اقتصادیبازار سرمایه

پرداخت مالیات؛ شهروند مطالبه گر، دولت پاسخگو

جامعه اقتصادی ؛در نشست هم اندیشی رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اساتید و نخبگان دانشگاهی بر فرهنگ سازی مالیاتی به عنوان وظیفه ای ملی تاکید شد و اعضای حاضر در نشت، پرداخت مالیات را موجب تحقق «شهروند مطالبه گر و دولت پاسخگو» دانستند.

به گزارش جامعه اقتصادی و به نقل از رسانه مالیاتی ایران، در این جلسه که جمعی از اساتید دانشگاه و نخبگان برجسته حضور داشتند، دکتر سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در سال های اخیر چه از نظر تأمین درآمدهای دولت و چه از نظر تحول سیستم مالیات ستانی، تکالیف سنگینی بر عهده سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، گفت: برای تحقق اهداف سازمانی نیازمند تعامل عملیاتی و مستمر با جامعه نخبگانی و اساتید دانشگاه و صاحب نظران هستیم.

تورم ساختاری در کشور ریشه در کسری بودجه دولت دارد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از دلایل وجود تورم ساختاری در کشور را کسری بودجه دولت عنوان کرد و بیان داشت: سال ها است اصلاحات ساختاری بودجه مطرح است، که یکی از اولویت های اصلی در این خصوص اصلاح نظام مالیاتی کشور و  قطع وابستگی بودجه به نفت و تأمین منابع درآمدی دولت از محل درآمدهای مالیاتی است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اصلاح نظام مالیاتی ضمن اینکه موجب افزایش منابع عمومی می شود، ابزار مفیدی برای رفع موانع تولید و بهبود محیط کسب و کار و اصلاح رابطه دولت و ملت است.

دکتر سبحانیان تصریح کرد: طبق ادبیات توسعه در اقتصادهایی که مبتنی بر نظام های مالیاتی مترقی هستند، هر چه دولت ها بیشتر به منابع مالیاتی متکی باشند، حاکمیت ها و دولت ها نسبت به مردم پاسخگوتر می باشند و این یکی از دستاوردهای مهم یک نظام مالیاتی مترقی می باشد که طبق اسناد و قوانین بالادستی باید نظام مالیاتی کشور هم به این سمت حرکت کند.

چالشی به درازای گذار از نظام مالیاتی سنتی به نظام مالیاتی هوشمند

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نظام مالیاتی برای رسیدن به نقطه مطلوب با چالش هایی مواجه است، گفت: سنتی بودن نظام مالیاتی یکی از چالش های مهم و تاریخی نظام مالیاتی است که بار سنگینی را به دلیل ممیز محور بودن بر عهده کارکنان سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور گذاشته است. در عین حال تکلیف حرکت از سمت نظام مالیاتی سنتی به نظام مالیاتی هوشمند و داده محور بر عهده سازمان گذاشته شده است که از جمله آن اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است که نظام مالیاتی را به سمت هوشمند سازی پیش می برد.

وی با تأکید بر لزوم تحول نظام مالیاتی از مالیات ستانی سنتی به مالیات ستانی هوشمند، اظهار داشت: عزم و اراده تحول در نظام مالیاتی امروز بیش از هر زمانی در مجموعه حاکمیت و سازمان امور مالیاتی وجود دارد.

بستر حقوقی در کشور به گونه ای است که بار سنگینی بر دوش اشخاص حقوقی است

دکتر سبحانیان چالش مهم دیگر پیش روی نظام مالیاتی را نظامات حقوقی مالیاتی دانست و اظهار داشت: به موجب قانون سازمان امور مالیاتی مجری احکام و تکالیف مالیاتی است. بستر حقوقی در کشور به گونه ای است که بار سنگینی بر دوش اشخاص حقوقی است در حالی که در دنیا عمده بار مالیاتی مبتنی بر مصرف و ثروت و به سمت مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و کاهش بار مالیاتی اشخاص حقوقی و به سمت مالیات ستانی بیشتر از مصرف و اشخاص حقیقی می باشد.

وی تعدد معافیت های مالیاتی را چالش دیگر نظام حقوقی مالیاتی دانست و گفت: معافیت های مالیاتی هم موجب از دست دادن بسیاری از درآمدهای مالیاتی می شود و هم به جهت عدم هدفمندی و نقطه زنی، این معافیت ها کاملا غیر هدفمند و به صورت کور توسعه پیدا کرده است و عمدتا مبتنی بر مباحث اقتصاد سیاسی رقم خورده اند که علاوه بر از دست رفتن درآمدهای مالیاتی، اجتناب مالیاتی را نیز دامن زده اند.

رفع ابهام نسبت به مصارف مالیات

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ابهام مردم نسبت به مصارف مالیات را چالش دیگر نظام مالیاتی دانست و افزود: به عنوان حاکمیت باید برای مردم تشریح کنیم که مالیات پرداختی آنها صرف اموری چون بهداشت، عمران و آبادانی، امنیت و … می شود که این موضوع مطالبه به حق مردم است و نظام مالیاتی نیز خود را موظف به پاسخگویی می داند و ضمن اینکه موجب افزایش تمکین مالیاتی می شود.

دکتر سبحانیان در ادامه به برخی از اقدامات و برنامه های سازمان امور مالیاتی کشور برای مواجهه با این چالش ها در دوره تحولی اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم برای تحول در حوزه پایه های مالیاتی و بسترهای حقوقی مالیات ستانی اقدامات خوبی صورت گرفته که تدوین لایحه مالیات بر مجموع درآمد از آن جمله است.

وی تدوین لایحه مالیات بر مجموع درآمد را به جهت تکیه بیشتر نظام مالیاتی به مجموع درآمد اشخاص حقیقی دانست و گفت: در همین راستا در طول دو سال گذشته نرخ  مالیات بر اشخاص حقوقی را هفت درصد کاهش داده ایم.

ظرفیت بالایی جهت مالیات ستانی از بخش غیر رسمی اقتصاد وجود دارد

دکتر سبحانیان مبارزه با فرار مالیاتی را برنامه مهم دیگر نظام مالیاتی در دوره تحولی برای مقابله با چالش ها دانست و تشریح کرد: ظرفیت بالایی جهت مالیات ستانی از بخش غیر رسمی اقتصاد وجود دارد که نظام مالیاتی با توجه به داده هایی که در دست دارد و روش هایی چون تقاطع گیری و داده کاوی به صورت سیستمی اقدام به شناسایی فرارهای مالیاتی می کند.

وی مبارزه با فرار مالیاتی را در جهت تحقق عدالت مالیاتی در کشور دانست و گفت: یکی از گلایه های به حق فعالان اقتصادی، ناعدالتی هایی بود که در نتیجه فرار مالیاتی به وجود می آمد که با جدیت در نظام مالیاتی دنبال می شود که اجرای کامل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از برنامه های بزرگ نظام مالیاتی در همین جهت می باشد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تکریم مودیان را یکی از اولویت های دیگر نظام مالیاتی در دوره تحولی جدید دانست و گفت: گفتگو با مردم و مودیان موجب تمکین مالیاتی می شود که در همین راستا در خردادماه که موعد ارائه اظهارنامه و فرم تبصره ماده ۱۰۰ بود در ۲۲۰ نقطه از کشور میز خدمت مالیاتی جهت پاسخگویی مستقیم به مودیان مالیاتی برگزار شد.

عدم درگیری نظام مالیاتی با مودیان خرد و تمرکز بر مودیان بزرگ

دکتر سبحانیان عدم درگیری نظام مالیاتی با مودیان خرد و تمرکز بر مودیان بزرگ را برنامه دیگر نظام مالیاتی در دوره تحولی جدید دانست و گفت: در همین راستا ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم ظرفیت خوبی است که باید عملیاتی شود و تمرکز نظام مالیاتی بر مودیان بزرگ گذاشته شود تا هم کیفیت رسیدگی ها در سازمان امور مالیاتی افزایش یابد و هم توسعه فضای کسب و کار را در کشور داشته باشیم که این مهم نیز به عزم و اراده مجموع حاکمیت نیازمند است.

صدایی مشترک

در ادامه این جلسه، اساتید و صاحبنظران حاضر در جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود درباره موضوعات مالیاتی همچون لزوم نهادینه شدن فرهنگ مالیات در جامعه، اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، پایه های جدید مالیاتی، شناسایی مودیان جدید مالیاتی و مقابله با فرار مالیاتی پرداختند.

گفتنی است فصل مشترک صحبت اساتید و نخبگان حاضر در این نشست این جمله بود که پرداخت مالیات، شهروندان را مطالبه گر و دولت را پاسخگو می کند.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/74t7c

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا