اجتماعیشهری، جامعهمحیط زیست، خانواده

ضرورت توجه به مشارکت پذیری کلانشهرها به منظور هم افزایی رویکردهای محیط زیستی

جامعه اقتصادی ؛مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در بحث چالش‌های محیط زیست، تلاش شده با نگاه های جدید و متفاوت یک هم افزایی بین چالش‌ها و رویکردهای محیط‌زیستی ایجاد کنند،که یکی از این موضوعات بحث رقابت پذیری کلانشهر ها است‌.

به گزارش جامعه اقتصادی و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ «حلیا سادات حسینی» در دهمین نشست کمیته محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور که صبح امروز به میزبانی شهرداری تهران و در محل برج میلاد برگزار شد، گفت: واژه‌ ی محیط زیست که در گذشته دور شاید نگاه واژه گرایانه را به خود اختصاص می‌داد، امروز به عنوان یک ضرورت و اولویت نه تنها برای دغدغه مندان و متخصصان بلکه برای کل جامعه و کلانشهر ها مطرح است‌.
حسینی با اشاره به اینکه، نگاه رقابت پذیری به همراه توسعه پایدار مهم است، افزود: اگر در این مهم هم صرفا مباحث را بدون توسعه پایدار و غیره دنبال کنیم توسعه بی رویه و تقسیم نابرابر منابع و بدون عدالت ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای تاب آوری در سطح زیست پذیری مطلوب حوزه اقتصادی، اجتماعی و تاب آوری اکولوژیکی پیوند صحیحی بین توسعه پایدار و رقابت پذیری کلانشهر ها مطرح شود.صرف نظر از اینکه ما رقابت پذیری را حاصل توانایی شهرها در پیوند استفاده از منابع و ایجاد تاب آوری زیستی برای شهرها می‌دانیم، ضرورت داریم که این پیوند را متداوم کنیم تا باعث ایجاد شرایط برابر در توسعه شهرها شود.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار کرد: در برنامه پنجم، ماده ۱۸۴ و ۱۸۵ برای تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی، تشریح میکند که در بحث رقابت پذیر باید به سمت مشارکت برویم، و ارتباط تنگاتنگی بین بحث آمایش سرزمین و تاب آوری کلانشهری و اکولوژیکی در موضوع رقابت پذیری کلانشهر ها برقرار کنیم.

حسینی با بیان اینکه در بحث های اکوسیستم کلانشهرها ، نمی توانیم نسخه واحدی داشته باشیم، ظرفیت، پتانسیل شهر ها با توجه به اقلیم، شرایط آب‌و هوا و متفاوت است بر ضرورت تغییر رویکرد به چالش های محیط زیستی شهر تهران تاکید کرد و گفت: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تمرکز خود را از معلول بر علت آلودگی و چالش های محیط زیستی که همانا مصرف منابع بوده قرار داده است.

‌‎وی با بیان اینکه مصرف بهینه منابع در جهان به عنوان راهکاری واقع بینانه که هم امکان رشد و توسعه را مقدور می سازد و هم چالش های محیط زیستی را کاهش می دهد مورد توجه است اظهار داشت: مزیت رویکرد نوین هوش سبز در نظام مدیریت شهری ضمن کاهش آلودگی های محیط زیستی، کاهش هزینه های شهری و ارتقاء کیفیت و کمیت خدمات شهری را در پی خواهد داشت.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/S1vlG

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا