جامعه اقتصادی ؛رئیس شورای اسلامی شهر تهران: برنامه تحول و پیشرفت چهارم پس از پشت سر گذاشتن سه برنامه قبلی تدوین شده و به تصویب شورای شهر تهران رسیده است.دو موضوع حمل و نقل و ترافیک و آلودگی هوا مورد تاکید قرار گرفته البته این موضوعات تنها به دست شهرداری حل نمیشود. همانطور که موضوعاتی همچون بافت فرسوده، ایمنی شهر، مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز به تنهایی توسط شهرداری قابل حل نیست. البته هوشمندسازی در همه محورهای موجود در برنامه دخیل است.
به گزارش جامعه اقتصادی ، مهدی چمران در نشست خبری تشریح جزئیات برنامه چهارم مدیریت شهری، گفت: یکی از کارهایی که در دوره ششم صورت گرفته است تهیه برنامه چهار ساله شورا و شهرداری تهران است. برنامه تحول و پیشرفت چهارم که پس از پشت سر گذاشتن سه برنامه قبلی تدوین شده و به تصویب شورای شهر تهران رسیده است.
وی افزود: برنامههای قبلی تدوین شده بودند، اما آنگونه که باید به اجرا نرسیده، این موضوع درباره شش برنامه کشور نیز صدق میکند. چرا که آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده است. برنامههای شهرداری تهران دقیقا پایش نشده که چه میزان اجرا شده اما پایشهای ما نشان میدهد که بیش از ۲۳ درصد نبوده است. لذا برنامه چهارم را به گونهای تدوین کردیم که اجرایی باشد.
وی ادامه داد: بی تردید ما دوست داریم که مطابق طرح جامع ترافیک ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم اما در حال حاضر تنها ۲۴۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال است. آیا میتوانیم ظرف سه سال آینده به ۱۱ هزار دستگاه برسیم؟. قطعا با بودجه و توانی که شهرداری دارد و همچنین بودجه و توان وزارت کشور که ۸۰ درصد بودجه اتوبوسها را باید تامین کند نمیتوان چنین تصوری داشت و هنگامی که حسابرسی میکنیم متوجه میشویم این کار عملیاتی نیست مگر شرایط دیگری حاکم شود.
به گفته رییس شورای شهر تهران، در حال حاضر نیازمند ۱۲۰۰ دستگاه واگن هستیم که اگر همین امروز پول آن را پرداخت کنیم یک سال و نیم آینده این واگنها تامین میشود. بی تردید خیلی علاقمند هستیم که شش ماه دیگر ۱۰۰۰ واگن جدید داشته باشیم ولی عملیاتی نیست. لذا برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران با نگاه به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد برنامه هفتم کشور که بر مسئله محور بودن و عملیاتی بودن تاکید داشتند ما هم به تأسی از این فرمایشات برنامه را مسئله محور تنظیم کردیم و تا جایی که میشد موضوع اجرایی شدن آن را در نظر گرفتیم.
چمران تاکید کرد: خوش بینیم تا پایان برنامه چهارم ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه حمل و نقل تهران شود. البته در برنامهها کمی فراتر از آنچه که عملیاتی است برنامه تنظیم میشود تا انگیزهای برای رسیدن به اهداف را فراهم کند.
وی ادامه داد: برنامهای که شهرداری تهران ارائه داده بود در هشت بخش تنظیم شده بود و نگاه بر این بود که تهران چه مشکلاتی دارد. قطعا دو موضوع حمل و نقل و ترافیک و آلودگی هوا مورد تاکید قرار گرفته البته این موضوعات تنها به دست شهرداری حل نمیشود. همانطور که موضوعاتی همچون بافت فرسوده، ایمنی شهر، مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز به تنهایی توسط شهرداری قابل حل نیست. البته هوشمندسازی در همه محورهای موجود در برنامه دخیل است.
ریاست شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد احکام مندرج در برنامه چهارم مدیریت شهری؟ گفت: سعی کردیم احکام برنامه زیاد نشود و تلاش شد برنامهای خلاصه اما عملیاتی تنظیم شود. آنچه که شهرداری تنظیم کرده بود ۲۶۱ حکم بود که نهایتا آن را به ۱۴۵ حکم رساندیم. این احکام در زمینههای مختلفی تنظیم شدند که بیشترین آنها یعنی ۴۱ حکم که مربوط به موضوع حمل و نقل و ترافیک و رفع آلودگی هوا است. در حقیقت این احکام مستقیما مربوط به این موضوعات هستند. این در شرایطی است که در حوزه هوشمندسازی نیز احکامی مرتبط با این دو حوزه وجود دارد.
وی افزود: در حوزه ایمنی و بافت فرسوده ۲۵ حکم، فرهنگی و اجتماعی ۲۱ حکم، هوشمندسازی و بهبود مدیریت ۳۷ حکم و همچنین احکامی در ارتباط با نظارت و پایش که در خلال آن ارائه گزارشهای دورهای نیز وجود دارد در برنامه چهارم پیش بینی شده است. در حقیقت فلسفه بر این مبنا بوده که احکام زیادی ننویسیم و مواردی که دائمی هستند باید در قالب لایحه توسط شهرداری تهران ارائه شود.
وی تاکید کرد: در ارتباط با اتوبوسها نمیتوانیم به صورت دقیق پیش بینی کنیم که چه تعداد وارد چرخه میشود. این موضوع به تعداد تولید کارخانهها مرتبط است. پیش بینی بنده ورود ۱۰۰۰ دستگاه جدید و نوسازی حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای سال آینده است. جلسات مشترکی در مجلس به همراه کارخانهها تشکیل شد که در جمعبندی تقریبی این موارد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ریاست شورای اسلامی شهر تهران در خصوص انطباق برنامه چهارم مدیریت شهری با بودجههای سالانه نیز گفت: پیشتر مقرر بود برنامهها به صورت پنج ساله تدوین شوند، اما وزارت کشور در بخشنامهای اعلام کرد با توجه به اینکه دوره شوراها چهار ساله است برنامهها نیز باید چهار ساله تدوین شود. البته این در شرایطی است که افراد از روز نخست ورود به شورا باید برنامه بنویسند. لذا ما دقیقا حدود سه سال و سه ماه برای اجرای برنامه فرصت داریم. بر همین اساس نیز بسیاری از موارد در این برنامه در مدت هشت ماه پس از آغاز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی ادامه داد: البته تا ۱۰ روز آینده شهرداری و شورا با هماهنگی یکدیگر برشهای سالیانه را تهیه و به صحن شورا ارائه میکنند که پس از تصویب در دستور کار قرار خواهد گرفت. بی تردید برشها بر اساس آینده و منابع شهرداری تنظیم خواهد شد. تنظیم برنامهها با توجه به شرایطی که پایداری قیمتها وجود ندارد کار پیچیدهای است. امیدواریم بتوانند کنترل قیمتها را انجام دهند اما پروژههای عمرانی باید افزایشها در آنها پیش بینی و در برشهای سالیانه قید شود.
وی تاکید کرد: در برنامه چهارم پیش بینی ورود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت به حمل و نقل عمومی تهران تا پایان برنامه پیش بینی شده که مقدمات آن فراهم شده و امیدواریم به چرخه تولید برسد تا به مشکل رفع آلودگی هوای تهران کمک کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از تلاش شورا و شهرداری ؛با همین رویکرد برنامه چهار ساله شهر تهران تدوین شد که سال جاری نخستین سال آن قلمداد میشود که پشت سر گذاشتهایم. علت این موضوع این است که اولین سالی هستیم که این تغییر اتفاق افتاده و قطعا در دورههای بعدی این نقیصه حل خواهد شد.
وی ادامه داد: از اردیبهشت ماه سال جاری کار تدوین برنامه آغاز شد و این کار توسط نیروهای متخصص شهرداری تهران انجام شده است. در حقیقت با دعوت از اساتید دانشگاه کار آغاز شده، کمیتههای مختلف شکل گرفت و در تمامی این مراحل کارشناسان شورا نیز در کنار دوستان قرار داشتند و پس از شش ماه کار در شهرداری در ۷۰ روز گذشته کارشناسان شورا که آنها نیز از پرسنل شهرداری هستند در جلسات متعددی که در کمیسیونها برگزار شد جمعبندی برنامه را انجام دادند. در همین راستا چهار جلسه کمیسیون تلفیق برگزار شد که باید از همه همکارانم در راستای تدوین این برنامه قدردانی کنم.
وی تاکید کرد: تلاش بر این بود که با توجه به منابع مشخص و محدود در شهرداری تهران برنامهای اجرایی تدوین شود. امیدواریم در اجرای این برنامه به بیشترین میزان تحقق دست پیدا کنیم.
میثم مظفر دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست خبری گفت: در هر برنامه این سوال مطرح میشود که رویکرد و جهت گیری اصلی برنامه چیست؟ لذا باید اعلام کنم در برنامه چهارم تحول و پیشرفت جهت گیری حرکت به سمت عدالت شهری است و عدالت شهری در عرصههای موضوعی که برنامه را شکل میدهند بطور کامل تعریف شده و در فصول مختلف به دنبال تحقق این عدالت در برنامه هستیم. برای مثال به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم و به تبع آن محدودیتهایی برای خودروهای خصوصی اگر ایجاد شود با هوشمند سازی به دنبال کاهش مداخلات سلیقهای خواهیم بود.
وی ادامه داد: نقطه مرکزی برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهری برقراری و حرکت به سمت عدالت شهری است. عدالت شهری در راستای دسترسی برابر به امکانات شهری است. در حقیقت زیرساختها باید در مناطق ۲۲ گانه تهران متوازن شود. قطعا عدالت شهری در راستای در نظر گرفتن اقشار کم توان و نیازمند حمایت است. عدالت شهری نیز در راستای پاسداشت و صیانت از محیط زیست و حفظ حقوق دیگران است.