اجتماعیشهری، جامعه

  صنعت نمایشگاهی سازمان بازاریابی کشور شود

جامعه اقتصادی؛ عباس تقدسی نژاد: معتقدیم نمایشگاه و صنعت نمایشگاهی باید سازمان بازاریابی کشور باشد.

به گزارش جامعه اقتصادی ،عباس تقدسی نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب در نشستی خبری که پس از بازدید خبرنگاران از مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب و همچنین نمایشگاه در حال برپایی صنعت؛ برگزار شد ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: صنعت نمایشگاهی نیاز به تحول دارد که این مسیری سخت و جدی است و نیازمند همکاری همه افراد، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف و مجموعه‌های محیطی و محاطی مربوط به صنعت نمایشگاهی است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهر آفتاب ادامه داد: ما در فرایند ایجاد و راه‌اندازی و بهره‌برداری از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب فراز و فرودهای فراوانی داشته‌ایم و امروز پس از رکودی یک ساله شاهد برگزاری نمایشگاه‌های فاخری هستیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت گفت این نمایشگاه در سومین دوره خود نسبت به دوره قبل شاهد بیش از ۷۰ درصد رشد فیزیکی و ۵۰ درصد رشد مشارکت کننده می باشد.

                                               اکوسیستم نمایشگاهی کشور دچار آشفتگی است

تقدسی نژاد یادآوری کرد در خصوص نمایشگاه‌های دیگری که در شهر تهران وجود دارند همچون نمایشگاه بین‌المللی تهران را نه رقیب خود می دانیم نه دشمن خودمان بلکه اعتقاد داریم اکوسیستم نمایشگاهی کشور دچار آشفتگی است و آن چیزی که دشمن صنعت نمایشگاهی کشور است همین آشفتگی موجود است.

وی ادامه داد: سرگردانی، بی‌برنامگی، نمایشگاه‌های تکراری،نمایشگاه‌هایی که بعضاً نیاز و ضرورت کشور نیستند، عدم توجه به نیازهای واقعی و توسعه‌ای کشور و آنچه که در بیرون مرزها در کشورهای پیشرفته اتفاق می‌افتد مهمترین و بزرگترین معضل صنعت نمایشگاهی کشور ماست.

                                             صنعت نمایشگاهی سازمان بازاریابی کشور شود

مدیرعامل مجموعه شهر آفتاب افزود ما تلاش می‌کنیم که یک بیرونگرایی و روانسازی را در حوزه توسعه تجارت کشور در نمایشگاه‌ها رقم بزنیم و برای این مهم معتقدیم نمایشگاه و صنعت نمایشگاهی باید سازمان بازاریابی کشور باشد.

تقدسی نژاد با تاکید بر اینکه توسعه فرصت‌های تجاری به شکل‌های مختلف نیاز به رویکردهای همه جانبه دارد گفت: نمایشگاه‌ها به دلیل ارتباطشان با صنعت تجارت فرهنگ اقتصاد و بعضاً سیاست همان جایی هستند که باید با یک همه جانبه‌گرایی و نگاه جامع آن بازاریابی حرفه‌ای را در توسعه صادرات با ایجاد سازمان بازاریابی مدرن تحقق بخشند.

                                                     دستیابی به توسعه دانش تجارت

وی گفت ما تصمیم گرفتیم در این مجموعه علاوه بر توسعه سخت افزاری به یک توسعه دانش تجارت برسیم به همین خاطر معتقدیم متراژ فروشی در این صنعت یک اشتباه بزرگ است که مبتلا به این موضوع هستیم.

                                            امروز نمایشگاه‌ها شبیه پنجشنبه بازار هستند

تقدسی نژاد خاطرنشان کرد: عملاً امروز کار نمایشگاه‌هایمان البته اگر توهین به عزیزی و یا مدیری نباشد شبیه پنجشنبه و جمعه بازارها هستند لی که نمایشگاه‌ها کارشان شبیه این مجموعه‌ها نیست و مجموعه‌های نمایشگاهی باید بتوانند فضای تجاری کشور را جهت دهی کنند و از نمایشگاه‌های بی تو سی و بی تو بی به نمایشگاه‌های بی تو جی دولت با دولت برسیم آن چه که می‌تواند اساس ساختار تجاری صنعت نمایشگاهی کشور را متحول کند این است که این صنعت خودش را محق بداند و دولت به عنوان یک سازمان تجاری داخلی و بین المللی به آن اعتماد نماید.

وی یادآوری کرد: باید یک شهر نمایشگاهی با یک سازمان بازاریابی بین المللی را در مجموعه بین المللی آفتاب ایجاد، دایر و تکمیل کنیم که اساساً این اتفاق می‌تواند رویکردهای حوزه تجاری کشور را متحول سازد.

                                         ایجاد شورای راهبردی برای تعیین تکلیف صنعت نمایشگاهی

مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: اولین شورای راهبردی در این مجموعه شکل گرفته است و شاید این موضوع برای هیچ کدام از مجموعه‌های نمایشگاهی کشور اتفاق نیفتاده باشد.

وی افزود: این اتاق فکر شامل همه کسانی می‌شود که در حوزه‌های مختلف مرتبط با صنعت نمایشگاهی فعالند و اساسنامه ای در این اتاق فکر در حال آماده سازی است که می‌تواند نه تنها برای این مجموعه بلکه برای این صنعت تعیین تکلیف کند.

تقدسی نژاد با اشاره به نیاز به انسجام بخشی در این صنعت برای ورود شرکت‌های کمتر دیده شده، تاکید کرد: با این انسجام می‌توان این شرکت‌ها را که به دلیل افزایش قیمت‌ها و تعرفه‌ها قادر به شرکت در نمایشگاه نیستند و از عرصه رقابت و تجارت دور افتاده‌اند را به این حوزه وارد کرد.

وی گفت ما نیاز داریم تا یک مسیر بازاریابی خارجی آسان را فراهم کنیم و به همین خاطر لایحه‌ای را در شورای شهر به تصویب رساندیم که قابلیت تخفیف تا ۵۰ درصد را داشته باشد که این کار می‌تواند کمک کننده رونق تولید و دیده شدن چنین شرکت‌هایی باشد.

                                                  تبدیل سایت نمایشگاهی به شهر نمایشگاهی

تقدسی نژاد تاکید کرد: بنا داریم از یک سایت نمایشگاهی به شهر نمایشگاهی تبدیل شویم تا عرضه و فروش دائمی را با یک هوشمندسازی تجاری بتوانیم دنبال کنیم به همین خاطر با دانشکده تجارت دانشگاه تهران تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا این مجموعه که در حال تجربه فضاهای نوآور است به شهر آفتاب کمک کند تا بازارسازی تجاری را از طریق دانشگاه با فرایندهای علمی و دانشگاهی به ثمر برسانیم.

وی در ادامه اظهار کرد ما ادعا داریم باید در صنعت نمایشگاهی اولین‌ها را با همکاری اتحادیه‌ها، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و تجارتخانه‌های مختلف کشور ایجاد کنیم.

تقدسی نژاد با اشاره به وجود هشت هزار اتحادیه در کشور گفت بخواهیم موضوعات این اتحادیه‌ها را تفکیک کنیم به یک هزار موضوع می‌رسد که قابلیت کار نمایشگاهی را دارند در حالی که در حال حاضر نمایشگاه‌های فعلی از ۲۰۰ موضوع تجاوز نمی‌کند یعنی ۸۰۰ موضوع نو و تازه داریم که می‌توانند اولین نمایشگاه در این عرصه باشند.

             ایران کشور نمایشگاه‌های برگزار نشده

وی ادامه داد: در واقع ما کشور نمایشگاه‌های برگزار نشده‌ایم و بسیاری از موضوعات جامانده است که اساساً به آنها نپردخته‌ایم لذا به نظر می‌رسد باید یک آمایش و آسیب شناسی عنوانی در صنعت نمایشگاهی صورت پذیرد.

ایجاد تقویم ارتقاء یافته و سیال

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: بایستی یک تقویم ارتقا یافته و سیال به جای این تقویم سنتی و تکراری ایجاد کنیم چرا که این تکرارها نه تاثیری در اقتصاد و نه تجارت و نه جی دی پی کشور داشته است.

تقدسی نژاد تاکید کرد: باید زیر میز تکرار مکررات زد و یک راهبرد جدید برای تغییر این صنعت تعریف کرد چرا که آنهایی که بیرون از این صنعت هستند اساساً این کار را صنعت نمی‌دانند و مقصر اصلی این موضوع هم دست‌اندرکاران این حوزه هستند.

اندیشکده تجارت و حکمرانی

وی افزود: با ایجاد اندیشکده تجارت در مجموعه شهر آفتاب با کمک دانشگاه تهران یک حکمرانی پیشتاز در تجارت دایر خواهد شد که با این کار سایت نمایشگاهی می‌تواند در کمک به دولت در ایجاد یک دولت قوی موثر باشد.

                                                              نمایشگاه خود فیلم است

مدیرعامل آفتاب گفت آنچه که امروز در نمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد تنها دید و بازدید چند شرکت است و یک کاری شبیه سینما برای نمایشگاه تعریف کرده‌ایم در حالی که نمایشگاه سینما نیست بلکه خود فیلم است تا بتواند جریان سازی نماید و مخاطب را در فرایند کار اقتصادی،تجاری،بازرگانی و تولیدی در جریان آن قرار دهد و ایجاد چالش و سوال کند.

تقدسی نژاد با اشاره به صنایع احیا شده خاطرنشان کرد: نمایشگاه شهر آفتاب بنا دارد تا به دولت در ارائه عملکرد در احیای صنایع راکد کمک نماید تا اثر و توانمندی دولت در احیای صنایع راکد را شاهد باشیم. لذا هم باید به دنبال احیای شرکت‌های داخلی باشیم خصوصاً آنها که در مناطق محروم فعالند و کمتر دیده می‌شوند و هم ایجاد یک فضای مناسب برای ارتباط تجاری آنها با دنیا باشیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب افزود: هر نمایشگاه باید حلال یک مشکل باشد، بعضاً نمایشگاهی را در یک استان برگزار می‌کنیم که هزینه آن از اعتبار سالانه یک اداره کل در آن استان بالاتر است و اثر خروجی اش صفر مطلق است؛ پس اگر هر نمایشگاهی در هر استانی بتواند به عنوان چالش مطرح و در همان نمایشگاه راه حل پیدا کند آن کار مهمی است که سایت‌های نمایشگاهی می‌توانند انجام دهند.

وی یادآوری کرد: بنده ترجیح می‌دهم به جای افتتاحیه‌های شیک و مجلسی و روبان پاره کردن و تکرار مکررات نمایشگاهی در حوزه سیاست و ریل گذاری در این صنعت محروم از نگاه حاکمیتی درست وارد شوم.

تقدسی نژاد با اشاره به نقش پررنگ و کلیدی رسانه‌ها در فرهنگسازی و جریانسازی خاطرنشان کرد نقش مدیریت شهری و نقش وزارت صنعت در این راه بسیار مهم است و امیدواریم روزی برسد که از نگاه تام و تمام دولت در این عرصه به اینجا برسیم که بخش خصوصی مدعی و داعیه‌دار موضوعات صنعت نمایشگاهی باشد و نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با این ادعا که بناست نمایشگاه ۳۶۵ روزه و ۳۶۰ درجه ایجاد کنیم به کمک ما بیایند.

مدیرعامل شرکت شهر نمایشگاهی آفتاب در پایان تاکید کرد ما تنها سایت نمایشگاهی هستیم که با ۲۷۵ هکتار فضا و قابلیت افزایش تا ۶۰۰ هکتار عملاً می‌توان یک شهر نمایشگاهی را دایر کرد که نمایشگاه‌های دائمی در کنار نمایشگاه‌های فعلی که فصلی و موقت است در کنار هم قرار بگیرند و با اتمام هر نمایشگاه این مجموعه دائمی ۳۶۱ روز دیگر می‌تواند موضوعات تجاری بازرگانی و توسعه‌ای آن را دنبال نماید.

 

 

 

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/A0PS5

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا