نجامعه اقتصادی ،سوچارت که نزدیک به ۱۰ سال در یک مغازه کوچک در ساحل پاتایا، یک مقصد توریستی محبوب در جنوب تایلند، کار کرده است، گفت: «گردشگران چینی بازگشته اند.»
قبل از شیوع کرونا در تایلند در اوایل سال ۲۰۲۰، گردشگران چینی اکثر مشتریان این فروشگاه را تشکیل می دادند. اما بسته شدن ساحل ناشی از بیماری همه گیر ضربه سنگینی به مشاغل کوچکی که صندلی های ساحلی و قایق های تندرو اجاره می دهند وارد کرد.
ماریسا سوکوسول نونباکدی، رئیس اتحادیه هتلهای تایلند، به خبرگزاری شینهوا گفت که گردشگری ورودی تایلند به لطف بازگشت بازدیدکنندگان چینی سریعتر از حد انتظار بهبود یافته است.
به گفته کوالین وانگپیچایاسوک، دستیار مدیر عامل مرکز تحقیقات کاسیکورن، یک شرکت تحقیقاتی که گزارش های تحقیقات مالی را منتشر می کند، از اول ژانویه تا ۲۳ آوریل، بیش از ۷۳۷ هزار گردشگر چینی از تایلند بازدید کردند که نشان دهنده افزایش ۳۰ برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
گردشگران چینی که از مدتها پیش چشم به راهشان بودند
بر اساس گزارش فوربس، چین با ۱۷۰ میلیون سفر، بیشترین سهم را در گردشگری برون مرزی داشته است که ۲۵۳ میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ به ارمغان آورده است. اما هزینههای گردشگران چینی پس از شیوع کرونا به شدت کاهش یافت.
چین اوایل سال جاری محدودیت های سفر را کاهش داد و تورهای گروهی را به بیش از ۶۰ کشور از سر گرفت. به گفته تحلیلگران، تعطیلات اول ماه مه، اولین تعطیلات تمدید شده که دارای یک وقفه پنج روزه است، به عنوان سنجه ای برای بهبود سفرهای خارجی چین عمل خواهد کرد.
طبق پیش بینی سفر در تعطیلات اول ماه مه که اوایل آوریل توسط موسسه Ctrip، ارائه دهنده خدمات مسافرتی چینی منتشر شد، رزرو تورهای خارجی از سرزمین اصلی چین بیش از ۱۸ برابر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و تعداد درخواست ها برای تورهای گروهی خارج از کشور در اوایل ماه مه ۱۵۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.
کریستیانو واروتی، نماینده ارشد هیئت ملی گردشگری ایتالیا در چین گفت: « ایتالیا از مدتها پیش، چشم انتظار بازگشت گردشگران چینی بوده و آنها مزایای زیادی برای صنعت گردشگری ما به ارمغان می آورند.»
وانگپیچایاسوک از مرکز تحقیقات کاسیکورن تایلند در مصاحبه ای مکتوب اخیرا به شینهوا گفت که در حال حاضر روزانه به طور متوسط حدود ۱۰ هزار گردشگر چینی به تایلند وارد می شوند و انتظار می رود این تعداد افزایش یابد.
او پیشبینی کرد که تعداد گردشگران چینی درست مانند سالهای قبل از همهگیری، در سال ۲۰۲۳ از سایر کشورها بیشتر خواهد شد.
علیرغم افزایش تعداد گردشگران چینی به مقاصد نزدیک مانند تایلند، هنوز افزایش قابل توجهی از گردشگران چینی در نقاطی که از تعداد کمتری از گردشگر برخوردارند، ثبت نشده است.
آنتونیا بونتاج، یک راهنمای گردشگری در زاگرب، پایتخت کرواسی، در سال جاری تاکنون دو گروه گردشگری چینی را پذیرفته است که هر گروه شامل حدود ۳۵ بازدیدکننده است.
بونتاج گفت: «من کاملاً معتقدم که امسال یا سال آینده، میتوانیم شاهد رکورد جدیدی از تعداد گردشگران چینی در کرواسی باشیم؛ بدین معنی که سالانه بیش از ۳۰۰ هزار بازدیدکننده چینی می تواند به اینجا سفر کند، درست مانند قبل از دوران همهگیری.»
مزیتی برای توسعه اقتصادی محلی
پیش از شیوع همهگیری، میانگین پر شدن هتلهای تایلند در سال ۲۰۱۹ به ۷۱ درصد رسید و سپس در طول همهگیری به ۹ درصد کاهش یافت.
با هجوم مورد انتظار گردشگران چینی در سال جاری، ماریسا سوکوسول نونباکدی، رئیس اتحادیه هتل های تایلند، پیش بینی کرد که انتظار می رود این رقم در سال جاری به ۶۰ تا ۶۵ درصد برسد.
عباس سید، ۳۸ ساله، که مشغول تدارک سفر برای گردشگران چینی به اهرام جیزه و معابد ابوسیمبل در استان اسوان در جنوب مصر بوده است، گفت که بازگشت قوی گردشگران چینی به مصر آثار مثبتی بر درآمد امسال وی تا کنون داشته است.
عمرو تیتی، راهنمای تور مصری که روز دوشنبه یک گروه تور را از استان جنوبی گوانگ جوئو چین تا اهرام جیزه همراهی کرد، گفت: «ما مخصوصا دوست داریم گروه های چینی را انتخاب کنیم، زیرا روابط بین دو کشور ما بسیار خوب است… و چینی ها دوست دارند در بسیاری از فعالیت های مختلف شرکت کنند که درآمد ما را افزایش می دهد.» از آنجایی که انتظار میرود گردشگران چینی بیشتری به مقاصد خارج از کشور سفر کنند، دولتها و کسبوکارهای محلی خود را برای ورود آنها آماده میکنند.
محمد سلامه، رئیس بخش دفاتر گردشگری بین المللی در سازمان تبلیغات گردشگری مصر، بازوی تبلیغاتی وزارت گردشگری و آثار باستانی این کشور، گفت: چین یکی از مهم ترین بازارهایی است که مصر می تواند برای افزایش تعداد گردشگران به آن تکیه کند.
به گزارش سلامه، تعداد فزاینده ای از اپراتورهای تور مصری درخواست هایی را برای کار در بازار چین به مرجع تبلیغات ارائه کرده اند.
واروتی، نماینده ارشد هیئت ملی گردشگری ایتالیا در چین، برای آماده شدن برای بازگشت گردشگران چینی به ایتالیا، گفت که او و همکارانش بسیار سخت کار کرده اند.
او گفت: «ما زمان و منابع زیادی را در اکوسیستم دیجیتال چین و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای تبلیغ ایتالیا و همکاری با آژانسهای مسافرتی آنلاین سرمایهگذاری کردهایم… همچنین از آژانسهای مسافرتی چینی در توسعه محصول بهتر و معرفی مقاصد ایتالیایی جدیدی در بروشورها حمایت میکنیم.»