اجتماعیشهری، جامعه

معاون شهردار تهران تاکید کرد

نوسازی زیرساخت های شهرداری پس از۱۵سال

جامعه اقنصادی ؛معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران  هیچ اطلاعات و بانک اطلاعاتی از بین نرفه علاوه بر این، پس از ۱۵ سال نوسازی در زیرساخت‌های شهرداری تهران انجام شده در حال حاضر تمام سایت‌های ما در دسترس است

به گزارش جامعه اقتصادی ، لطف الله فروزنده امروز در یک نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته دولت به عنوان نماد خدمت به مردم، گفت: ما در مجموعه شهرداری تهران ۱۰۰ هزار نیرو که به صورت مستقیم و ۴۰ هزار نفر نیرو که به صورت پیمانکاری در ارتباط هستند داریم. لذا متولی برنامه ریزی و بودجه ریزی برای مجموعه شهرداری تهران را عهده دار هستیم. در حقیقت رویکردها و سیاستگذاری‌های شهرداری تهران در این معاونت انجام می‌شود. بخش دیگری از وظایف ما تعامل با شورا است که باید نقش نظارتی را ایفا کند و باید در جهت تذکرات و سوالات پاسخگو باشیم. سیاستگذاری شورا که در بخش‌های مختلف شهرداری انجام می‌شود توسط این معاونت پیگیری می‌شود .

وی افزود: بخشی از ظرفیت معاونت برنامه ریزی همچون شهر سالم، منابع انسانی، شرکت هادیان و اداره رفاه بطور کامل در خدمت پرسنل شهرداری تهران است. همچنین مرکز تحولی را تشکیل داده‌ایم که چهار وظیفه را در بخش اصلاح ساختارها و فرآیندهایی که مستقیما با خدمت رسانی به مردم در ارتباط هست، دارد. تدوین اساسنامه‌ها و آموزش نیروها به همراه توانمندسازی آنها که از اهمیت بسزایی برخوردار است از دیگر وظایف مرکز تحول است. برای اینکه اموری که به عنوان وظیفه مرکز در نظر گرفته شده در کنار توجه به اولویت‌ها بتواند عملکرد موفقی را به نمایش بگذارد ۱۵ برنامه را در شورای معاونین شهرداری تهران مصوب کردیم که در دستور کار قرار گرفته و بطور جد دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: از جمله برنامه‌هایی که ارائه کرده‌ایم تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر شهرداری تهران بوده که تا کنون ۴۵۰۰ تبدیل وضعیت انجام شده و مابقی نیز در حال طی شدن فرآیند آن است. همچنین اصلاح نظام پرداخت نیروهای رسمی و قراردادی دنبال شده به شکلی که در مورد نیروهای رسمی ما پیشنهادات خود را ارائه کردیم. سازمان مدیریت مصوب کرده و باید به هیات وزیران برود که این موضوع در حال پیگیری است.

به گفته وی، در حقیقت در نظام پرداخت اقدامی که برای نیروهای رسمی باید انجام می‌دادیم پیگیری کردیم و منتظر طی شدن فرآیند آن هستیم. فوق‌العاده جذب در دوره قبل به همه نیروهای شهرداری‌های کشور به جز تهران داده شده که این ظلم آشکار بود و در این زمینه ما اقدامات لازم را انجام دادیم. بطورکلی ما از این پس دو نوع جذب نیرو خواهیم داشت. یکی استخدام رسمی و دیگری نیروهای کارمعین خواهند بود. به این ترتیب ساماندهی نیروی انسانی که از اهمیت بسزایی برخوردار است محقق خواهد شد.

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم آموزش نیروهای شهرداری تهران، گفت: ۱۷۶ ساعت آموزش به صورت سالانه برای هر کارمند تعریف کردیم که در ارتقای وی نیز تاثیرگذار است. ارزیابی عملکردها نیز در سه حوزه فردی، مدیران و سازمانی اجرایی خواهد شد. ۴۰ هزار نفر نیروی حجمی که در اختیار شرکت‌های پیمانکاری داشتیم نظارت بر آنها را افزایش دادیم که این نظارت‌ها شامل تعداد نیروهای لازم برای بکارگیری، مسئله پرداخت بیمه ، نوع کار و شیفت بندی و داشتن ضوابط برای اخراج آنها  خواهد بود.

فروزنده تاکید کرد: مسائل رفاهی کارکنان فراهم کردن امکانات برای تامین مایحتاج زندگی‌شان نیز از دیگر مواردی است که مورد توجه قرار گرفته و در این راستا حدود ۲۱ قرارداد برای سرویس دادن به پرسنل با شرکت‌ها و نهادهای مختلف بسته شده است. بی تردید مهمترین مسئله در حوزه پرسنل تامین مسکن آنهاست. بر همین اساس مشکل برخی از تعاونی‌ها را حل و به صندوق ذخیره نیز الزام کردیم در هر منطقه زمینی را مشخص کند تا نسبت به موضوع تامین مسکن پرسنل اقدام شود. البته این کار برای اقشار دیگر جامعه نیز عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم از طریق اپلیکیشن‌های مختلف باید بتوانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. لذا ۱۳ فرآیند در مرکز تحول شناسایی شده که علاوه بر کاهش فرآیند بتوانیم نسبت به الکترونیک شدن آنها اقدام کنیم. همچنین افزایش بهره‌وری از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم. تشکیلات عظیمی در شهرداری تهران وجود دارد که نیازمند ایجاد شفافیت در آنها هستیم. امروز برخی از شرکت‌های شهرداری تهران ماموریت‌شان یا به پایان رسیده یا نوع آن تغییر کرده و شاید فلسفه وجودی آنها از بین رفته، لذا در طرح اقدام حتما نسبت به ادغام این شرکت‌ها اقدام خواهیم کرد. همچنین بحث ورزش برای کارکنان باید به صورت جدی دنبال شود که این موضوع را مورد توجه قرار دادیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: مسئله نظام‌نامه فرآیندها موضوع دیگری است که مورد توجه قرار گرفت و در این راستا فرآیندهای شهرداری شناسایی و جمع‌آوری شد که نیاز بود بسیاری از آنها حذف و اصلاح شوند تا مردم بتوانند کارهای ما را بررسی کنند و از این طریق شاهد ایجاد شفافیت باشیم. همچنین در تدوین برنامه چهارم مدیریت شهری که سال ۱۴۰۱ شروع آن قلمداد می‌شود و باید به صورت چهارساله تدوین شود شورا هم این فرصت را برای تدوین برنامه تا مهر ماه تعیین کرده است تا اقدامات لازم را انجام دهیم و جلسات تخصصی آن در حال برگزاری است.

فروزنده با تاکید بر اینکه بودجه ریزی عملیاتی را آغاز کردیم، افزود: پایش مستمر پروژه‌های شهری آغاز شده و با همکاری شورای شهر تهران برای تمامی پروژه‌ها پس از رصد رقم خوبی در بودجه اختصاص داده شده و سنجش و پایش و مدیریت پروژه‌ها به صورت جدی دنبال خواهد شد.

وی در خصوص مبارزه با فساد و هوشمندسازی تهران با تاکید بر شناسایی گلوگاه‌های تهران در مجموعه شهرداری تهران، گفت: سایت شفافیت را به روز کردیم و در حال حاضر در بخش‌های مختلف شاهد بارگذاری اطلاعات شهرداری تهران هستیم. ارائه خدمات به مردم در همه ساعات و در حقیقت افزایش ساعات خدمت با تقویت نواحی مناطق در حال دنبال شدن است. از سوی دیگر برای تقویت مناطق و نواحی شهرداری تهران ۴۵ اختیار در معاونت‌های مختلف شناسایی شد و نهایتا توسط شهردار تهران به مناطق و نواحی تفویض اختیار صورت گرفت.

معاون شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص پیوستن سامانه‌های شهرداری تهران به پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت، اظهار کرد: پیش از ما و در دوره‌های قبل هیچ کاری در این راستا انجام نشده بود.؛ لذا ما اعلام آمادگی کردیم که بخش‌های زیادی از اقداماتی که تشخیص داده می‌شود در سامانه و پنجره واحد قرار بگیرد و در حال دنبال کردن این موضوع هستیم. همچنین در حوزه هوشمندسازی تهران اقدامات بسیار خوبی انجام شده تا در ماه‌های آینده مردم برای دریافت خدمات مراجعه کمتری به شهرداری داشته باشند. برنامه اصلی ما این است که خدماتی همچون دریافت پایان‌کار، پروانه و گودبرداری‌ها به صورت الکترونیک انجام شود. البته خدمات الکترونیک برای میادین میوه و تره بار و شرکت شهروند که در حقیقت برنامه شهرداری تهران بوده در هفته‌های آینده اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: پیوستن سامانه‌های شهرداری تهران به پنجره خدمات الکترونیک دولت فرآیندی بوده که سه سال متوقف شده بود و در پایان اسفند ماه سال قبل مقرر شد این اقدام در معاونت برنامه ریزی پیگیری شود. لذا ۶۶ استعلام و مجوز شناسایی و تعامل وزارت اقتصاد باعث شد که ما از لیست قرمز خارج شویم. نحوه اتصال فرآیندها به این سامانه به لحاظ فنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

فروزنده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص موضوع مبارزه با فساد در مجموعه شهرداری تهران، گفت: نقش ما اصلاح فرآیندها و از بین بردن بسترها و زمینه‌های فساد است و در همین راستا شش کمیته تعریف شد تا در حوزه‌های مختلف با بررسی‌های گسترده بسترهای بروز فساد را شناسایی کنند و نسبت به مسدود سازی آنها اقدام کنیم. همچنین این موضوع در کارگروه ارتقای سلامت اداری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

معاون شهردار تهران درباره تحقق بودجه شهرداری تهران نیز گفت: به صورت معمول در سه ماهه اول ۱۵ درصد، سه ماهه دوم ۱۵ درصد، سه ماهه سوم ۳۰ درصد و در سه ماهه چهارم نیز شاهد تحقق ۴۵ درصدی بودجه هستیم. در سال گذشته نیز تحقق ۹۶ درصدی بودجه را شاهد بودیم. لذا برای امسال معتقدیم و تلاش می‌کنیم در بخش نقدی و غیر نقدی در شش ماهه نخست سال تحقق بودجه را به ۴۰ درصد برسانیم و تا پایان سال شاهد تحقق ۹۶ درصدی باشیم. در این راستا هر هفته جلسات درآمدی تشکیل می‌شود و تصور می‌کنیم افق بسیار خوبی شکل گرفته است.

وی در تشریح تحقق برنامه سوم مدیریت شهری نیز گفت: تا کنون شاهد تحقق ۴۰ درصدی این برنامه بوده‌ایم. برای تدوین برنامه جدید نیاز است که برخی از احکام برنامه تثبیت، برخی اصلاح، برخی حذف و تعدادی برنامه جدید نیز اضافه شود. زمان تعیین شده از سوی شورا تا اول مهر ماه است که ما در این مدت می‌توانیم اصلاح برنامه را انجام دهیم و موارد قطعی که به آن رسیده‌ایم، احکام جدید را به برنامه اضافه کنیم. برای اخذ نظرات شهروندان نیز سایتی را آماده خواهیم کرد تا بتوانیم نظرات مردم را دریافت کنیم. متاسفانه به دلیل هک سامانه‌های شهرداری تهران ما حدود دو ماه از برنامه‌ها عقب افتادیم.

فروزنده درباره موضوع تعارض منافع در شهرداری تهران افزود: ظرف حدود یک سال از فعالیت مدیریت شهری جدید به هیچ عنوان ورود فرزندان مسئولین را نداشته‌ایم و در رابطه با مسئله قراردادها نیز رصد مستمر انجام می‌شود و دستگاه‌های نظارتی شهرداری تهران نیز اقدامات نظارتی را به صورت مستمر در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: در جنگ سایبری، پرسنل فاوای ما عملکرد بسیار خوبی داشت و هیچ اطلاعات و بانک اطلاعاتی از بین نرفت. علاوه بر این، پس از ۱۵ سال نوسازی در زیرساخت‌های شهرداری تهران انجام شد. در حال حاضر تمام سایت‌های ما در دسترس است و این اتفاق باعث شد نقاط آسیب پذیر شناسایی و اصلاحات لازم انجام شود.

معاون شهردار تهران درباره برخورد با نیروهای مازاد در مجموعه شهرداری تهران نیز گفت:‌ اصطلاح نیروهای مازاد اصطلاحی غلط است. معتقدیم که به نیروی جدید نیاز نداریم اما باید نیروهای فعلی را ساماندهی کنیم. البته به تناسب خروج نیروها که ۳۵۰۰ خروج نیرو در سال جاری داشته‌ایم که یا بازنشست  ویا به صورت داوطلب خارج شدند باید به تناسب این جذب نیرو را بر اساس نیاز داشته باشیم؛ اما آموزش نیروها ما را به سمتی می‌برد که می‌توانیم کار بیشتری برای آنها تعریف کنیم. ما باید مدیریت کنیم و نیروها را به درستی بکارگیری کنیم. جذب جدید بسیار کم انجام می‌شود و بر اساس نیازهایی که در مرکز تحول نیازسنجی می‌شود جذب نیروها اتفاق می‌افتد. تلاشمان این است که بیشتر از ظرفیت داخلی استفاده کنیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تفویض اختیار به مناطق، تصریح کرد: تیمی تشکیل داده‌ایم تا با دریافت پیشنهادات معاونین و همچنین شهرداران مناطق تفویض اختیارات را انجام دهد. بیشتر هدفمان تمرکز زدایی بود. بر اساس این منطق ۴۵ مورد از اختیارات معاونت‌ها استخراج و به مناطق واگذار شد و آثار آن نیز قابل سنجش است.

معاون شهردار تهران در خصوص سایت شفافیت و به روزرسانی آن افزود: این سایت در دوره قبل راه اندازی شد و دچار وقفه‌ای در به روز رسانی شده بود. لذا در این حوزه فعال شدیم و ۳۰ مورد وجود داشته در این سایت شامل احکام برنامه به روزرسانی شد ولی هدفگذاری ما این است که این موارد را به ۶۰ مورد افزایش دهیم تا اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد. کمیته شفافیت این موضوع را دنبال می‌کند، چرا که معتقدیم هر چه شفافیت بیشتر شود زمینه نظارت عمومی فراهم می‌شود و کار ما ارتقاء پیدا می‌کند.

فروزنده در خصوص پاسخ‌های شهرداری تهران به تذکرات اعضای شورا گفت: هنگامی که اعضای شورا تذکر می‌دهند و تذکر خود را مکتوب می‌کنند ما موظف به پاسخگویی هستیم ولی تصمیم گرفتیم هر تذکری حتی به صورت شفاهی را پاسخ دهیم. البته ممکن است برخی پاسخ‌ها عضو شورا را قانع نکنند. با ایجاد فضای تعاملی میان شهرداری و شورا تا کنون تذکری به مرحله سوال نرسیده که بخواهیم با لابی کاری کنیم که عضو شورا سوال خود را پس بگیرد.

وی تاکید کرد: شهردار تهران خود را مقید می‌داند هر ۱۵ روز یکبار گزارشی را به شورا ارائه دهد. جلسات هم اندیشی وجود دارد و مسئولین شهرداری موظف هستند در تعامل جدی با کمیسیون‌های تخصصی شورا به سوالات و ابهامات اعضاء پاسخ دهند. اگر مسئولی در شهرداری نسبت به این موضوع کوتاهی کند حتما تذکر محکمی خواهیم داد. اعضا از بخش های مختلف به شهرداری تهران بازدیدهایی دارند و جلسات مشترکی نیز با اعضا و ریاست شورا برگزار می‌شود. در حقیقت تلاش شورا و شهرداری ایجاد تعامل بیش از پیش و وحدت و انسجام است که با حفظ موازین و تحقق وظیفه نظارتی شورا اجرایی می‌شود.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/C3tEw

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا