اجتماعیشهری، جامعه

گلپایگانی  خبر داد:آمادگی شهرداری تهران برای تعامل  با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

اقتصاد جامعه؛ با حضور مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی و مدیران ارشد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، جلسه هم اندیشی و هم افزایی با موضوع حفظ و احیاء بافت تاریخی در محل مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران برگزار شد و مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اقدامات شهرداری تهران در حفظ و احیاء بناهای تاریخی و ارزشمند را بسیار مطلوب و راهگشا عنوان کرد. هم چنین معاون شهرسازی ومعماری شهرداری تهران نیز از آمادگی شهرداری برای تعامل بیشتر با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای حفظ و نگهداری از میراث تاریخی و بناهای ارزشمند پایتخت خبر داد.

به گزارش اقتصاد جامعه وبه نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در این جلسه هم اندیشی که پیرو تفاهم نامه های قبلی شکل گرفته بود، موضوعات مختلفی همچون ، تهیه و اجرای آیین نامه اجرایی کمیته های تخصصی ، تهیه شناسنامه های بناهای تاریخی، تهیه طرح ها و پروژه ها، راه اندازی سامانه اطلاعات بناهای تاریخی، جلوگیری به موقع از تخریب بناهای تاریخی و ارزشمند، تداوم برگزاری جلسات تخصصی دوره ای و تأمین نیازهای فنی و تخصصی فی مابین شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .
در حاشیه این جلسه دکتر پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت : ما معتقدیم بناهای تاریخی حافظ شهر هستند .
وی افزود: متولی امور و بهره برداری و مدیریت شهر با شهرداری است، بر این اساس وقتی نهاد حاکمیتی و نهاد اجرایی با هم پیوند بخورند و هم سو شوند می توانند اقدامات بزرگی را انجام دهند.
جانفشان افزود:یکی از این اقدامات،پیگیری رفع و رجوع کردن، مرمت و بهسازی بناهای تاریخی است که خوشبختانه ازسوی مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران این اقدامات به شکل مطلوبی آغاز شده و در حال پیگیری و اجرا ء است .
وی در ادامه تأکید کرد: در شرایط حاضر هم شورای اسلامی شهر، شخص شهردار پایتخت و معاونت شهرسازی و معماری به موضوع بافت های تاریخی و هویت شهر تهران اهمیت بسیاری می دهند که این امر بسیار پسندیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: توجه به میراث شهر تهران فرصت مناسبی را پیش روی ما قرار داده است تا با مشارکت، تعامل و هم افزایی کارهای اساسی در بافت های تاریخی و ارزشمند را پیش ببریم . وی یادآورشد :گام برداشتن در این مسیر بسیار سازنده است و برای شهر و شهروندان و حفط و احیاء بناهای تاریخی و ارزشمند مفید است و باید تدوام یابد.
وی اقدامات ارائه شده توسط مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در بخش های مختلف را با اهمیت خوانده و افزود: اقدامات و حرکت های خوبی در این حوزه توسط شهرداری برداشته شده است که هم راستا با سیاست های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران است و ما خواستار تدوام این اقدامات هستیم .
در این جلسه هم چنین مهندس عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره بر اهمیت حفظ بناهای تاریخی و ارزشمند تأکید کرد : شهرداری در این بخش مأموریت های مهم و مشترکی با سازمان میراث فرهنگی دارد . درعین حال ما بناها و بافت های تاریخی شهر را به عنوان میراث شهر می دانیم . این ها اساس و بنیان شکل گیری شهر را تشکیل می دهند. بنابراین با این نگاه آماده همکاری درتمامی بخش ها هستیم تا به نتایج مطلوب مورد نظر دست یابیم .
معاون شهرسازی ومعماری شهرداری تهران درادامه افزود : ما در بافت های تاریخی تمامی مولفه های موجود اعم مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و …را بررسی و مطالعه می کنیم و آنرا بصورت یک بسته در نظر می گیریم تا اقدامات انجام شده در همه بخش ها همزمان پیش برود.
گلپایگانی افزود: در دهه بیست وقتی بحث نوسازی شهر تهران مطرح شد، طرحی تهیه شد که طرح نوسازی و احیاء بافت عودلاجان نیز در آن دیده شده بود .
وی اظهارکرد :وقتی به قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی مراجعه می کنیم مشاهده می شود برحفظ معماری ایرانی تأکید شده است و طرح و نقشه وجودارد ولی متأسفانه شاهد هستیم در گذر زمان این بافت (عودلان) در انزواء قرارگرفته است بنابراین باید اقدامات خود را به گونه ای منسجم و برنامه ریزی شده انجام دهیم تا این بافت تاریخی بیش از این از بین نرود و حفظ و احیاء شود .
معاون شهردار تهران گفت: در بحث صدور پروانه ما کمک کردیم تا با راه اندازی خط و سامانه ویژه صدور پروانه دربافت های تاریخی، مرمت و حفظ امور را تسهیل و ضوابط و قوانین را برای جلوگیری از تخریب این بناها سخت گیرانه تر کردیم تا همه خواسته های سازمان میراث فرهنگی نیز در نظر گرفته شود.
در این جلسه معاون شهر سازی و معماری شهرداری تهران از اعلام آمادگی این معاونت و مدیریت بافت تاریخی برای همکاری در خصوص تهیه شناسنامه بناهای تاریخی جهت ثبت در فهرست آثار تاریخی با فرمت اعلامی از سوی سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت : ما حتی حاضر به خرید بناهای تاریخی هستیم.
گفتنی است در این جلسه نسبت به ارائه نقطه نظرات طرفین در خصوص چگونگی تدوین آئیین نامه اجرایی کمیته های تخصصی اقدام و مقرر شد در روزهای آتی این آیین نامه ابلاغ و اجرایی شود .
تهیه طرح های مورد نیاز در خصوص محدوده های تاریخی مدیریت بافت و بناهای تاریخی،سامانه اطلاعات بناهای تاریخی از دیگر موضوعات این جلسه بود که مقرر شد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همکاری لازم در این خصوص را با مدیریت بافت و بناهای تاریخی انجام دهد.
به منظور جلوگیری به موقع از تخریب بناهای تاریخی و ارزشمند نیز مقرر شد طرفین از پتانسیل سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ استفاده و اقدامات لازم را انجام دهند .
در پایان مقرر شد جهت تأمین نیاز های فنی و تخصصی نسبت به بررسی تفاهم نامه های همکاری دوجانبه از سوی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران تعامل صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/OxtBa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا