اقتصادیراه و کشاورزی

” تجارب تطبیقی رویکردهای اجرایی در انگاره های کشاورزی قراردادی”

اقتصاد جامعه؛ دکتر حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی
تعاون روستایی ایران در ششمین سمپوزیوم “رویکردهای اجرایی در انگاره های کشاورزی قراردادی” که با حضور
مدیران عامل اتحادیه های ملی و مرکزی تعاونی های روستایی، کشاورزی و تولید کشور برگزار گردید، گفت:
سهامداران عضو شرکتهای تعاونی تولید تنها از طریق ورود به عرصه رقابت و کشت سفارشی با کاهش هزینه
های تولید در چرخه کشاورزی قراردادی قادر به افزایش درآمد خویش می‌باشند و کاهش هزینه از دریچه صرفه
مقیاس در تعاونی ها، نوآوری ها، مکانیزاسیون، ابداع روش‌های کم هزینه‌ تولید و کاربرد فناوری بهتر در پرتو
قاعد حقوقی محکم در قراردادها امکان‌پذیر است. در ادبیات اقتصادی؛ چنانچه هزینه بازاریابی (نیروی کار،
انبارداری و حمل و نقل و …) به ناکارایی بازار منجر شود اصطلاحاً با عنوان ناکارایی قیمتی شناخته می‌شود
و اگر ناکارایی بازار ناشی از عواملی مانند ضایعات باشد ناکارایی فنی در بازار رخ می‌دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از دیرباز، بالا بودن حاشیه بازار و یا کم بودن سهم کشاورز از قیمت نهایی
محصولات کشاورزی همواره یکی از مهمترین معضلات بخش کشاورزی در ایران است. البته وجود حاشیه بازاریابی برای شکل¬گیری و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی لازم و ضروری است اما مقدار آن در حدی باشد که هر دو سمت تولید کننده و مصرف کننده متضرر نشوند.

دکتر حسین شیرزاد در پایان گفت: ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺗﻌﺎوﻧﻲ ﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪ، کشت وصنعت ها و ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎی ﺳﻬﺎﻣﻲ زراﻋﻲ ﺑﺎ وﺟﻮد نحوه اداره و مدیریت اراضی، اندازه مزارع، ﺳـﻄﺢ اراﺿـﻲ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ، اﻣﻜﺎﻧﺎت و زﻳﺮ ﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی نرم افزاری و حقوقی ﻻزم ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻇﺮفیت ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺸﺎورزی قراردادی ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﺎ ﻣﺤﺪودﻳﺖ های امروزین اﻋﺘﺒـﺎرات و ﻣﻨـﺎﺑﻊ اﻋﺘﺒـﺎری دولتی و ضرورت تشویق و جذب بخش خصوصی،اوﻟﻮﻳﺖ و ﮔﺰﻳﻨﻪ اول ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاری در زنجیره تامین ﻛﺸﺎورزی ﺑﻪ ﺷﻤﺎر آﻳﻨﺪ.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/Gn1e3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا