اجتماعیشهری، جامعه

کاشت۲۲۰۰متر مربع چمنSOD در غرب تهران

اقتصاد جامعه؛به همت اداره فضای سبز منطقه۹، ۲۲۰۰متر مربع چمن رولی یا چمن فرش و به نوعی چمن آماده با نام مرسوم SOD در پهنه غربی پایتخت کاشته شد.

به گزارش اقتصاد جامعه و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۹، مصطفی دینی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه در این خصوص گفت: رایج ترین شیوه کاشت چمن یا پوشش های چمنی کاشت و تکثیر آنها از طریق بذر می باشد .

وی افزود:کاشت چمن رول را نمی توان به خــودی خود یک شیوه تکثیـــــر محسوب کرد و این شیوه را شاید بتوان صرفاً نوعی انتقال تلقی کرد که محصول آن به نام های متعددی از جمله؛ چمن رولی یا چمن فرش، چمن آماده با نام مرسوم SOD خوانده می شوند.
معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه۹ توضیح داد: چمن رولی یا SOD پوششی است چمنی که قسمتی از خاک بستر مجاور آن توسط ریشه ها با یکدیگر پیوسته اند، SOD در واقع همان روش های کاشت بذر SEEDING می باشد، لیکن به واسطه کاهش حجم خاک روش های اجرایی و نگهداری آن دستخوش تغییراتی به فراخور محیط تقاضا و کاربری آن گشته است که این شیوه در حال حاضر مورد استفاده جهانی داشته و رو به توسعه و بهبود است.
دینی به مزایای چمن کاری از طریق SOD که باعث تسریع در اجرا می شود اشاره کرد و بیان داشت: اجرای عملیات بدون توجه به فصول و محدودیت های زمانی شامل مدیریت زمانی آب در بازه زمانی کاشت تا برداشت، کاهش هزینه های جانبی در مدت عملیات تا مرحله استقرار، قابلیت ترمیم زمین و
غلبه بر عوامل محدود کننده، بارش ها، تند باد ها، سرما و گرمای فزاینده حذف واکاری، عدم استفاده از مالچ و کود دامی و در نتیجه تسریع در طراحی فضای سبز می باشد.
وی با اشاره به روش های اجرایی تصریح کرد: این عملیات در مزرعه SOD از طریق کاشت بذر انجام شده و کلیه مراحل کاشت بذر از زیر سازی تا نگهداری و تیمارهای لازم در طول این مدت را شامل می شود و در واقع برداشت محصول شامل زیر مرحله های cutting,rolling,transfer است که هر یک مدیریت جداگانه ایی را طلب می کند.
معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه۹ در ادامه افزود: در مرحله cutting پوشش چمن تا عمق مناسب توسط دستگاه های ویژه معروف به sod cutter به صورت نوارهایی با عرض یکسان و استاندارد در طول مناسب به منظور حمل و برش خواهد خورد و پس از آن در مرحله rolling نوارها توسط دستگاه ها یا شیوه های معمول به صورت رول های قابل حمل پیچیده می شوند که در مرحله آخر رول ها روی تریلر ها برای حمل به سایت اصلی انتقال می یابند.
وی همچنین گفت: در مرحله جاگذاری که این مرحله پس از تسطیح و رگلاژ بستر کاشت رول ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و عملیات نگهداری شروع می شود و پس از طی مراحل رشد و استقرار به صورت یکپارچه در خواهد آمد،که نمونه اجرا شده آن در منطقه۹ واقع در تپه شماره۴ میدان آزادی می باشد.
دینی در خاتمه یاد آور شد: این چمن از نوع سردسیری با فرمول بذر ۲۰% پوا ، ۲۰% فستوکا ، ۶۰% لیلیوم می باشد که در مساحت ۲۲۰۰متر مربع با هزینه یک میلیارد و هفتصد و هشتاد و دو میلیون ریال در منطقه۹ کشت شده است.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/y6GZG

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا