سیاسی

پول مورد توافق در جاده ابریشم می‌تواند یوآن باشد

اقتصاد جامعه؛چین نظام اقتصادی یک کمربند یک جاده را دنبال می‌کند و تعداد زیادی از شرکای اقتصادی و هم‌پیمانان تجاری در این مسیر قرار می‌گیرند و می‌توانیم از الان پیش‌بینی کنیم که در آینده پول مورد توافق در جاده ابریشم می‌تواند یوآن باشد و بر اساس آن، ارزش‌گذاری شود. یعنی یک رقیب بالقوه برای دلار که خیلی نزدیک شده و امکان تحققش هست.
با توجه به سلطه دلار بر بسیاری از کشورها برای ارزش‌گذاری پولشان و تقاضایی که همواره برای دلار وجود دارد این پول به منزله‌ای برای ذخایر ارزی در حساب تراز پرداختی کشورها محسوب می‌شود.
از سوی دیگر این نکته هم مهم است که خیلی از کشورها برای اینکه هزینه‌های مبادله‌شان را حداقل‌سازی کنند ترجیح می‌دهند با دلار معامله انجام دهند. شرایط و ویژگی‌هایی که دلار دارد از نظر ذخیره ارزش و سهولت و دسترسی بهتر در پرداخت معاملات و مورد پذیرش بودن بازرگانان و فعالان اقتصادی خرد و کلان در کشورهای مختلف در شرایط کنونی آن را مبنا و ملاک ارزش‌گذاری کرده اما در آینده میان‌مدت می‌توانیم شاهد نظام چند قطبی ارزی باشیم که یکی از آنها یوآن چین است.
یوآن چین قطعا پول قوی محسوب می‌شود چون قدرت اقتصاد چین با آن شکل گرفته است. پیش‌تر گفتیم هر چه بنیه اقتصادی کشوری قوی بشود پول آن کشور به عنوان پول قابل قبول در مبادلات و به عنوان ذخیره ارزش در نظر گرفته می‌شود. یعنی ریسک نگهداری پول‌های مختلف بر می‌گردد به اینکه اقتصاد کشورها در چه شرایطی باشد. مثلا اگر بخواهیم روسیه را به عنوان اقتصاد بزرگ در نظر بگیریم و کشورهای دیگر متقاضی روبل باشند و روبل را به عنوان وسیله پرداخت و یا ذخیزه ارزش یا دارایی در نظر بگیرند، ریسک بالایی دارد. بخاطر اینکه روسیه در بحران جنگ است و به دلیل تحمیل تحریم‌ها یا قطع صادرات و واردات این کشور، نگهداری روبل ریسک بالایی دارد یا می‌توانیم بگوییم در این چند سال اخیر که شرایط تورمی در اقتصاد امریکا و اروپا هم ایجاد شده باز ریسک نگهداری این پول‌ها افزایش پیدا کرده و احتمال ریزش ارزش دلار در مقایسه با دیگر پول‌ها وجود دارد.
در آینده شاهد تحولاتی در سبد مدت پول‌های قوی خواهیم بود که می‌تواند مزایایی داشته باشد. وقتی کشورها سبدی از پول‌ها را به عنوان یک دارایی داشته باشند، ریسک ناشی از تک واحدی بودن یک پول، کمتر می‌شود. همانطور که دارایی‌های متنوع در یک سبد، ریسک را پایین‌تر می‌آورد. وقتی امکان رقابت بین پول‌های قوی کشورها مثل دلار، یوآن، ین، یورو و پوند وجود داشته باشد که دارد شکل می‌گیرد، آن وقت ریسک ناشی از نگهداری این پول‌ها هم کمتر می‌شود.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/qlhc5

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا