اقتصادیصنعت، معدن، تجارت

سید رضا فاطمی امین اولین وزیر در راه هوشمند سازی ترکیبی

جامعه اقتصادی ؛اولین وزیر در راه هوشمند سازی داستان استیضاح داستان تازه ای نیست و حق مسلم ما است .

اما واقعا دریغ از یک سوال تخصصی و کارشناسی از وزاری محترم و این هم یک نکته بسیار کلیدی و اساسی که سوال با چه استراتژی ….
جای تاسف است که سوالات نشان از آن دارد که دوستان حتی یک مطالعه سطحی از برنامه‌های تحولی ومخصوصا نحوه زمان‌بندی و در نهایت نتایج اقدامات یک ساله فاطمی امین در صمت اساسا هیچ خبری نیست چرا؟

به نظر می رسد که  از روزی که فاطمی امین قدم وزاتخانه گذاشت و پیش از اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های استثنایی وساختار
شکنانه او  برخی از اهالی خانه ملت دانسته و یا کاملا ندانسته بر اساس تبلیغات مختلف معاندان به طور پیوسته به مخالفت و استیضاح وزیر صمتتاکید دارند چرا؟

عجیب تر این است که چرا قیمت خودرو افزایش یافته است ایا قیمت حقوق کارگران افزایش نیافته است؟ ایا تورم افزایش نیافته است..؟

چرا قیمت برخی اقلام افزایش پیدا کرده است ایا در سایر وزارتخانه ها افزایش وتورم در کل جامعه وجود ندارد

فکر میکنم در هیچ جای دنیا شتاب در استیضاح وزیران وجود ندارد و عجله در استیضاح بدون زمان کافی برای تحقق برنامه‌ها،اولا موجب تزلزل در ساختار مدیریتی دولت و در گام بعد بی ثباتی لجام گسیخته در ارگان مدیریتی و شبکه گسترده مدیریت دولتی منتهی خواهد شد.

به نظر می‌رسد توقع حل یک شبه مشکلات و معضلات که حاصل هشت سال عملکرد غلط دولت دوازدهم ومخصوصا دولت یازدهم وحتی قبل تر   یک تفکر تاریخ گذشته و کاملا غلط است.

چند دهه گذشته همیشه پاشنه اشیل وزارت خانه سمت صنعت خودرو سازی بوده است و هرگاه میخواهند وزیر را تحت فشارقرار دهند به سراغ کلاف سردر گم خودرو می روند کلافی که گاه پلیس راهور آنرا می کشد گاه استاندارد وگاه محیط زیست فشار برخی افراد بخاطر منافع شخصی وگروهی هم همیشه مزید بر علت است و هزاران نکته پیدا وپنهان چه باید کرد؟ فکرمیکنم جناب اقای وزیر هوشمندانه ترین تفکر و استراتژی را در دستورکار خود قرار داده است مانند تمام کشورهای پیشرفته جهان آری نمیتوان خلاف جهت آب شنا کرد برای رسیدن به یک کشور پیشرفته و ازاد ومترقی گام نخست همیشه فقط و فقط شفاف سازی است.

شعار مهم سید رضا فاطمی امین شعار امام است در اول انقلاب از کجا آورده اید ؟! آری شفافیت در این جهت از کجا آورده ایم کی و کجا ثبت خرید وفروش و چرخش ارزی وهزاران معضل دیگر که زمان میخواهد تا حل شود و اجرایی شود انانی که امروزاستیضاح می کنند نادانسته ودانسته این حلقه را میخواهند بگسلند حلقه پیشرفته عبور از بحران و ده ها مشکل دیگری که رفع خواهد شد.

سالی که گذشت وزارتخانه ای که سکان داراش سید رضا فاطمی امین بود به پیشرفت‌ها و اقدامات تحولی زیادی هم در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری نائل آمد که هرگز مورد نقد و بررسی  قرار نگرفت واز روی ان سرسری گذشتند.

مع‌ الاسف در لابلای اتهاماتی که مجلس نشینان بر می شمارند یک سوال درست یک انتقاد اصولی به چشم نمی خورد هنوز با کلی گویی و اینکه چرا هوا سرد است روبرو هستیم .

نمیدانم حجم تنازعات غیرکارشناسی و بی‌ ارتباط با موضوع عملکرد وکارکردهای وزیر صمت که طرح شده از سوی لیدرهای مشخص استیضاح و تقابل بقیه مجلس نشینان و بستن شمشیر از رو به چه قیمتی خواهد بود و بازهم فقط و فقط چرا؟

یادمان باشد که امروز در اوج فشارهای بیرونی وحتی درونی  اولویت‌های اساسی کشور چیز دیگری است . دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی ملت که خواب را از من و ما ربوده است نکته اصلی ومغفول واقعه شده اصلی در مجلس امروز این مهم است. اتفاقا شفافیت وزیر می تواند در کوتاه ترین زمان به کاهش تورم و حباب حاصل شده در بازارهای مهم با تکیه بر محورییت تکنولوژی روز جهان و فرایندگرایی بزرگترین و استراتژیک ترین وزارتخانه کشور کار را برپایه اصول علمی و عملی به سرانجام برساند.

باید اذعان کنم روح این استیضاح بیشتر از نفع ضرر است و بیشتر از اقتصادی و عملکردی به شکل سیاسی تغییر شکل یافته است. فکر می کنم که مطابق اخرین تحقیقات باید بدانیم که رشد ۳.۵ درصدی شاخص تولید، رشد ۲ درصدی بخش صنعت و یا رشد پنج درصدی بخش معدن و مخصوصا رشد تولید محصولات صنعتی و معدنی استراتژیک ترین دستورالعمل های راهبردی  است برای مثال محصولات استراتزیک و حتی فوق استراتژیک فولاد ان هم در این عرصه تحریم صد درصدی.

به نظر می رسد که محصولات پایه ، تولید خودروی و عرضه خودرو و کاهش میزان تعهدات معوق و افزایش صادرات غیرنفتی،افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی و ….همه و همه عملکرد بهینه در وضع تورم بسیار سنگین و مقایسه عملکرد ایشان باهمتایان شان در دولت قبل نشان از آن دارد که عملکرد جناب اقای وزیر یک سرو گردن بالاتر از رقبای خود قرار دارد ضمن آنکه ایده ها واستراتژی های متحورانه ایشان و تعدد اقدامات وپروژه‌های مهم و اولویت‌دارهم او را نسبت به همتایانش ظرف ۳ دهه گذشته کاملا متمایز می نماید.

دکتر مازیار میر مشاور عالی مدیریت، امروز گفت سید رضا فاطمی امین اولین وزیری است از جنس هوشمندی  که هوشمندسازی دولت را در جهت منافع امروز و آینده حتی به شرط قربانی شدنش با تمام قدرت در دستور کار خود قرار داده است.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/yW1rP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا