سیاسی

سازمان همکاری‌های شانگهای‌ نیازمند حمایت چین است

جامعه اقتصادی؛نشست امسال سازمان همکاری های شانگهای برگزار شد. این سازمان تا کنون هشت عضو دائم داشته است که با حضور ایران به ۹ عضو می رسد. ظهور هویت‌ های همکاری‌ جویانه در حوزه اقتصادی و اجتماعی براساس منطقه ‌گرایی مدرن، از این جهت مهم است که مدل پیوند نهادهای اقتصادی و اجتماعی را در کشورهایی به وجود می‌آورد که از طریق پیوند منابع اقتصادی قادر خواهند بود تا به مازاد بیشتری برسند.
چین و روسیه دو کشور اصلی سازمان همکاری های شانگهای به شمار می روند، بخصوص چین که عضو معنوی سازمان همکاری های شانگهای محسوب می شود.
چین در ۲۰ سال گذشته سرمایه گذاری های بسیاری در کشورهای در حال توسعه داشته است و فضاها و فرصت های بسیاری را برای کشورهای در حال توسعه فراهم کرده است.
این کشور با راهبرد بلند مدت در توسعه جنوب، نقش بسزایی در توسعه عملکرد سازمان همکاریهای شانگهای دارد. یکی از نکات بسیار مهم این است که کشورهای صنعتی دنیا به محوریت آمریکا نسبت به سازمان همکاریهای شانگهای و راهبرد جنوب به جنوب چین، حساس هستند و می خواهند در مقابل این راهبرد چین ایستادگی کنند.
سازمان همکاریهای شانگهای به دلیل نوع عملکرد، نوع اقتصاد و پویایی جغرافیایی، برای غربی ها دارای اهمیت است و چین نیز به این مقوله پی برده است و از سویی می خواهد نفوذ و ایجاد فضای تک قطبی با محوریت آمریکا را به چالش بکشد.
ایران نیز در دوره قبلی عضو جدید سازمان همکاریهای شانگهای شده است و تا اجلاس سال بعد که در هند برگزار می شود، اگر دو طرف یعنی ایران و سازمان به تعهدات خود عمل کنند ایران در آن اجلاس به عضویت دائم سازمان همکاری های شانگهای در می آید. در واقع همکاری با این سازمان باید با تایید چین و روسیه باشد.

مهدی خورسند- کارشناس اوراسیا

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/1H00U

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا