اجتماعیشهری، جامعه

رئیس شورای عالی استان ها:

ساختار شورای عالی استان‌ها نیازمند فکری نو است

اقتصاد جامعه؛رییس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه باید در همه ابعاد شورای عالی استان‌ها و در ساختار ان تحول اساسی صورت پذیرد، گفت: شورا‌ها وضع نابسامانی دارند که باعث می‌شود جایگاه انان در کشور اسیب ببینند.

به گزارش اقتصاد جامعه ، پرویز سروری رئیس شورای عالی استان ها، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما؛ در پاسخ به این پرسش که چرا شورای عالی استان‌ها با وجود جایگاه بالا در قانون اساسی، اثرگذاری شایسته را متناسب با جایگاه خود ندارد؟ گفت: شورا‌ها تبلور مردم سالاری دینی هستند و هدف مد نظر قانون‌گذار در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری مردم را اجرایی می‌کنند و این مهمترین مسئله است.
وی اضافه کرد: اگر به ترکیب شورای عالی استان‌ها بنگرید، این ترکیب در هیچ جایی دیده نمی‌شود. ما از یک روستای چند ده نفری تا یک کلانشهر چند میلیون نفری نماینده داریم. علاوه براین شورای عالی استان‌ها از همه قشر‌ها و طبقات و اندیشه‌ها عضو دارد و به همین دلیل نماینده واقعی مردم است و این اتفاق مبارکی است که می‌تواند اجرا کننده اهدافی باشد که نظام جمهوری اسلامی به آن پایبند است و بر آن تاکید دارد.
رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: چیزی که وجود دارد این است ما در بحث شوراها به صورت همزمان شکل و عمق داریم که در حال حاضر در ظاهر شوراها حرکت کردیم و حاضر نشدیم بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی که در ۱۹ مورد به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شوراها اشاره کرده عمل کنیم.
سروری با بیان اینکه ما بخشی از راه و کارکرد شورای عالی استان‌ها را پیمودیم، اما بخش زیادی از راه باقی مانده است، گفت: مهم‌ترین وظیفه و نقش شورای عالی استان‌ها، به عنوان مغز و قدرت عاقله شورا‌ها در کشور؛ ایجاد تعامل بین دستگاه‌هاست. یعنی مهمترین وظیفه شورای عالی استان‌ها، تعامل با دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها و شکل دهی ارتباط میان اینهاست.
وی تاکید کرد: متاسفانه امروزه شورا‌ها از روستا تا شهر، در تصمیم گیری و تصمیم سازی نقش تعیین کننده‌ای ندارند، در حالی که در قانون وظیفه برنامه ریزی و بودجه ریزی به شورای عالی استان‌ها واگذار شده، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است. به همین دلیل است که شورا‌ها هر روز ضعیف‌تر می‌شود.
وی افزود: اینکه در برنامه‌های مختلف ۵ ساله در هر برنامه‌ای بر لایحه مدیریت یکپارچه شهری تاکید شده است، اما در عمل هیچ اثری از آن نمی‌بینیم از همین جا نشات می‌گیرد که پیگیری منطقی صورت نگرفته است و شورا‌ها به جای اینکه یار دولت‌ها معرفی شوند به عنوان بار دولت‌ها شناخته شده اند و این تعارض بی قاعده‌ای است که به وجود آمده است. در صورتی که قانون گذار برای این نهاد شورا را پیش بینی کرده است که مردم را در امور کشوری مشارکت دهد و این گرفتن فشار از دولت است تا دولت بتواند به اهداف عالیه خود برسد.
وی با طرح چند سوال که چرا دولت باید ظرفیت خود را مصروف ارائه قبض و آب و برق و … کند؟ چرا زمانی که یک بحران به وجود می‌آید ما دچار موازی کاری و تعارض می‌شویم؟ گفت: فرماندهی واحد نداریم درحالی که اگر مدیریت یکپارچه شهری وجود داشته باشد، فرماندهی یکپارچه هم وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: با این حال این سوال پیش می‌آید که چرا کشور‌های توسعه یافته به این مسئله رسیده اند، اما ما برخلاف ادعای خود، نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم؟ بنابراین این‌ها از موضوعات اساسی است که ما باید فکر کنیم و پاسخی برای آن پیدا کنیم.
سروری درباره تخلف‌های متعدد در شورا‌های شهر و روستا گفت: درخصوص تخلفات شورا‌ها باید به این مسئله توجه کرد که در جامعه ۱۲۰ هزار نفری شورا‌ها وقوع چند تخلف چشم گیر نیست، هرچند که، چون شورا‌ها از مردم رای می‌گیرند یک تخلف هم زیاد است و نباید وجود داشته باشد.
وی گفت: با این وجود در دوره قبل شورای عالی استان‌ها سامانه ثبت تخلفات راه اندازی شده که تاکنون نیز ۱۷۰۰ مورد گزارش مردمی در این سامانه ثبت، پیگیری و حل و فصل شده است و باید این راه را ادامه بدهیم.
رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه آموزش شورا‌ها هم می‌تواند در این راه ما را کمک کند ادامه داد: آموزش شور‌اها در قانون بر عهده شورای عالی استان‌ها گذاشته شده و از مواردی است که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است و باید ما بیشتر به آن توجه کنیم. بنابراین ترکیب سامانه ثبت تخلفات و آموزش شوراها می تواند تخلف در شورا‌ها و شهرداری‌ها را کاهش دهد.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/x43GC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا