اجتماعیرفاه، کار، سلامت

عطاردیان: ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی موجب فاجعه ملی می‌شود

اقتصاد جامعه؛ رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی: تعیین شیوه بودجه ریزی سازمان تامین اجتماعی با سرنوشت ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور ارتباط دارد و در صورت ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی، ممکن است یک فاجعه ملی رخ دهد.

به گزار ش  اقتصاد جامعه؛ محمد عطاردیان عصر سه شنبه در همایش «تامین اجتماعی، حامی رونق تولید» افزود: تعیین شیوه بودجه ریزی سازمان تامین اجتماعی با سرنوشت ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور ارتباط دارد.
رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران ادامه داد: گفته می شود اکنون از هر ۶ بیمه پرداز باید حقوق ۲ نفر از آنان پرداخت شود و با ادامه این روند، ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی محتمل است.
وی تاکید کرد: در صورت ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی، ممکن است یک فاجعه ملی رخ دهد.
عطاردیان یادآوری کرد: بودجه سازمان تامین اجتماعی از بیمه شدگان و شرکای اجتماعی مانند کارفرمایان گرد می آید.
به گفته وی، قرار بود طبق قانون تاسیس سازمان تامین اجتماعی، یک شورای عالی متشکل از نمایندگان دولت، کارگر و کارفرما بودجه سالیانه را تنظیم کنند، اما اکنون حتی نمایندگان کارگری و کارفرمایی به نوعی به دولت وابسته اند.
این نماینده انجمن های صنفی کارفرمایی یادآوری کرد: طرح پیشنهادی همه تشکل های کارگری و کارفرمایی برای تامین بودجه سازمان تامین اجتماعی از ۹ سال پیش همچنان بلاتکلیف مانده است.
وی از مدیران سازمان تامین اجتماعی خواست موضوع یاد شده را در قالب لایحه دولت تدوین کنند و برای تصویب، به مجلس شورای اسلامی بفرستد.
عطاردیان تاکید کرد سازمان تامین اجتماعی باید مستقل باشد نه وابسته به وزارتخانه های مختلف.

علی اصغر بیات رییس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سراسر کشور در این مراسم پیشنهاد کرد: برای رفع مشکل مسکن کارگران، بخشی از واحدهای مسکن مهر به طور اجاره به شرط تملیک در اختیار کارگران قرار گیرد.

وی افزود: در پی مراجعه بسیاری از کارگران درباره مشکلات مسکن و افزایش مبلغ مربوط به اجاره بها، نامه ای به وزارت مسکن و شهرسازی فرستادم که رونوشت آن نیز به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ارسال شده است تا در صورت امکان، واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر در اختیار متقاضیان کارگری قرار گیرد.
وی توضیح داد: شیوه پیشنهاد شده در این زمینه، اجاره به شرط تملیک است.
بیات امکانات درمانی سازمان را پاسخگوی نیاز ذینفعان ندانست و اضافه کرد: با توجه به راه اندازی کلینیک سالمندان در برخی بیمارستان ها، درخواست می شود این شرایط در همه بیمارستان ها و واحدهای درمانی برای سالمندان و بازنشستگان سراسر کشور فراهم شود.
وی یادآوری کرد: سازمان تامین اجتماعی مکلف شده است در طول اجرای برنامه ششم توسعه طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند که بخشی از راهکار آن دریافت مطالبات از دولت است.
این نماینده کانون های کارگری تاکید کرد: با طلب سازمان تامین اجتماعی، دارایی مربوط به بازنشستگان، کارگران، کارفرمایان و دیگر شرکای اجتماعی است که باید به سازمان برگردانده شود.
وی این امر را در ارایه خدمات بهتر به ذینفعان موثر دانست.
بیات همچنین اعلام کرد: در قالب طرح کرامت رضوی از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۷، ۱۲۰ هزار نفر از سراسر کشور در قالب ۴۲۶ گروه ۲۵۰ تا ۴۵۰ نفری به مشهد مقدس سفر کردند.
وی ادامه این طرح را خواستار شد.
رییس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سراسر کشور تصریح کرد: کانون از سرمایه، استقلال و مدیران سازمان تامین اجتماعی تا زمانی که از منافع ذینفعان پاسداری کنند، حمایت می کند.

حسن صادقی رییس کانون پیشکسوتان کارگری پیشنهاد کرد: یک اتاق فکر دایمی با حضور نمایندگان همه گروه های ذینفع در سازمان تامین اجتماعی تشکیل شود تا به یکسان سازی رویه ها و شفافیت مقررات و آیین نامه ها کمک کنند.

وی افزود: معیشت کارکنان سازمان تامین اجتماعی که ماهیانه هفت میلیارد تومان پرداختی دارد، باید آنچنان تامین باشد که دست برخی از آنان به سبب نیاز، به جیب کارفرما یا کارگر نرود.
صادقی ادامه داد: طراحی بهینه برای جذب و آموزش نیروی انسانی باید هدف غایی سازمان باشد. همچنین ایجاد تناسب و تطابق ساختاری سازمان با نیازهای امروز جامعه ضروری است.
وی حفظ، پردازش و اصلاحات درونی سازمان تامین اجتماعی را پیش زمینه ای دانست که اثر آن در صف خدمت گیران به منصه ظهور می رسد.
گفتمان سازی مفاهیم مربوط به نظام تامین اجتماعی برای نهادهای حاکمیتی دیگر خواسته صادقی بود تا از تحمیل قوانین و اصول مغایر با آن خودداری کنند.
«حاکمان باید به مسیری هدایت شوند که بدانند اگر نظام تامین اجتماعی خدشه دار شود ممکن است امنیت و آرامش کشور ضربه بخورد».

رییس کانون پیشکسوتان کارگری بر لزوم استفاده از ظرفیت رسانه های نوین برای شفاف سازی خدمات تامین اجتماعی تاکید کرد و گفت: اکنون بودجه زیادی برای انتشار نشریه های کاغذی مربوط به سازمان هزینه می شود که در نهایت به دست سبزی فروشان می رسد! در حالی که می توان از ظرفیت رسانه های نوین با هزینه کمتر بهره برد.

وی پیشنهاد کرد: ردیف فرهنگی و اجتماعی در مراکز سازمان احیا شود و شاخص های آن در پرداخت تشویقی و حقوق کارکنان یا ارزشیابی مدیران موثر باشد.
تشکیل شورایی برای تعیین شیوه نامه رسیدگی به طرح ها و لوایح، بررسی سازوکار اجرایی برای تدوین پیوست های فرهنگی و ایجاد شفافیت نسبت به همه شرکای اجتماعی از دیگر خواسته های وی بود.
این نماینده بخش کارگری شکل گیری دبیرخانه شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی را راه مناسبی برای همفکری بیشتر آنان و پیگیری مطالبات سازمان از دولت دانست.
در پایان این آیین از ۲ بیمه پرداز که بیش از ۳۵ سال سابقه پرداخت بیمه داشتند تجلیل و از سه کتاب تهیه شده در سازمان تامین اجتماعی رونمایی شد.

اولیا علی بیگی رییس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نیز در این مراسم گفت: بحث درمان از منظر بازنشستگان و کارگران خط قرمز است و به هیچ دولتی اجازه تفکیک آن از سازمان تامین اجتماعی را نمی دهیم.

وی افزود: اگر سازمان اکنون از نظر نقدینگی دچار مشکل شده به دلیل تکالیفی است که در گذشته بدون تعیین پشتوانه مالی لازم برای آن ایجاد شد که تعهد آور بود و اکنون به عنوان وظیفه این سازمان لحاظ می شود.
علی بیگی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان درآمد- هزینه ای است اما اکنون درآمد آن به دلیل شرایط خاص تولید، مناسب نیست.
«از سوی دیگر، گاهی دولت یا مجلس شورای اسلامی سازمان تامین اجتماعی را با نهادهای حمایتی اشتباه می گیرند و تکالیف نامربوطی بر عهده آن می گذارند؛ در حالی که سازمان فقط در مورد بیمه شدگان و بازنشستگان که سال ها حق بیمه پرداخته اند، مسوول است و رسیدگی به دیگر قشرهای جامعه وظیفه بخش های دیگر حاکمیت است».

بحث های در اصلاح طرح پارامتریک بازنشستگی مطرح است که به شیوه تعیین حقوق بازنشستگی یا شرایط آن مربوط می شود.
رییس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در این زمینه تاکید با هر اصلاحی که فشارهایی را به کارگران و قشر ضعیف تحمیل کند، مقابله می کنیم.
وی افزود: اصلاح طرح پارامتریک باید واقعی و برای بهبود فرآیندها با لحاظ کردن قشرهای ضعیف و آسیب پذیر باشد.
علی بیگی ادامه داد: اگر اصلاح این طرح به هر گونه بخواهد جامعه ضعیف را هدف قرار دهد برابر آن ایستادگی می کنیم و اجازه نمی دهیم در شرایط اقتصادی کنونی، جامعه کارگری در دوران بازنشستگی بیش از این فقیر شود.
وی یادآوری کرد سازمان تامین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است و منابع آن نتیجه عرق جبین کارگران است که پیش از دریافت حقوق ماهیانه، ۳۰ آن را در این سازمان سرمایه گذاری می کنند؛ بنابراین کارگران صاحبان واقعی این سازمان به شمار می روند اما در تصمیم سازی ها باید نقش بیشتری برای آنان در نظر گرفته شود.

در پایان این آیین از ۲ بیمه پرداز که بیش از ۳۵ سال سابقه پرداخت بیمه داشتند تجلیل و از سه کتاب تهیه شده در سازمان تامین اجتماعی رونمایی شد.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/6bxpI

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا