اجتماعیشهری، جامعهیادداشتیادداشت، مقاله، گزارش

نگاه ویژه مدیرت شهری تهران به موضوع گردشگری

جامعه اقتصادی_صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت بزرگ درجهان، از مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیاست و از آن به عنوان موتور توسعه ی هر شهر و کشوری یاد می‌شود؛ از سوی دیگر امروزه گردشگری در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان از جمله نکاتی به شمار می آید که بسیار مورد توجه قرار گرفته و مدیران شهرهای مختلف دنیا بر این موضوع توجه ویژه ای دارند، ایران نیز از جمله کشورهایی است که از نظر گردشگری جذابیت بالایی برای گردشگران خارجی و داخلی دارد. تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی دارای نقاط قوت بالایی در حوزه گردشگری است و می تواند در جذب گردشگر کمک شایانی به صنعت توریست کشور باشد؛ در همین زمینه مدیریت شهری تهران فعالیت های خوبی را از چند سال پیش آغاز کرده است و به صورت جدی به دنبال گسترش صنعت گردشگری در پایتخت است.

ایجاد کمیته گردشگری در شورای اسلامی شهر تهران و داشتن نگاه تخصصی مدیریت شهری تهران به موضوعات مرتبط با گردشگری از نکات قابل مثبتی است که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم؛ اما نکته حائز اهمیت در حوزه گردشگری پایتخت این است که باید به موضوع گردشگری در حوزه اجرایی مدیریت شهری دیدگاه تخصصی تری صورت بگیرد. گردشگری شهری در دنیای امروز از وظایف مدیریت شهری است که به عنوان منابع درآمد پایدار شهر باعث رونق اقتصادی و توسعه اشتغال می شود، اما در شهرداری این حوزه مغفول مانده بود و با کمال تأسف باید بگوییم این دومین صنعت درآمدزا و ارز آور یعنی «گردشگری » قبل ازکرونا در کشورمان کمترین گردش مالی یعنی ۲/ ۰ درصد را به خود اختصاص داده است.
شهر تهران از حیث جاذبه های گردشگری دارای پتانسیل های مطلوبی است. گرچه چالش ها و مشکلات کلانشهر تهران از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و گستردگی حوزه جغرافیایی باعث شده زیبایی های تاریخی و طبیعی تهران کمتر به چشم بیایند، اما در صورت برنامه ریزی مناسب، گردشگری حتی می تواند منجر به کاهش آسیب های اجتماعی در شهر تهران نیز شود، استفاده از ظرفیت گردشگری در شهر تهران می تواند به اشتغال در زمینه های مختلف کمک شایانی کند، تهران ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر دارد، زیر ساخت حمل و نقل و وجود اماکن تاریخی از نقاط قوت پایتخت است که باید برای جذب گردشگر مورد توجه قرار بگیرد.
انتظار می رود شهرداری تهران با تشکیل یک سازمان مستقل در زمینه گردشگری موضوع استفاده از ظرفیت های گردشگری در شهر تهران را در اولویت خود قرار دهد.

محمد علی نعمتی کارشناس حوزه شهری

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/s2yxL

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا