اجتماعیاقتصادیتجارت

علیپور: «کاپ» آغاز به کار کرد

اقتصاد جامعه، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند: پسماند یک کار سیستمی است و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متعددی در مدیریت آن دخیل هستند و حتی قبل از تولید باید قانون درست اجرا شود بر همین اساس طرح کاهش پسماند با نام کاپ نام آغاز، که یکی از برنامه‌های آن فرهنگ سازی است.
به گزارش خبرنگار اقتصاد جامعه، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه مدیریت پسماند در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب اظهار کرد:‌ در حال حاضر حجم و تناژ زباله جمع‌اوری شده در تهران ۵ هزار و ۶۰۰ تن است که در گذشته بیش از ۸ هزار تن بوده است.
علیپور افزود: پایه و اساس مدیریت پسماند کاهش زباله و تفکیک آن از مبدا است نه اینکه زباله تولید شود بعد به دنبال زباله‌سوز و کمپوست باشند. اکنون میزان زباله کاهش یافته است.تفکیک زباله از ساختمان‌های اداری، ساختمان‌های بلند مرتبه و شهرک‌ها آغاز شده است و مخازن تفکیکی در اختیار آنها قرار گرفته است و از همان مبدآ زباله خشک و تر از هم جدا می‌شوند.
وی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای جمع‌آوری زباله‌های حجیم مانند سرشاخه‌ها، شیشه‌ها و زباله‌های الکترونیک از همان مبداء انجام شده است تا به سایت منتقل نشوند. همچنین طرح کاهش پسماند که کاپ نام گرفته است نیز آغاز شده است که یکی از برنامه‌های آن فرهنگ سازی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: برنامه‌هایی در دست اجرا است تا با توجه به طرح جمع‌اوری حداکثری حساسیت کمپوست را افزایش دهیم و اگر تفکیک شامل زباله نشد بتوان با استفاده از زباله سوزها حدود ۲ هزار تن از زباله‌ها را سوزاند و با توجه به مکانیزم تفکیک از این زباله‌ها برق تولید کرد.
علیپور خاطرنشان کرد: در خصوص تکنولوژی وضع رو به بهبود است با کارخانجات و شرکت‌هایی که مجهز به دانش روز هستند قراردادهایی بسته شده است اما موضوع این است که در کنار ان باید آموزش، فرهنگ سازی و تفیک درست از مبدا انجام شود تا کار بازیافت به درستی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ کار پسماند یک کار سیستمی است و حتی قبل از تولید باید قانون درست و اجرای درست قانون باید انجام شود. فرهنگ سازی و مشارکت مردم و ایجاد زیرساخت مناسب برای جمع‌اوری و انتقال بسیار مهم است و اگر این پروسه به درستی در کنار هم به پیش رود کمترین اتلاف منابع صورت می‌گیرد.
علیپور خاطرنشان کرد: نمی‌توان امار درستی از میزان زباله‌ای که توسط زباله‌گردها جمع‌اوری می‌شود ارایه داد به این دلیل که اطلاعات سیستمی در این زمینه وجود ندارد. شبکه‌های برای جمع‌اوری زباله توسط زباله‌گردها وجود دارد و اکنون نیز قانونی برای برخورد با آنها وجود ندارد. شکل مخازن می‌تواند به گونه‌ای باشد که دسترسی به آن ممکن نباشد.
وی ادامه داد:‌ ۲۰۰ دستگاه‌ آر وی ام که زباله قابل بازیافت را جمع‌آوری می‌کند تا پایان سال در جلوی مناطق پرتردد مانند ایستگاه‌های مترو مستقر می‌شوند تا به ازای تحویل زباله خشک اعتباری مشخص و فرد برای خرید از آن استفاده کند. همچنین اپلیکیشنی در دست طراحی است که فرد با ارایه زباله اعتباری دریافت می‌کنند.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/87ooW

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا