اجتماعیشهری، جامعه

نکوداشت استاد علی راهجیری برگزار می‌شود

 
اقتصاد جامعه؛مراسم نکوداشت استاد «علی راهجیری» به پاس چند دهه آموزش و پژوهش در عرصه هنر خوشنویسی برگزار می شود.
به گزارش اقتصاد جامعه وبه نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان زبیاسازی شهر تهران چندی است که پس از افتتاح موزه خوشنویسی ایران، مراسم نکوداشت هنرمندان معاصر خوشنویسی را برگزار می کند. در همین راستا؛ نکوداشت استاد امیرخانی در مهر سال ۹۶ نخستین مراسمی‌ بود که در موزه خوشنویسی ایران برگزار شد تا آیین نکوداشت خوشنویسان پایه گذاری شود. پس از آن در اردیبهشت امسال نکوداشت استاد اخوین به عنوان دومین مراسم از این آیین شکل گرفت.
سومین مراسم نکوداشت به مناسبت ۷۰ سال کار هنری برای استاد محمدسلحشور، برگزار شد و حالا فردا قرار است باز هم موزه خوشنویسی ایران میزبان مراسم بزرگداشت دیگری باشد.
مراسم نکوداشت استاد علی راهجیری به پاس چند دهه آموزش و پژوهش در عرصه هنر خوشنویسی، ساعت ۱۹ تا ۲۱ در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان شریعتی، نرسیده به خیابان حقوقی، بن بست فولادوند شماره ۸ با حضور اساتید و هنرمندان این عرصه، برگزار شود.
علی راهجیری مشهور به «زبده‌الکتاب» فرزند سرهنگ ابوطالب راهجیری در سال ۱۳۱۷در محله سبزه میدان رشت دیده به جهان گشود و در مکتب استادان بزرگ خوشنویسی همچون زرین‌خط، محمّد فرزیب، ابوالفضل موسوی کجوری، حسن و حسین میرخانی و علی اکبر کاوه پرورش یافت.
حاصل چندین دهه فعالیت هنری او نگارش پانزده جلد کتاب به خط خوش نستعلیق و شکسته نستعلیق است.
مناجات پیر هرات، صد پند لقمان و کتاب ملستان اثر میرزا ابراهیم مدایح نگار برخی از آثار کتابت وی بشمار می‌روند. اطلاعات استاد راهجیری درباره تعلیم نستعلیق و شناخت ابزار خوشنویسی به گونه‌ای است که از او با عنوان دانشنامه خوشنویسی یاد می‌کنند.
از آثار پژوهشی این خوشنویس نامدار کشور می‌توان از تذکره خوشنویسان معاصر، تاریخ مختصر خط، سیر خوشنویسی در ایران، زندگانی و آثار عمادالکتّاب و تذکره خوشنویسان ایران نام برد.
 

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/ACzY7

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا