اجتماعیشهری، جامعه

یادداشت شهردار منطقه ده به مناسیت روز فرهنگ پهلوانی

اقتصاد جامعه؛مجید رباطی شهردار منطقه ۱۰ طی یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن هشتم خرداد “روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای” این مناسبت را به مردم شریف به ویژه ورزشکاران و پهلوانان تبریک گفت.
متن پیام به شرح ذیل می باشد.

“هوالقوی”
ذکر پی در پی مولای متقیان، اشعار حماسی و غزل های دل انگیز، ضرب پرهیبت و صدای دلنشین مرشد، معماری خاص و تاثیرگذار، کباده، سنگ، سجده و بوسه بر خاک چرخش پهلوانان و پرتاب میل و شهدای جنگ، تصویری از مرحوم تختی و شمارش شعرگون اعداد، که توان پهلوانان را رج می زنند: یک و دو تا سه تا چهار تا…
لباس های تزیین شده با نقوش اصیل ایرانی و سرآمد این همه زیبایی، حضور پرشور پهلوانان شهر و محله. حتی به دقایقی محدود شود، بی گمان خاطره ای خواهد بود به درازی عمر، چرا که در زورخانه ها، این فرهنگ ایرانی اسلامی است که در هیبت یک موجود زنده خودنمایی می کند.
و به راستی زیباتر از آنچه که به چشم می آید، درک عمیقی است از واژه ی “انسانیت” که در آن متبلور شده. اینجا حدیث جسم، با روح و روان چنان درهم آمیخته است که گویی جوانمردی، خاکساری، گذشت و مرحمت در عین قدرتمندی تنها جزئی از معنا و سلوک مستتر در زورخانه های شهر ماست و به مثابه مکانی مقدس و تکیه گاهی معنوی، در شهر، محله ها به شمار آمده و شاید از همین روی است که به همت و اراده متولیان مردمی آن، هیچ گاه روشنایی چراغشان، خاموشی نگرفته است.
زورخانه های شهر تهران، اما، از جلال و جبروت ویژه ای برخوردارند؛ چرا که در حافظه تاریخی مردمان این دیار، انباشتی از خاطرات جوانمردان، به ثبت رسیده است. خاطرات پهلوانانی که آوازه قدرت و مردمداری شان در تمامی کشور طنین دل انگیز خود را حفظ کرده و در گذر ایام از حرمت و بزرگ منشی شان هیچ کم نشده است.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/X1kN7

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا