه آب از این چاه هاست. لذا در این حوزه نیازمند تدابیر آینده نگرانه و دقیق هستیم و باید از بخشی نگری پرهیز شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرى اظهار داشت: متاسفانه تاکنون اقدامى جدى به منظور جلوگیرى از فرونشست زمین صورت نگرفته و به واقع متولى جدى در حوزه فرونشست وجود ندارد و بسیاری از اقدامات که تا کنون انجام شده در حد تکلیفی بوده که برخی دستگاه ها احساس کرده اند و از هیچ نظام و استراتژی واحد و هدفمندی برای کلیه دستگاه ها تبعیت نمی کند.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۸۸ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود که به دلیل سیستم سنتی و ناکارآمد در این بخش بیش از نیمی از آن هدر می رود، ادامه داد: از این میزان حدود ۷ درصد به آب شرب، ۲ درصد سهم صنعت و ۳ درصد مابقی، به سایر موارد تعلق دارد که با همین آمار می توان دریافت گلوگاه مصرف بیش از حد آب در کجا قرار دارد. البته نباید از خاطر دور داشت که این آمار به دلیل تمرکز جمعیتی و کمبود کاربری های کشاورزی در تهران قدری متفاوت است. هر چند هدر رفت آب در شبکه انتقال که بعضا تا ۳۰ درصد آب تصفیه شده عنوان شده در شهری با اقلیمی نظیر تهران و متوسط بارش پایین اصلا قابل چشم پوشی نیست و نیازمند اقدام فوری و جدی وزارت نیرو و شرکت های تابعه است.

پیرهادى بر لزوم تدوین طرح جامع آب خام در هر کلانشهر کشور تاکید کرد و گفت: بسیارى از مشکلات شهرى و محیط زیستى ناشى از فقدان مدیریت یکپارچه ى شهرى است.

 

 

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/QYZcx

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا