یادداشت

مصرف برق و پادشاهی بیت کوین

جامعه اقتصادی؛نگرانی‌ها در مورد مصرف برق و سخت افزار مورد نیاز برای استخراج بیت کوین در جامعه افزایش یافته و از این رو، تقاضا برای انتقال به الگوریتم اجماع اثبات سهام یا حرکت به سمت الگوریتم‌های ترکیبی بیشتر شده است. اگر بیت کوین دقیقاً مانند امروز به فناوری خود پایبند باشد، خطر بزرگی برای عقب ماندن آن از روند رو به رشد بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد.

یبه گزارش خبرنگار جامعه اقتصادی،بیت کوین به عنوان پادشاه ارز های دیجیتال، تاثیر بسیار زیادی در رشد سایر ارز های دیجیتال داشته است اما چندی است که این روند تا حد بالایی خنثی شده و آلت کوین ها، تاثیر زیادی از بیت کوین نمی گیرند. گویا انقلابی علیه بیت کوین به راه افتاده است که نتیجه آن رشد چشمگیر آلت کوین ها و از طرف دیگر موجب کم شدن قدرت بیت کوین خواهد شد. به چنین جهشی در بازار ارز های دیجیتال، آلت سیزن یا فصل آلت کوین ها گفته می شود.

یکی از دلایلی که همواره در بازار های مالی مورد بحث است، قیمت هر واحد از سهام یا ارز دیجیتال است. در بازار سرمایه و بازار سهام، با روش هایی قیمت هر واحد را کاهش داده تا جذابیت معاملات آن حفظ شود. اما این کار در خصوص بیت کوین رخ نخواهد داد. شاید در آینده دیگر تعداد واحد های بیت کوین مورد بحث مردم نباشد و تنها امید آن به واحد های کوچک تر خود، یعنی ساتوشی باشد تا جذابیت معامله آن حفظ شود.

بیت کوین به عنوان پادشاه ارز های دیجیتال در رشد یا عدم رشد سایر ارز های دیجیتال تاثیرگذار است. به بیان دیگر، آلت کوین ها هم بستگی بالایی با مسیر حرکت بیت کوین دارند که اصلاح و رشد بیت کوین به معنای اصلاح یا رشد آلت کوین ها خواهد بود. اما افت مالکیت بیت کوین، تاج و تخت پادشاهی آن را به خطر انداخته و می توان باعث تغییرات اساسی در بازار شود که از آن تحت عنوان آلت سیزن یاد می شود. آلت سیزن مهم ترین جهشی است که این روز ها بازار ارز های دیجیتال در حال تجربه کردن آن است.

آلت کوین ها بی برنامه نیستند، آن ها با علم به مشکلات بیت کوین، خدمات متنوع و مزیت های بسیاری را نسبت به بیت کوین ارائه می کنند. ارز دیجیتال اتریوم، به عنوان یکی از بزرگ ترین رقبای بیت کوین، به دلیل کارایی شبکه بلاکچین خود، توانسته است از افت بیت کوین بیشترین استفاده نماید.

کارشناسان عوامل مختلفی را برای این سقوط قیمتی بیان کردند. یکی از آن‌ها هشدار سه موسسه معتبر مالی چین نسبت به پذیرش رمزارزها در پرداخت مالی یا ارائه خدمات بود. عده زیادی از معامله گران اظهارات ماسک را علت ریزش قمیت در بازار رمز ارزها می‌دانند. با توجه به حرف‌های ضد و نقیض درباره رمز ارزها و اظهار نظرهای متفاوت مقامات رسمی برخی از کشورها در محدودیت فعالیت این ارزهای دیجیتالی در کشورشان، همچنان مقامات برخی کشورها در حال کار کردن روی مقررات پذیرش این ارزهای دیجیتالی هستند.

یکی دیگر از عواملی که در سقوط قیمت بیت کوین نقش داشت، اعلامیه ایلان ماسک در مورد نگرانی‌ هایش به دلیل مصرف برق بیت کوین بود. به گفته فیلیپ گرادول، اقتصاددان ارشد چین آنالیز، سایر سرمایه‌گذاران سازمانی نیز ممکن است نگرانی‌هایی در مورد اثرات زیست محیطی، موارد استفاده، فعالیت‌های غیرقانونی و قانون‌گذاری این ارز دیجیتال داشته باشند.

در همین راستا ویتالیک بوترین خالق اتریوم، معتقد است؛ بازار ارزهای دیجیتال در حباب است وحداقل سه مورد از حباب‌های بزرگ کریپتو را پشت سر گذاشته‌ایم. ممکن است این حباب در حال حاضر از بین رفته باشد یا ماه‌ها ادامه پیدا کند. اغلب دلیل متوقف شدن حباب‌ها این است که اتفاقی رخ می‌دهد و مشخص می‌کند این فناوری هنوز به طور کامل رشد نکرده است. نگرانی‌های مربوط به انرژی مصرفی در استخراج اثبات کار بیت کوین منطقی است اما این چیزی نیست که بخواهد جهان را به خودی خود نابود کند، اما قطعاً یک نقطه ضعف قابل‌توجه است و به دلیل بالا بودن انرژی مصرفی برای استخراج، این احتمال وجود دارد که اتریوم در آینده از بیت کوین پیشی بگیرد.

با اجرای اتریوم ۲.۰، به‌روزرسانی بزرگ شبکه اصلی اتریوم، الگوریتم اجماع این شبکه از مدل اثبات کار به مدل اثبات سهام تغییر خواهد یافت و این امر باعث کاهش چشمگیر (تا ۹۹ درصد) مصرف انرژی اتریوم خواهد شد و به طور میانگین، از مصرف انرژی یک کشور ​به مصرف انرژی یک روستا می‌رسیم.

خبرنگار: غلیرضا شخص اسدی

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/JEKtY

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا