فرهنگی، ورزشی، گردشگریهنرهای تجسمی

جشنواره عکس نورنگار بین المللی می شود

افشانی: همچون دوره های گذشته مجموعه نورنگار تنها اسپانسر جشنوار است و بنا بر گرفتن هیچ اسپانسری نداریم  ودر واقع جشنواره نورنگار یک مسئولیت اجتماعی برای خود قائل است و همیشه برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که به دنبال رزومه سازی هستند، سعی دارد در حد بضاعت خود به جامعه عکاسی کمک کرده و ایران را توسط عکس و تصویر معرفی نماید که شاید برای بسیاری از بینندگان باورکردنی نباشد که بسیاری از عکس‌های حاضر در این جشنواره در ایران گرفته شده‌اند و نیز  سعی داریم جشنواره را به سوی بین‌المللی شدن پیش ببریم، هرچند کار ساده‌ای نیست اما این موضوع جزو اهداف جشنواره است ضمنا در این راه و این دوره نیز هرکس با هر ملیتی که از ایران عکاسی کرده باشد می تواند در جشنواره شرکت کند، ضمنا هزینه ورودی جشنواره با سال گذشته تفاوتی نداشته است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادجامعه؛ در نشست خبری پنجمین دوره جشنواره عکس نورنگار که صبح امروز با حضور مسعود افشانی دبیر جشنواره، ابراهیم حیدری دبیر اجرایی، صادق میری عضو هیات داوران، محمد فروغی مدیرعامل مجموعه نورنگار و داریوش محمدخانی مشاور هنری جشنواره در موسسه فرهنگی صبا برگزار شد؛ افشانی دبیر جشنواره ضمن بیان مطلب فوق گفت: هرسال جشنواره موضوع ایران من را از جنبه‌های مختلف مورد توجه قرار می‌دهد و در این دوره به «محیط زیست» می پردازد که در فراخوان جشنواره سرفصل‌های مختلفی مطرح شده است.

وی رشد چهار دوره گذشته را قابل قبول شمرد و گفت: در اولین دوره نزدیک به ۱۴ هزار عکس به دبیرخانه رسید و در دوره دوم نیز این تعداد به ۲۰ هزار رسید، و در جشنواره سوم تعداد عکس‌های ارسالی به ۲۶ هزار عکس رسید و این موضوع، حتی داوری را با چالش روبرو کرده بود.»

افشانی در ادامه خاطر نشان کرد: در دوره چهارم شکلی حرفه‌ای به جشنواره دادیم که شاهد رشد کیفی عکس‌ها بودیم و هیات داوران یکی از سخت‌ترین داوری‌های عمر حرفه‌ای خود را تجربه کردند و در واقع هرچه جلوتر می‌رویم نگرش حرفه‌ای به جشنواره رشد داشته است.

دبیر جشنواره عکس نورنگار تصریح کرد:‌ در این دوره برای بالابردن دقت در امر داوری، از ۵ داور دعوت شده و با وجود اینکه افزایش تعداد داوران، کار داوری را سخت‌تر می‌کند. سعی شده است با توجه به توان مالی شرکت، جوایزی که اهدا می‌شود تنها کمکی به جامعه عکاسی باشد و ادعا نداریم که جوایز حداکثری را در نظر گرفته‌ایم اما شاید در میان جشنواره‌های مشابه این جوایز کمتر دیده شود.

وی با اشاره به همزمانی اختتامیه دوره قبل با زلزله کرمانشاه و اهدای هزینه مراسم  با همکاری الهام پاوه‌نژاد به زلزله زدگان تاکید کرد: کتاب جشنواره مثل هرسال منتشر و نمایشگاه جشنواره عکس نورنگار نیز برگزار شد و در حال حاضر ۵۰ هزار عکس از زیبایی‌های کشورمان در آرشیو داریم که گنجینه‌ای ملی محسوب می‌شود.

دبیر پنجمین جشنواره عکس نورنگار خاطرنشان کرد: برای ارتقای سطح جشنواره امسال تمرکزمان بر مجموعه عکس به همراه کپشن است و این گام‌ها را برمی‌داریم تا به سمت بین‌المللی شدن برویم. البته با موضوع «انسان در طبیعت» در بخش جنبی تک‌عکس هم می‌پذیریم و نمایشگاه آثار منتخب و کارگاه‌ها در مؤسسه صبا (وابسته به فرهنگستان) برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص اسپانسر،جوایز و ملیت شرکت کننده ها در این دوره گفت: همچون دوره های گذشته مجموعه نورنگار تنها اسپانسر جشنوار است و بنا بر گرفتن هیچ اسپانسری نداریم  ودر واقع جشنواره نورنگار یک مسئولیت اجتماعی برای خود قائل است و همیشه برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که به دنبال رزومه سازی هستند، سعی دارد در حد بضاعت خود به جامعه عکاسی کمک کرده و ایران را توسط عکس و تصویر معرفی نماید که شاید برای بسیاری از بینندگان باورکردنی نباشد که بسیاری از عکس‌های حاضر در این جشنواره در ایران گرفته شده‌اند و نیز  سعی داریم جشنواره را به سوی بین‌المللی شدن پیش ببریم، هرچند کار ساده‌ای نیست اما این موضوع جزو اهداف جشنواره است ضمنا در این راه و این دوره نیز هرکس با هر ملیتی که از ایران عکاسی کرده باشد می تواند در جشنواره شرکت کند، ضمنا هزینه ورودی جشنواره با سال گذشته تفاوتی نداشته است.

صادق میری نیز به عنوان یکی از اعضای هیات داوران در این نشست گفت: به عنوان کسی که ۴۵ سال است عکاسی می‌کند و در این رشته تحصیل کرده و از طرف دیگر با طبیعت ایران نیز مانوس است، با مروری بر این دوره ۴۵ ساله می‌توانم بگویم آن‌چه در اقصا نقاط ایران از طبیعت زیبای کشورمان دیده‌ و تجربه کرده‌ام مشوق و انگیزه من برای کار عکاسی بوده است. البته متاسفانه هرسال که می‌گذرد و من به این نقاط رجوع می‌کنم متوجه می‌شوم که طبیعت ما در حال از بین رفتن است و بی‌توجهی به این مسئله باعث می‌شود که ما یک روز دیگر هیچ‌کدام از این زیبایی‌ها را نداشته باشیم.

میری ادامه داد:‌ در جشنواره‌ها باید زیبایی‌های ایران را نشان دهیم اما به موقع نیز باید به مشکلاتی که برای سرمایه‌های ما به وجود آمده است، توجه کنیم. در واقع همه ما باید تک به تک به فکر حفظ زیبایی‌های ایران باشیم. در نظر گرفتن همین مسائل در تعیین موضوع جشنواره تاثیرگذار بود.

این عکاس شناخته شده با اشاره به این‌که این‌روزها عکس‌هایی از جوانان دیده می‌شود که با دست خالی، آثار ارزشمندی را ثبت کرده‌اند، گفت: باید این جوانان مستعد را تشویق کرد و ما هم به عنوان هیات داوران سعی می‌کنیم قضاوت به‌حقی داشته باشیم.

حیدری نیز در این نشست اظهار داشت: حدود ۳۷۰ جشنواره عکس در سال برگزار می‌شود که جز برخی تعداد محدود، مابقی خروجی چندانی ندارند ما در سال گذشته حدود ۳۷ میلیون تومان ورودیه دریافت کردیم اما هزینه کل جشنواره بیش از ۱۵۰ میلیون تومان شد.

محمدخانی مشاور هنری جشنواره هم در این نشست گفت: از آقای فروغی قول گرفته‌ایم دوره بعدی جشنواره را به صورت بین‌‌المللی برگزار کنیم تجربه «۱۰ روز با عکاسان»‌ به ما نشان داد مجموعه عکس از اقبال و ماندگاری بیشتری برخوردار است، به همین دلیل احتمالاً سال آینده به هیچ عنوان تک‌عکس نداریم.

مشاور هنری جشنواره نورنگار تأکید کرد: استیمتنت (بیانیه) مجموعه عکس‌ها نباید دارای سیاه‌نمایی و توهین به اقوام و افراد و … باشد و چه بهتر که برای نوشتن آن از اساتید عکاسی کمک گرفته شود.

فروغی هم درباره تغییر جوایز جشنواره از دوربین عکاسی به جایزه نقدی گفت: در انتخاب جایزه به دلیل نوسانات ارزی نمی‌توانستیم ریسک کنیم و دوربین هدیه دهیم.

در پایان پوستر این رویداد هنری رونمایی شد.

در پوستر این دوره از عکس دریاچه اِوان که یکی از برگزیدگان دوره گذشته(لیلی مراغه‌ای) ثبت کرده،‌ استفاده شده است.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/3M4Tk

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا