اجتماعیشهری، جامعه

‍‍ پیام مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران به مناسبت روز خبرنگار

اقتصاد جامعه؛ ‍‍امروز در تقویم رسمی کشور به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است؛روزی که در کنار تجلیل از مقام خبرنگاران،باید روزی برای تامل باشد. روزی که باید در آن به این پرسش مهم پاسخ دهیم که در عصری که به نام عصر ارتباطات نامگذاری شده است و در زمانه‌ای که شبکه‌های اجتماعی از یک سو و رسانه‌های رسمی از سوی دیگر،سپهر رسانه‌ای ما را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند،خبرنگاران به عنوان تولید،توزیع و منتشر کنندگان آگاهی در کشور،چه جایگاه و نقشی در اجزای تصمیم‌گیری کشور دارند؟من از بحث کلان این موضوع می‌گذرم و به جایگاه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در مدیریت شهری می‌پردازم؛موضوعی مهم و قابل تامل که کمتر به آن توجه کرده‌ایم و گاه خیلی آسان از کنار آن می‌گذریم.
یکی از ابزارهای تحقق مشارکت شهروندان در عرصه مدیریت شهری، آگاهی بخشی است؛آگاهی بخشی هم حاصل نمی‌شود مگر با بستر سازی و فرهنگ سازی و بالطبع آن آموزش جامعه.در آموزش جامعه و فرایند مشارکت پذیری مردم در اداره امور شهر،آن چیز که بیش از همه مهم است،رسانه است از همین رو هم هست که رسانه به دلیل دخالت دادن مردم در فرایند تصمیم گیری و مجهز کردن آنها به دانش و مهارت مورد نیاز در اداره امور شهرها،بیش از سایر عوامل و فاکتورها نقش ایفا می‌کنند.
عملکرد رسانه‌ها نسبت به اتفاقات و مسائل حوزه شهر،از یک سو منعکس کننده نیازها و تقاضاها و مطالبات مردم است و از دیگر سو عامل اطلاع رسانی فعالیت های انجام گرفته از سوی مدیریت شهری است که باعث آگاهی مردم از این فعالیت ها، استفاده از خدمات ارائه شده و یا مشارکت در آنها می شود.همین رابطه دو سویه هم هست که ارتباط مستقیمی با مقوله توسعه شهری و به تبع آن توسعه همه جانبه جوامع دارد و آنچه که نبض این رابطه دو سویه است،خبرنگار است.خبرنگار است که مدیریت شهری را نسبت به اصلاح امور آگاه می‌کند و صدای شهروندان می‌شود،خبرنگار است که مدیریت شهری را نسبت به مسائل،آسیب‌ها و مسائل خرد و کلان شهرها آگاه می‌کند و زمینه‌ای می‌شود برای اداره بهتر شهر،خبرنگار است که می‌تواند زمینه ساز اعتماد یا بی‌اعتمادی افکار عمومی نسبت به مدیریت شهری شود و این خبرنگار است که می‌تواند فعالیت‌ها و خدمات مدیریت شهری را صادقانه و بی کم و کاست،در اختیار مردم به عنوان شهروندانِ فعال و مشارکت‌جوی شهرها قرار دهد.
شهروندان به عنوان افرادی که در جامعه زندگی می کنند و هدف مدیریت شهری دستیابی به رضایت آنان است،بایستی اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و خدمات انجام شده را در اختیار داشته باشند اما نکته اصلی این است که این رسانه‌های آزاد و مستقل هستند که می‌توانند این خدمات و اطلاعات را برای قضاوت در اختیار آن‌ها قرار دهند. در واقع رسانه‌ها با گردش اطلاعات و آگاهی‌ها و زمینه سازی مناسب برای افزایش ظرفیت مشارکت شهروندان در تحقق اهداف مدیریت شهری نقش بسزایی دارند و همین ایجاد اطمینان و اعتماد به شهروندان خود می‌تواند عاملی برای توسعه هرچه بهتر شهرها باشد. این موضوع نه یک شعار که حقیقتی انکار ناشدنی است چرا که همین ایجاد حس همکاری و اعتمادسازی در میان شهروندان، از فاکتورهای مهم برای رسیدن به درآمد پایدار و نظام¬مند در هر شهر و دیاری است از همین رو هم هست که این اعتمادسازی،نه یک بحث نظری و کلیشه‌ای که نقشه راه هر مدیری است که می‌خواهد شهر را بهتر و قاعده‌مندتر مدیریت کند.مسئولیت پذیر کردن شهروندان در شهرمبتنی،افزایش مشارکت مردم در مدیریت شهری،افزایش مشارکت شهروندان در تامین هزینه های شهری،پویایی وزنده نگه داشتن حیات شهری از طریق اطلاع رسانی بموقع موضوعات مبتلا به شهروندان،حل مشکلات زیست محیطی شهری نظیر آلودگی هوا بخصوص در شهرهای بزرگ،حل مشکل ترافیک ،حل معظلات مربوط به تراکم جمعیت در برخی مراکز خاص شهری،حل چالشهای مدیریت شهری از طریق ایجاد شهر الکترونیک و …همه و همه از جمله مسائلی است که رسانه‌ها می‌توانند به آنها بپردازند. همه‌ی اینها هم مبتنی است بر نقش آموزشی واطلاع سانی رسانه‌ها و اگر بخواهیم جزیی تر ببینیم،جملگی‌شان مبتنی هستند بر خبرنگاران. خبرنگارانی مسئول و دغدغه‌مند که نسبت به شهرشان احساس مسئولیت دارند و به هر طریق ممکن می‌خواهند شهرشان جای بهتری برای زندگی باشد.بر ماست که زمینه ساز این اعتماد باشیم تا اصحاب رسانه‌ هم بتوانند اعتماد مردم را نسبت به عملکرد مدیریت شهری جلب کنند.بدون این اعتماد متقابل هیچ کاری از پیش نخواهد رفت.مطمئن باشیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/G8Vhq

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا