اقتصادیبانک و بیمه

پایانی بر بانک ها و موسسات نظامی در سال ۹۷

اقتصاد جامعه؛ ادغام موسسات و بانک‌های نظامی که از اواخر سال ۹۶ بحث آن مطرح شده بود، در سال ۹۷ اجرایی شد تا پرونده موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های نظامی به طور کامل بسته شوند و سرو سامان پیدا کنند.

 

به گزارش اقتصاد جامعه وبه نقل از فابانیوز، در سال ۹۷ تکلیف بانک‌ها و موسسات نظامی یکی پس از دیگری تعیین شد تا شاید کابوس بحران موسسات مالی غیرمجاز که صدمات غیرقابل جبرانی را به اقتصاد کشور وارد کرده بودند دیگر تکرار نشود. ۵ موسسه و بانک متعلق به نیروهای مسلح در سال ۹۷ در یک بانک دولتی ادغام شدند تا در مسیر اصلاح روند اصلاحات کلی در زمینه بانک‌ها اقدام موثری از سوی بانک مرکزی صورت بگیرد.
شهریورسال گذشته امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد که مؤسسه‌های مالی وابسته به نهادهای نظامی در چارچوب قانون ساماندهی می‌شود. پس از آن در اسفند ماه سال گذشته معاون نظارتی بانک مرکزی به صورت رسمی از ادغام مؤسسه تعاونی اعتبار ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار خبر داد و اعلام کرد که تا بهار ٩٧ کار ادغام انجام خواهد گرفت.
«تقویت نظام بانکی» هدف اصلی از این ادغام ها اعلام شد و بدین ترتیب نخستین گام برای پروژه ادغام بانک‌های نظامی در اردیبهشت ماه آغاز و آخرین گام آن نیز در اسفند ماه برداشته شد.
اردیبهشت ۹۷، استارت ادغام زده شد/ اعلام آمادگی شرکت خدمات
هفته دوم اردیبهشت ماه امسال بود که وعده بانک مرکزی جامه عمل پوشید و سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن پیامکی دریافت کردند که در آن اعلام شده بود حساب‌های آنها به بانک انصار منتقل شده است؛ دستگاه‌های خودپرداز مستقر در شعب مؤسسه ثامن نیز به نام بانک انصار تغییر کرد.
با آغاز فرآیند ادغام مؤسسه ثامن در بانک انصار، بانک صادرات ایران که تا پیش از این در خودپردازهایش به کارت‌های ثامن خدمات ارائه می‌کرد، از ۱۲ اردیبهشت این اتصال را قطع کرد.  بانک انصار نیز در اطلاعیه‌ای روش این ادغام را تشریح و اعلام کرد که در مرحله نخست تجمیع، با حمایت و هماهنگی بانک مرکزی، شعب تعاونی اعتبار ثامن به شعب بانک انصار تبدیل و سپرده‌های آن به بانک منتقل می‌شود و در روزهای آتی همانند سایر مشتریان بانک انصار از خدمات کامل بانکی از جمله شبکه شتاب بهره‌مند می‌شوند.
همچنین معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد که زیرساخت‌های لازم برای تأمین نظام یک‌پارچه بانک‌داری مترکز (core banking) بیش از چند هزار شعبه وجود دارد و بانک‌هایی که ادغام می‌شوند می‌توانند از این سیستم استفاده کنند. فائز با اشاره به خدمات سیستم Core banking این شرکت‌، اظهار کرد: در حال حاضر این محصول توانایی مدیریت بیش از چند ۱۰ میلیون تراکنش لحظه‌ای در روز و ارائه خدمات به بیش از چند هزار شعبه را دارد، به این ترتیب، در خصوص اجرای سیاست دولت در رابطه با ادغام بانک‌ها و مؤسسات مالی کوچک‌تر و ایجاد ابر بانک با سازمانی بزرگ‌تر و تعداد شعب زیاد، نگرانی خاصی از منظر اجرایی وجود نخواهد داشت.
آغاز ادغام بانک‌های مسلح با دستور رئیس‌جمهور/ اصلاح بانک‌ها کلید خورد
هفتم اسفند ماه، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور آخرین گام در مسیر ادغام بانک‌های نظامی را اعلام و تاکید کرد که بانک‌ها و موسسات مالی متعلق به نیروهای مسلح در یک بانک دولتی ادغام خواهند شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در زمینه اصلاح ساختار بانک‌ها، تاکید کرد: «در حین اعمال فشارهای اقتصادی دشمن بر دولت، اصلاح بانک‌ها همزمان با روندی سریع‌تر از قبل ادامه دارد و این کار برای اقتصاد امروز و آینده کشور و همچنین سالم‌سازی بانک‌ها بسیار اهمیت دارد و ان‌شاءالله به‌زودی چند بانک متعلق به نیروهای مسلح در هم ادغام خواهند شد و این اقدام به اصلاح روند اصلاحات کلی در زمینه بانک‌ها کمک خواهد کرد.»
چهار روز بعد و با دستور رئیس جمهور، روند ادغام بانک‌های نظامی کشور در بانک سپه به آخرین مرحله رسید تا بر اساس آن، بانک ها و موسسات مالی متعلق به نیروهای مسلح مانند انصار، حکمت ایرانیان، مهراقتصاد، کوثر و قوامین از این پس تحت عنوان بانک سپه شناخته خواهند شد. همان روز یعنی ۱۱ اسفند ۹۷، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به گفت‌وگوی ویژه خبری رفت و درباره جزئیات این ادغام توضیحاتی را ارائه کرد.
وی با ابین اینکه این پنج موسسه بانکی نزدیک به ۲۴ میلیون سپرده گذار با ارزش ۲۱۴ هزار میلیارد تومان دارند، تاکید کرد:‌ برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده‌گذاران صورت نگیرد و همه سپرده‌گذاران، تسهیلات‌گیرندگان، کارکنان و سهامداران قراردادشان ادامه خواهد داشت و لغو نخواهد شد. اما از اکنون تا چهار ماه آینده این پنج بانک فرصت دارند مجامع خود را برگزار کنند و بعد از برگزاری بانک سپه هم مجمع خود را برگزار می‌کند و فرایند ادغام صورت می‌گیرد.
جزئیات ادغام/ بزرگترین بانک کشور تشکیل می‌شود
پنج بانک و موسسه مالی متعلق به نیروهای مسلح شامل بانک انصار، بانک مهر اقتصاد، بانک قوامین، موسسه اعتباری کوثر و بانک حکمت ایرانیان در بانک دولتی سپه ادغام شدند. این بانک ها به ترتیب بانک انصار ۱۰۵۷ شعبه، موسسه اعتباری کوثر با ۳۵۲ شعبه، بانک مهر اقتصاد با ۸۰۰ شعبه، بانک قوامین با ۷۲۹ شعبه و بانک حکمت ایرانیان با ۱۳۲ شعبه در بانک دولتی سپه با یک هزار و ۷۰۳ شعبه ادغام شدند تا بزرگترین بانک کشور با مجموع ۴ هزار و ۷۷۳ شعبه تشکیل شود.
رقم کل تسهیلاتی که این ۵ بانک و موسسه ارائه کرده اند ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و ارزش کل سپرده های موجود در این بانک ها نیز به ۲۱۴ هزار میلیارد تومان می رسد. علاوه بر این مجموع کل سپرده گذاران این ۵ بانک و موسسه به ۲۴ میلیون نفر می رسند. آنطور که همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد هیچ تغییری در روند سپرده گذاری، تسهیلات و … این بانک های پس از ادغام ایجاد نمی شوند و همه عملیات های بانکی در قالب بانک سپه ادامه خواهد داشت. همچنین به گفته همتی تا چهار ماه آینده، نام این موسسات و بانک ها بدون تغییر باقی خواهد ماند و پس از برگزاری مجامع نام همگی آنها به بانک سپه تغییر خواهد کرد
لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/D2x0f

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا