اقتصادییادداشت

چشم انداز هوش مصنوعی

جامعه اقتصادی؛هوش مصنوعی (AI) قابلیت شناخت و انجام کارکردهای ذهن انسان مانند درک مسائل، استدلال، یادگیری و حل مسائل که در حوزه‌های علمی و صنعتی به صورت جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد را دارد. رباتیک خودروهای خودران، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق از حوزه‌های اصلی بکارگیری هوش مصنوعی در تحلیل مسائل تجاری هستند. اگرچه، هوش مصنوعی پتانسیل بالایی برای رشد اقتصادی در کشورها ایجاد می‌کند، اما در حال حاضر این فرصت به صورت برابر در تمامی کشورها ایجاد نشده است. این در حالی است که ادامه روند موجود، به افزایش فاصله بین کشورهای پیشرفته و کشورهای منفعل در حوزه هوش مصنوعی منجر خواهد شد و تغییر پارامترهای تعادل اقتصاد جهانی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگاز جامعه اقتصادی،امروزه هوش مصنوعی تقریباً در تمام حوزه‌های کسب و کار به کار می‌رود و شیوع ویروس کرونا باعث شده است سرمایه گذاری‌های بیشتری در حوزه پزشکی و داروپردازی صورت گیرد. بنابراین همراه با تکامل این فناوری، چالش‌های پیرامون مسائل اخلاقی و تنوع آن نیز گسترش می‌یابد. موسسه هوش مصنوعی انسان محور دانشگاه استنفورد شاخص سالانه AI خود را منتشر نمود. این شاخص در بر گیرنده چشم انداز کلی این حوزه از فناوری است.
بدون شک هوش مصنوعی همچون سایر دستاورد‌های تکنولوژی شمشیری دو لبه است و همان‌گونه که بهره‌گیری از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف زندگی اعم از حوزه حمل و نقل و کنترل ترافیک یا حوزه‌های سلامت و فراهم شدن امکان جراحی از راه دور و با کمک دوربین‌های مدار بسته، اما گسترش کاربرد‌های هوش مصنوعی در سراسر جهان نگرانی‌هایی را هم در پی داشته است.
تعداد بسیار زیادی از کشورها به این گروه تعلق دارند. این کشورها با توجه به پایداری مناسب فاکتورهای توانمندساز، در جایگاه مناسبی برای جذب منافع اقتصادی AI هستند. دلیل اصلی آغوش باز اغلب این اقتصادها برای هوش مصنوعی، روند نزولی رشد بهره‎وری است. انگیزه دیگر نیز، هزینه بالای نیروی کار است. اقتصادهای بزرگی مانند آلمان، ژاپن و انگلستان که دارای رتبه بالایی برای نوآوری در مقیاس بالا و تجاری‌سازی راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، در این گروه قرار دارند. این در حالی است که قرارگیری اقتصادهای متصل و کوچک‌تر مانند سنگاپور و کره جنوبی در این گروه، به دلیل قابلیت رشد بهره‌وری از طریق اجرای مدل‌های نوآورانه تجاری در این کشورهاست.
افزایش روز افزون رقابت ژئوپلیتیک بین ایالات متحده و چین بر سر هوش مصنوعی ادامه دارد. کمیسیون امنیت ملی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی طی گزارشی هشدار داد که اگر رویکرد های فعلی تغییر نکنند، چین از توانمندی، استعداد و جاه‌طلبی لازم برای پیشی گرفتن از آمریکا و تبدیل شدن به قدرت برتر جهان در حوزه هوش مصنوعی تا یک دهه دیگر برخوردار است. همچنین دسترسی باز داده یکی از چالش‌های اصلی کشور در زمینه هوشمندسازی است که کمتر به آن توجه شده و نیازمند رگولاتوری و قوانین مشخص است تا ضمن ایجاد بازار مناسب و رقابت، امنیت داده‌ها را نیز به همراه داشته باشد.
باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به جدید‌بودن موضوع هوش مصنوعی، هنوز جایگاه و دانش آن در میان مدیران تبیین نشده ‌و برقراری گفتمان بین مدیران، سرمایه‌گذاران و متخصصان در حوزه‌های مرتبط با تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در راستای احصای ملزومات توسعه این فناوری در کشور و در کنار آن، تهیه محتوای مناسب در این زمینه را طلب می‌کند.
نگرانی از نقض حریم خصوصی افراد، به دست گرفتن کنترل انسان‌ها و در نهایت افزایش تبعیض و نابرابر ی ‌های موجود به عبارت دیگر هوش مصنوعی همان‌طور که می‌تواند به عنوان ابزاری برای توسعه و به خصوص توسعه حقوق بشر محسوب شود به همان اندازه می‌تواند با نقض حریم خصوصی و نفوذ و حاکمیت مؤسسات بزرگ در زندگی مردم به سرکوب حقوق بشر منتهی شود. از همین رو در تمام دنیا و به خصوص اروپا به دنبال وضع قواعدی برای کاهش چالش‌های حقوقی ناشی از گسترش هوش مصنوعی هستند.این قوانین بیشتر برای شرکت هایی چون آمازون، گوگل، فیسبوک و مایکروسافت نوشته شده‌اند که در حال گسترش این تکنولوژی هستند.
اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانه ای برای نحوه استفاده از هوش مصنوعی در کشورهای عضوش وضع کرده است. این قوانین توضیح می‌دهند که شرکت ها چگونه باید از این تکنولوژی تازه کشف شده استفاده کنند. پیش نویس این قوانین برای استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌های مختلف محدودیت تعیین می‌کند. این فعالیت‌ها شامل استفاده از هوش مصنوعی در ماشین‌های خودران، وام‌دهی بانکی، ثبت‌نام مدارس و تصحیح امتحانات و … می‌شوند.

این قوانین شامل استفاده از هوش مصنوعی توسط سیستم‌های اجرای قانون، دادگاه‌ها و مکان‌هایی که ممکن است باعث به خطر افتادن مردم ‌شوند، هم می‌شوند. برخی از مصارف مانند تشخیص چهره در مکان های عمومی بصورت زنده، ممنوع شده‌اند. البته در موارد امنیت ملی و دیگر موارد اینچنینی استثنا قائل شده است. این قوانین ۱۸۰ صفحه‌ای سعی دارند که قبل از همه‌گیر شدن این تکنولوژی جدید، بر آن کنترل پیدا کنند.
بسیاری از شرکت‌های دیگر از هوش مصنوعی برای تولید دارو، صدور بیمه‌نامه و محاسبه سود در بانک‌ها استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که دولت‌های مختلف در زمینه عدالت کیفری و خدمات عمومی از این فناوری استفاده می‌کنند. ممکن است چند سال طول بکشد تا این قوانین نهایی شوند.
توسعه فناوری هوش مصنوعی بر اساس عدالت و مسائل اخلاقی یکی از مهم ترین نگرانی های شرکت های سیلیکون ولی است. یکی از سرگروه‌های یک تیم تحقیقاتی در گوگل که استفاده‌های اخلاقی از هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار داده بود گفته که به دلیل انتقاد از محدودیت های گوگل برای استفاده از هوش مصنوعی، از این شرکت اخراج شد.در داخل شرکت‌هایی مانند گوگل، بحث فروش نرم ‌افزار های هوش مصنوعی به دولت‌ها برای استفاده نظامی هم بالا گرفته است.

خبرنگاز :علیرضا شخص اسدی

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/QQzjn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا