اجتماعیاستارتاپدانش بنیانفناوری اطلاعات

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور خبر داد:

پرداخت یارانه جهت توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی، کارگاهی و صنعتی زیست‌بوم نوآوری

جامعه اقتصادی ؛معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور از  پرداخت یارانه مطابق با سطح حمایتی درجهت توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی، کارگاهی و صنعتی زیست‌بوم نوآوری خبر داد.

به گزارش جامعه اقتصادی ، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز – شنبه – در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ساخت ایران در سخنانی افزود: این صندوق با سرمایه یک هزار میلیارد تومانی و قابلیت ۱۲ هزار میلیارد تومانی تا پایان امسال راه اندازی می شود.

وی در ارتباط با روش حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت ها در یازدهمین دوره نمایشگاه ایران ساخت و همچنین سقف حمایت‌ها و تغییرات آن نسبت دوره های گذشته با بیان اینکه محصولات ارائه شده در این نمایشگاه، براساس سطح ذاتی فناوری و میزان داخلی سازی سطح بندی می‌شوند، یادآور شد: معاونت علمی بخشی از هزینه خرید تجهیزات مراکز علمی و پژوهشی دولتی را طبق این سطح بندی پرداخت می کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ادامه داد: بر همین اساس از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری برای محصولات فناورانه ای که در سطح بندی اول قرار می گیرند، ۴۰ درصد هزینه، سطح دوم ۲۵ درصد و سطح سوم ۱۰ درصد هزینه پرداخت می شود.

دهقانی فیروزآبادی به تسهیل در ارائه تسهیلات لیزینگی و برنامه‌ریزی به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در قانون جهش تولید دانش بنیان همچون اعتبار مالیاتی به‌منظور گسترش بازار بخش صنعت اشاره و این مهم را یکی از ابزارهای جدید حمایتی در این دوره از نمایشگاه ایران ساخت ذکر کرد و گفت: صنایع بزرگ در کشور می‌توانند از اعتبار مالیاتی برای توسعه پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ای خود بهره مند شوند.

وی همچنین اظهار داشت: پرداخت یارانه مطابق با سطح حمایتی درجهت توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی، کارگاهی و صنعتی زیست‌بوم نوآوری شامل مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، کارخانه‌های نوآوری و مراکز هم آفرینی برای ایجاد و تجهیز فبلب‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی در ساخت نمونه اولیه، تولید پایلوت و صنعتی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های مستقر در مراکز فوق نیز از جمله حمایت‌های معاونت علمی در یازدهمین دوره نمایشگاه ایران ساخت خواهد بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: یارانه ویژه علاوه بر سطح حمایتی تا سقف سه میلیارد ریال برای هر آزمایشگاه به منظور تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس و پژوهش سراهای دانش‌آموزی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در نظر گرفته شده ضمن اینکه تا سقف ۱۵ میلیارد ریال برای توسعه بازار شرکت‌ها، با کارمزد کم، با کارگزاری یکی از صندوق های پژوهش و فناوری تسهیلات پرداخت می شود.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید براینکه رویکرد جدید در یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت صادرات تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی به کشورهای همسایه و تولیدات تجهیزات پیشرفته صنایع توسط دانش بنیان ها است.

وی ادامه داد: طبق این راهبرد تعریف شده هیات‌های خارجی که در این مدت با آنها همکاری فناوری و علمی داشته ایم و و با آنها ارتباط برقرار کردیم در یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت حضور خواهند داشت.

وی افزود: از دوره یازدهم به بعد نمایشگاه ایران ساخت به بعد یکی از سیاست‌های جدی معاونت علمی و فناوری این است که یک رویداد بزرگ فناوری چگونه می‌تواند به بازار شرکت‌های دانش بنیان برای کشورهای همکار با ایران ارتقا یابد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور همچنین از حضور یک هیات ۱۴ نفره از ازبکستان در یازدهمین دوره نمایشگاه ایران ساخت خبر داد و و پیش بینی کرد در پایان این نمایشگاه چندین قرارداد بزرگ تجهیزات آزمایشگاهی با کشورهای همسایه را شاهد باشیم.

 

دهقانی فیروزآبادی به میزان صادرات محصولات دانش بنیان خاطرنشان کرد: رقم صادرات محصولات دانش بنیان در سال ۱۳۹۹ را ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این درحالی است که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۶۰۰ میلیون دلار، سال ۱۴۰۱به ۸۵۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ تاکنون به یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی یادآور شد: پیش بینی ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۲ ارزش صادراتی محصولات دانش بنیان به ۲ و حتی سه میلیارد دلار افزایش یابدو این بدان معنی است که آمار صادرات در سال ۱۴۰۲ نسبت به چند سال اخیر رشد ۲-۳ برابری را شاهد خواهد بود.

 

دهقانی فیروزآبادی از اتخاذ راهبردی به منظور تولیدات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات پیشرفته صنعتی توسط شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و تصریح کرد: در این دوره به دنبال آن هستیم که نیازمندی های تجهیزات پیشرفته مجموعه‌های بزرگ صنعتی مثل پتروشیمی‌ها، صنایع خودرویی، کشاورزی و مواد غذایی را احصا کنیم.

وی معتقد است: این رویکرد بسیار مناسبی است چراکه ضمن اینکه بازار ایران به تمام صنایع کشور تسری پیدا خواهد کرد، این جریان، دانش بنیان شدن اقتصاد کشور را به بدنبال خواهد داشت.

یازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ساخت ایران ۱۲ تا ۱۵ دیماه جاری در سالن های ۳۱، ۴۰ و ۴۴ نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://eghtesadejameh.ir/hWQM5

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا